labidochromis sp hongi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peb

    labidochromis sp hongi

    Hej!

    Har just räddat ett stim labido sp hongi ca 10 stycken. (vuxna 10-12cm)

    Frågor som önskar svar.

    1. hur köns bestämmer jag dessa vuxen fiskar.
    2. någon specialitet/önskemål dessa fiskar har.
    3. är den extrem på något sätt revir/fighter.


    Har dom just nu i ett 300 liters kar karantän/uppmatning (räkor/pellets)
    utomhus med tanke på vädret.

    om en vecka får jag se hur dom hämtat sig!
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    #2
    Hanar snygga, honor fula, om man hårddrar det lite. Kolla in artregistret.
    De gräver enormt, är ettriga till tusen, hanarna slåss ideligen om herraväldet i burken. I ett så litet akvarium är det nog 1+3 som gäller, eller möjligen typ 5+5 för att jämna ut det. Två hanar lär inte gå, knappast tre heller. En ganska trevlig mbuna i mitt tycke, bara den inte blir totalledare i akvariet, för då är den ettrig även mot andra arter.

    Kommentar

    • laestander
      Användare
      • april 2009
      • 71

      #3
      laestander

      Hejsan jag har kommit över 3 vuxna red hongi och hannen är ricktigt fin men dom andra två vet jag inte om det är hanar eller honor vad tror ni ? Har ingen bra kunskap i foto direkt men hopas att det går ser nått. Bild 1 Hanen Bild 2 Andra Hongin Bild 3 Andra Hongin Bild 4 Tredje Hongin Bild 5 Tredje Hongin


      kolla denna tåd som jag gjorde då jag också fick tag på 3 st Labidochromis sp hongi "Red Hongi" , en liten rödare variant som är framodlad. där står det bland annat att honorna är smalare i kroppen.(bilder också på mina)

      Kommentar

      • Winston
        Användare
        • december 2007
        • 51

        #4
        Ursprungligen postat av peb
        Hej!

        Har just räddat ett stim labido sp hongi ca 10 stycken. (vuxna 10-12cm)

        Frågor som önskar svar.

        1. hur köns bestämmer jag dessa vuxen fiskar.
        2. någon specialitet/önskemål dessa fiskar har.
        3. är den extrem på något sätt revir/fighter.


        Har dom just nu i ett 300 liters kar karantän/uppmatning (räkor/pellets)
        utomhus med tanke på vädret.

        om en vecka får jag se hur dom hämtat sig!
        Jo jag kan nog svara på nr. 3

        Den rensar nog rent på allt, en riktigt psykopatfisk dom jag har haft i alla fall.
        Ja dålå så

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Hongie tycker inte jag är värre än dom flesta mbunas som jag har haft.
          Det gäller bara att ha dom på rätt sätt, 1+ 3 tycker jag är totalt värdelöst, han kommer till slut att jaga ihjäl sina honor.
          Nej gärna 5 hannar och lika många honor gärna lite fler, då kommer minst tre hongiehannar färgar och den största delen av honorna också.Plus att dom inte jagar ihjäl varandra.
          Gräver gör dom flesta av mbunas, ja varför lägga i 10 cm sand.
          Nej, lägg i ca 2 cm sand, djupet på baljan kan ni lösa med lite mindre stenar i framkant större stenar i bakkant, det behövs ingen sand för det.
          Sedan att hongihonor är tråkigt bruna, jo det var dom innan dom blev urvalsodlade, nu är dom härligt röda nästintill lika fina som hannarna, ja det är härligt att få fram inavlade fina fiskar.Janne

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • april 2006
            • 209

            #6
            Som "odlare" har jag inte haft hongi, men i "sällskapsakvarie", dvs i akvarium med "fisksoppa" (många arter) har jag haft det länge. Så jag vill nog ändå hävda, med min ringa, men ändå, erfarenhet, att hongin är en dålig totalledare. Men det beror ju säkert på vilka linjer man har. 1+3 har funkat fint för mig, men återigen det kanske beror på linjerna. Tyvärr har jag bara haft (och har) de hongi där hannarna är snygga som gröne, och honorna fula o trista. Skulle gärna haft lite snyggare honor, då vore det en riktig favorit. Nu har jag dem bara för hannarnas färgers skull.
            Senast redigerad av malawi375; 28 juni 2009, 23:06.

            Kommentar

            Arbetssätt...