tropheus moliro? selskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tattoos_82
    Användare
    • oktober 2008
    • 49

    tropheus moliro? selskap?

    hej. jag undrar kan man ha en grup tropheus moliro i hop med nogon anan fisk i et 540 liters kar eller?? har inte haft "troffar" men er veldig inrteserad . har vel blivet inspirerad av alle prakt exemplar man har set kort på her på forumet!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Julidochromis, Eretmodus, Synodontis... tex.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • tattoos_82
      Användare
      • oktober 2008
      • 49

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Julidochromis, Eretmodus, Synodontis... tex.
      tack for svaret. de blir nog en liten grupp Julidochromis

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Någon Lamprologus tycker jag du ska skaffa med. Ocellatus, meleagris tillhör mina favoriter.

        /Jocke

        Kommentar

        • tattoos_82
          Användare
          • oktober 2008
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Någon Lamprologus tycker jag du ska skaffa med. Ocellatus, meleagris tillhör mina favoriter./Jocke
          hur monga rekomenderar du?? blir de inte bråk om boten ytan?? (ny inom tanganika)

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #6
            Det mesta funkar bra eftersom att troffar nästan enbart är agressiva inom arten. Dom kan dock försvara sig om dom blir attackerade. Fodret kan dock vara lite knepigt i vissa kombinationer. Den stora frågan är väll vad vill du ha?

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av tattoos_82
              hur monga rekomenderar du?? blir de inte bråk om boten ytan?? (ny inom tanganika)
              Sprid ut snäckskal över bottenytan och skaffa 5-6 fiskar. Hannarna kan vara ganska aggressiva mot varandra. Eventuellt kan du ha två hannar i det karet men det är inte säkert. Ibland fungerar det om det är lite stenar i vägen som skymmer sikten, och det antar jag att du har om du kör på troffar. I mitt 375-liters med BTN Rocky (så inte jättemycket bottenyta) fungerar det bara med en hanne och två honor. Jag började med fem fiskar där. Jag upplever stappersi (som ibland kallas för meleagris) och ocellatus som ganska lika fiskar i beteendet. Min favorit av dem är dock den förstnämnda.

              /Jocke

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Välkommen till troffevärlden tattoos 82.

                Klart att du ska kunna ha någon annan art tillsammans med dina troffar.

                Själv har jag en grupp på 6st Tanganicodus irsacae tillsammans med mina 40 st troffar i ett 600L, vilket funkar kanon. De äter samma typ av mat.

                Har även en grupp malar av Synodontis petricola som jag trycker är trevliga i beteendet.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • tattoos_82
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 49

                  #9
                  Ursprungligen postat av Göran Å
                  Välkommen till troffevärlden tattoos 82.

                  Klart att du ska kunna ha någon annan art tillsammans med dina troffar.

                  Själv har jag en grupp på 6st Tanganicodus irsacae tillsammans med mina 40 st troffar i ett 600L, vilket funkar kanon. De äter samma typ av mat.

                  Har även en grupp malar av Synodontis petricola som jag trycker är trevliga i beteendet.

                  Mvh Göran
                  hej! tak for tipset. har lest lite om alle sortane nu. ska bli spendane å få hem grupem med troffar. er de best å slipa alle fiskane i på sama tid?? eller skal jag slepa i troffarna först??

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    Ursprungligen postat av tattoos_82
                    hej! tak for tipset. har lest lite om alle sortane nu. ska bli spendane å få hem grupem med troffar. er de best å slipa alle fiskane i på sama tid?? eller skal jag slepa i troffarna först??
                    Släpp i alla troffarna tillsammans om du får hem hela gruppen samtidigt.

                    De ev andra fiskarna kan släppa i lite senare tycker jag, efter att troffarna har gjort sig hemmastadda i karet och du ser att deras magar funkar som de ska.

                    Tänk på att vara mycket försiktig med matningen i början ( ge lite ) och försök i möjligaste mån ge dem samma typ av foder som de fick innan de kom hem till dig. Vill du byta foder av någon anledning ska du skifta under en längre tid.

                    Ibland kan fiskarna vara mycket stressade av miljöombytet vilket kan orsaka sjuka magar. Jag brukar förekomma detta genom total mörkläggning av karet med en filt under ca 3 dagar, ingen mat under tiden. Detta är ett bra knep.

                    Lycka till

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • tattoos_82
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 49

                      #11
                      Ursprungligen postat av Göran Å
                      Släpp i alla troffarna tillsammans om du får hem hela gruppen samtidigt.

                      De ev andra fiskarna kan släppa i lite senare tycker jag, efter att troffarna har gjort sig hemmastadda i karet och du ser att deras magar funkar som de ska.

                      Tänk på att vara mycket försiktig med matningen i början ( ge lite ) och försök i möjligaste mån ge dem samma typ av foder som de fick innan de kom hem till dig. Vill du byta foder av någon anledning ska du skifta under en längre tid.

                      Ibland kan fiskarna vara mycket stressade av miljöombytet vilket kan orsaka sjuka magar. Jag brukar förekomma detta genom total mörkläggning av karet med en filt under ca 3 dagar, ingen mat under tiden. Detta är ett bra knep.

                      Lycka till

                      Mvh Göran
                      tacar så mykke!! skal pröva å ta lite bilder när troffane har komt!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...