Malawi till 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Malawi till 720L

    Så ska köpa ett 720L men vet inte vilka fiskar jag ska ha. Detta är mitt första stora kar och jag saknar "erfarent" av vilka fiskar som skulle kunna se snyggt ut. Har sökt efter insipation men har hittat aldeles för många fiskar dom jag tycker är snygga.

    Vilka fiskar tycker ni skulle passa ett 720L?

    Mit enda kriterier är att det inte ska vara rov fiskar och inte störra en ca 15-20cm.
    Senast redigerad av TutenStain; 20 juni 2009, 01:47.
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Jag förstår dig. Det är inte alltid så lätt att välja med ett sånt stort utbud. Men det är ju ett ganska angenämt problem. Det beror lite på vad du vill ha ut av din malawi tank. Vad är viktigast för dig? T.ex. utseende, beteende, eller lekvillighet. Med 720 liters kar finns det stora möjligheter.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Om du skall ha lite tuffare malawi skulle detta kanske vara något: 25-30 Demasoni, ett gäng golden, en liten grupp protomelas hinderi 1+2 kanske, Fryeri 1+2 eller 2+2

      Brukar funka bra att få två utfärgade hanar utan att dom den ena jagar livet av den andre men det är min erfarenhet av dom. Det är nog olika från individ till individ.

      Och sist men inte mist en grupp med Aulonocara Rödrubin. Det skulle bli ett färg fyrverkeri och dessa arter kan man ha ihop. Skulle själv försökt få tag i varianten som har gult, orange och blått i sig. Den är så otrolig snygg. Kallas för sunshine peachcock. Vissa rör rubin får detta utseende då alla djur inte blir röda.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #4
        Ursprungligen postat av HåE
        Jag förstår dig. Det är inte alltid så lätt att välja med ett sånt stort utbud. Men det är ju ett ganska angenämt problem. Det beror lite på vad du vill ha ut av din malawi tank. Vad är viktigast för dig? T.ex. utseende, beteende, eller lekvillighet. Med 720 liters kar finns det stora möjligheter.
        Jag vet inte, men jag sitter och funderar på att man kanske ska ha färre arter ca 2-3 fast många individer? Kasnke 2+10? Det roligaste är ju att se hur hanen försöker locka till sig en hona. Så jag tror jag sätter lekvilligheten och utseendet först och beteendet sist.
        Man blir så glad inombords när man ser de leka

        Ursprungligen postat av Mattias777
        Om du skall ha lite tuffare malawi skulle detta kanske vara något: 25-30 Demasoni, ett gäng golden, en liten grupp protomelas hinderi 1+2 kanske, Fryeri 1+2 eller 2+2

        Brukar funka bra att få två utfärgade hanar utan att dom den ena jagar livet av den andre men det är min erfarenhet av dom. Det är nog olika från individ till individ.

        Och sist men inte mist en grupp med Aulonocara Rödrubin. Det skulle bli ett färg fyrverkeri och dessa arter kan man ha ihop. Skulle själv försökt få tag i varianten som har gult, orange och blått i sig. Den är så otrolig snygg. Kallas för sunshine peachcock. Vissa rör rubin får detta utseende då alla djur inte blir röda.
        Personligen så brinner jag inte för odlingsformer (rödrubin). Dessutom så gillar jag inte golden. För mig känns golden som en nybörjar fisk av någon konstig anledning
        Tycker att Demasoni likar lite för mycket mina Maingano som jag har i mitt 375L. Skulle gärna prova på nya arter.

        Men ett gäng Fryeri kanske? Har faktiskt inte sett någon som har Fryeri i mängder i sitt kar. Tror ni det kan bli snyggt med 2+10?

        EDIT: protomelas hinderi var vacker, kanske ett gäng sånt med?
        Eller jag vet inte det är jätte svårt!

