Malawi till 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #16
    Ursprungligen postat av TutenStain
    Kommer antagligen att köra på ett gäng Placidochromis phenochilus (så mycket pengarna tillåter) och ett gäng Stuartgranti.

    Vilkens könsfördelning är att föredra med Stuartgranti? 2+6 kanske är lagom med "brunhet" och samtidigt så kanske man får två färglada hanar?
    Har du bara 2 hanar så kommer den dominante jaga livet ur den hane som har lägre rang. Då är 4+4 mycket bättre. Då kan du få alla hanar utfärgade om du har flyt.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Testa någon Nimbochromis vet ja, även om dom räknas som rovisar så är det både häftiga hannar, honor med färg och mönster. Sen har dom verkligt roliga beteenden, ett och annat yngel kanske åker med men det gör det även om du inte har sk rovisar. Hittar du någon hemmaodlare som har yngel får du dom billigt. Normalt är det inga problem att få lek på dom.
      Ja, det kan jag med rekomendera men jag vet inte om dom är lite väl tuffa vid lek om du nu skall ha dom med A. Sturadgranti Ussiay tex??? Men det kan nog gå bra.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #18
        Ursprungligen postat av tege
        Testa någon Nimbochromis vet ja, även om dom räknas som rovisar så är det både häftiga hannar, honor med färg och mönster. Sen har dom verkligt roliga beteenden, ett och annat yngel kanske åker med men det gör det även om du inte har sk rovisar. Hittar du någon hemmaodlare som har yngel får du dom billigt. Normalt är det inga problem att få lek på dom.
        Måste ju erkänna att Nimbochromis fuscotaeniatus var ruggigt snygg, men den blir nog lite för stor för min smak. Ett stort akvarium blir helt plötsligt litet med stora fiskar

        Det är otroligt svårt att välja, man skulle vilja ha alla!


        Ursprungligen postat av Mattias777
        Har du bara 2 hanar så kommer den dominante jaga livet ur den hane som har lägre rang. Då är 4+4 mycket bättre. Då kan du få alla hanar utfärgade om du har flyt.
        Jasså, då blir det i alla fall färre bruna honor . Men minskar inte chansen på lek med så många hanar?


        Jag vet att jag vill ha Placidochromis phenochilus, men är fortfarande osäker på den andra arten. Vill gärna att honorna ska vara färgglada med.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #19
          Ursprungligen postat av TutenStain
          Måste ju erkänna att Nimbochromis fuscotaeniatus var ruggigt snygg, men den blir nog lite för stor för min smak. Ett stort akvarium blir helt plötsligt litet med stora fiskar

          Det är otroligt svårt att välja, man skulle vilja ha alla!




          Jasså, då blir det i alla fall färre bruna honor . Men minskar inte chansen på lek med så många hanar?


          Jag vet att jag vill ha Placidochromis phenochilus, men är fortfarande osäker på den andra arten. Vill gärna att honorna ska vara färgglada med.
          Om Aulonocarorna får vara någorlunda ifred så är dom mkt lätt lekta. 4+4 kommer att funka jättebra och lek kommer, det kan jag lova Har du tur kan du få bevittna "arena lek". Dvs flera hanar som spelar upp för honan sammtidigt och honan parar sig med flera hanar vilket är bra rent genetiskt med.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #20
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Om Aulonocarorna får vara någorlunda ifred så är dom mkt lätt lekta. 4+4 kommer att funka jättebra och lek kommer, det kan jag lova Har du tur kan du få bevittna "arena lek". Dvs flera hanar som spelar upp för honan sammtidigt och honan parar sig med flera hanar vilket är bra rent genetiskt med.
            Får hoppas på det

            Tack så mycket för all hjälp

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #21
              Vill bara tillägga att det finns en massa olika varianter av A. Stuardgranti, Det finns dels de som har blå hanar med instänk av vitt och rött i sig.

              Sen finns det flera gul/blåa varianter där A. Usisya är en av dom. A. stuardgranti Blue Neon är nästan identisk med Usisya men de har mer blå ryggfena istället för svart.

              Sen har vi en Orange Stuargranti, den från Chitunga Rocks som man odlat fram Röd Rubin ifrån. Stuartgranti Aulonocaran anses som jag förstår det som samma fisk fast hanarna har olika färger på olika fångst platser.

              Mvh Mattias


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              Arbetssätt...