        Är öppen mot fler förslag,
        Tack
        Senast redigerad av TutenStain; 20 juni 2009, 12:22.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Ursprungligen postat av TutenStain
          Jag vet inte, men jag sitter och funderar på att man kanske ska ha färre arter ca 2-3 fast många individer? Kasnke 2+10? Det roligaste är ju att se hur hanen försöker locka till sig en hona. Så jag tror jag sätter lekvilligheten och utseendet först och beteendet sist.
          Man blir så glad inombords när man ser de leka



          Personligen så brinner jag inte för odlingsformer (rödrubin). Dessutom så gillar jag inte golden. För mig känns golden som en nybörjar fisk av någon konstig anledning
          Tycker att Demasoni likar lite för mycket mina Maingano som jag har i mitt 375L. Skulle gärna prova på nya arter.

          Men ett gäng Fryeri kanske? Har faktiskt inte sett någon som har Fryeri i mängder i sitt kar. Tror ni det kan bli snyggt med 2+10?



          EDIT: protomelas hinderi var vacker, kanske ett gäng sånt med?
          Eller jag vet inte det är jätte svårt!

          Är öppen mot fler förslag,
          Tack

          Det finns ingen andleding att ha 2+10 av fryeri då dom brukar vara rätt höviska mot sina damer =) 4+4 eller 5+5 skulle vara bättre isåfall tycker jag.

          Aulonocara Stuardgranti Ussiya eller blue neon skulle kanske vara snyggt ihop. Men då går aggro mbunas bort.

          En fisk jag verkligen rekomederar är Placidochromis phenochilus Modoka även kallad Modoka white lips. Kör dom ihop med någon gulaktig fisk och det blir super fint.

          White lipsen är svåra att få att leka ibland bara så du vet. Men vissa lyckas bra.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Det finns ingen andleding att ha 2+10 av fryeri då dom brukar vara rätt höviska mot sina damer =) 4+4 eller 5+5 skulle vara bättre isåfall tycker jag.

            Aulonocara Stuardgranti Ussiya eller blue neon skulle kanske vara snyggt ihop. Men då går aggro mbunas bort.

            En fisk jag verkligen rekomederar är Placidochromis phenochilus Modoka även kallad Modoka white lips. Kör dom ihop med någon gulaktig fisk och det blir super fint.

            White lipsen är svåra att få att leka ibland bara så du vet. Men vissa lyckas bra.
            Wow Placidochromis phenochilus var verkligen en snygg fisk. Blir kanske ett gäng sådana, men vilken färg har honorna? Vilken könsfördelning skulle passa tror ni? 3+10?

            Några fler tips?
            Senast redigerad av TutenStain; 20 juni 2009, 17:41.

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av TutenStain
              Wow Placidochromis phenochilus var verkligen en snygg fisk. Blir ett gäng sådana. Vilken könsfördelning skulle passa tror ni? 3+10?

              Kan du/ni rekommendera en annan art som skulle kunna passa i hopp med phenochilus och se snyggt ut?
              Du ser inte könsskillanden för de ser likadana ut. Så det är bäst att köpa 4-5 lite större och 5-6 lite mindre av samma kull. Tycker Aulonocara Sturagranti Usisya ser fantastisk ut tillsamans med dessa. Sen Hinderi blir snyggt med.
              Senast redigerad av Mattias777; 20 juni 2009, 15:26.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Du ser inte könsskillanden för de ser likadana ut. Så det är bäst att köpa 4-5 lite större och 5-6 lite mindre av samma kull. Tycker Aulonocara Sturagranti Usisya ser fantastisk ut tillsamans med dessa. Sen Hinderi blir snyggt med.
                Var lite orolig att honorna skulle vare brunaktiga. Blir nog en grupp på 10-15 sådana.

                Tack så jätte mycket för hjälpen.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  Var lite orolig att honorna skulle vare brunaktiga. Blir nog en grupp på 10-15 sådana.

                  Tack så jätte mycket för hjälpen.
                  Ja, det är en stor fördel då honorna är lika snygga som hanarna =) Men dom brukar inte vara billiga. Mellan 250-350kr st kan du få räkna med tror jag. Om du inte hittar en privat odlare som har dem.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • TutenStain
                    Användare
                    • september 2008
                    • 168

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Ja, det är en stor fördel då honorna är lika snygga som hanarna =) Men dom brukar inte vara billiga. Mellan 250-350kr st kan du få räkna med tror jag. Om du inte hittar en privat odlare som har dem.
                    Aj då... Jag som tyckte 100kr styck var dyrt. Tror ni Nols Ciklidhobby har dem billigare? Ska höra med honom sedan.

                    Men det ska nog bli som du sa, ett gäng Placidochromis phenochilus.

                    Aulonocara Stuartgranti honor värkar vara bruna. Hanen kan jag tänka mig skulle passa perfekt till phenochilus men honorna var inte riktigt min "stil". Skulle inte kunan tänka mig att bara hanar, vill ju se lek

                    Så här är jag nu: Ett gäng Placidochromis phenochilus + någon annan art.
                    Några förslag där hanen och honorna är lika fina?

                    Jag tror jag vill ha 2 arter, kan nog bli riktigt härlig.


                    Tills jag får pengar till dem ska jag nog köra på mina nuvarande ciklider, Maingano, Emmiltos och Saulosi. På detta sätt kan man i alla fall se framemot något, haha
                    Senast redigerad av TutenStain; 20 juni 2009, 18:59. Anledning: Updaterade frågorna :)

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Ursprungligen postat av TutenStain
                      Aj då... Jag som tyckte 100kr styck var dyrt. Tror ni Nols Ciklidhobby har dem billigare? Ska höra med honom sedan.

                      Men det ska nog bli som du sa, ett gäng Aulonocara Stuartgranti och Placidochromis phenochilus. Tror jag nöjer mig med 2 arter, kan nog bli ganska härligt.

                      På tal om Stuartgrant, är de lika dyra?

                      Tills jag får pengar till dem ska jag nog köra på mina nuvarande ciklider, Maingano, Emmiltos och Saulosi. På detta sätt kan man i alla fall se framemot något, haha

                      Nej, på Auloncara Stuardgranti kan du nog få ett bra mkt bättre pris. Men en dryg hundring st är nog normalt. Vet att Ciklidhuset i Lerum har kanon priser ibland på odlade Aulonocaror


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • TutenStain
                        Användare
                        • september 2008
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Nej, på Auloncara Stuardgranti kan du nog få ett bra mkt bättre pris. Men en dryg hundring st är nog normalt. Vet att Ciklidhuset i Lerum har kanon priser ibland på odlade Aulonocaror
                        Haha du hinner altid svara innan jag updaterar min post

                        Tack för all hjälp hittills

                        Taget från mitt förra post:

                        Aulonocara Stuartgranti honor värkar vara bruna. Hanen kan jag tänka mig skulle passa perfekt till phenochilus men honorna var inte riktigt min "stil". Skulle inte kunan tänka mig att bara hanar, vill ju se lek

                        Så här är jag nu: Ett gäng Placidochromis phenochilus + någon annan art.
                        Några förslag där hanen och honorna är lika fina?

                        Jag tror jag vill ha 2 arter, kan nog bli riktigt härlig.

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Det är inte många haplisar som har snygga honor. Kan inte komma på någon som skulle passa just nu.... Mbunas har ju färgade honor men det har du ju redan.....

                          Silver eller bruna det är vad som brukar finnas när det gäller honor.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • TutenStain
                            Användare
                            • september 2008
                            • 168

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Det är inte många haplisar som har snygga honor. Kan inte komma på någon som skulle passa just nu.... Mbunas har ju färgade honor men det har du ju redan.....

                            Silver eller bruna det är vad som brukar finnas när det gäller honor.
                            Kommer antagligen att köra på ett gäng Placidochromis phenochilus (så mycket pengarna tillåter) och ett gäng Stuartgranti.

                            Vilkens könsfördelning är att föredra med Stuartgranti? 2+6 kanske är lagom med "brunhet" och samtidigt så kanske man får två färglada hanar?

                            Kommer med bilder när akvariet är igång (under sommaren, eller precis efter sommaren)
                            Senast redigerad av TutenStain; 21 juni 2009, 00:35.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Testa någon Nimbochromis vet ja, även om dom räknas som rovisar så är det både häftiga hannar, honor med färg och mönster. Sen har dom verkligt roliga beteenden, ett och annat yngel kanske åker med men det gör det även om du inte har sk rovisar. Hittar du någon hemmaodlare som har yngel får du dom billigt. Normalt är det inga problem att få lek på dom.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...