Cikliderna "flämtar". Orsak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille
    Användare
    • juli 2008
    • 36

    Cikliderna "flämtar". Orsak?

    Bygge om i karet i onsdags förra veckan. Plockade ut mycket sten och byggde om med rötter och sten m.m

    Bild

    http://datorfix.com/akvarium.jpg

    Vet inte om flämtade kan ha att göra med att de är stressad? Men det var snart 1 vecka sen, borde lägga sig?

    Bytade vatten rätt många gånger när jag byggde om karet. Men använder samma filter i karet + grusen är kanske rengjorde till 50% så vattenkemin borde vara ok.

    Syre kan det inte heller va. Ligger runt 3000 l/h på mitt 500 L, aldrig varit några problem innan med der flödet.

    Tyckte de slutade flämta lite när jag bytade vatten sist, men det kom tillbaka under natten igen.
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Tror att dom flämtar för att ev så släpper rötterna ganska mycket i början
    även har du nog dragit fram massor av skit som låg bundet
    samt att du har känsliga Malawi som ej tål Nitrit eller Nitrat
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Nille
      Användare
      • juli 2008
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Tror att dom flämtar för att ev så släpper rötterna ganska mycket i början
      även har du nog dragit fram massor av skit som låg bundet
      samt att du har känsliga Malawi som ej tål Nitrit eller Nitrat
      Vad ska jag hitta på då? Vänta eller?

      Kommentar

      • Markie
        Användare
        • september 2008
        • 512

        #4
        Hej.

        Du har inga tester hemma så du kan kolla hur det ligger till med nitrat/nitrit? Mata inget dom närmsta dagarna och gör fler vattenbyten om det är hög nitrat/nitrit.

        Kommentar

        • Nille
          Användare
          • juli 2008
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av jemmba
          Hej.

          Du har inga tester hemma så du kan kolla hur det ligger till med nitrat/nitrit? Mata inget dom närmsta dagarna och gör fler vattenbyten om det är hög nitrat/nitrit.
          Har inga tester. Men får nog köpa det. Är nitrit testerna dyra? Har tyvärr inte tid förens på torsdag o köpa de.

          Men ska jag testa med små vattenbyten fram till tors?

          EDIT: hitta på pwss 60 st för 120. Men jag hoppas det är enkelt att få tag på hos en akvarieaffär.
          Senast redigerad av Nille; 15 juni 2009, 22:53.

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Ursprungligen postat av Nille
            Har inga tester. Men får nog köpa det. Är nitrit testerna dyra? Har tyvärr inte tid förens på torsdag o köpa de.

            Men ska jag testa med små vattenbyten fram till tors?

            EDIT: hitta på pwss 60 st för 120. Men jag hoppas det är enkelt att få tag på hos en akvarieaffär.
            Hej.
            Om det är nitriten som spökar så skulle jag se till att byta vatten.
            Dom gånger jag fått problem så har jag använt medel som motverkar det skadliga i nititen. Finns nog i alla nogorlunda välsorterade butiker.
            Kom ihåg att köpa dropp tester för stickorna är helt värdelösa.

            Jag köpte tester med märket sera och dom har funkat bra och dom räcker länge.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av Nille
              Har inga tester. Men får nog köpa det. Är nitrit testerna dyra? Har tyvärr inte tid förens på torsdag o köpa de.

              Men ska jag testa med små vattenbyten fram till tors?

              EDIT: hitta på pwss 60 st för 120. Men jag hoppas det är enkelt att få tag på hos en akvarieaffär.
              Nu får gärna någon rätta mig men... Om du skall få bort så mycket skadligt ur vattnet som möjligt skall du inte göra små utan stora byten... (minst 50%)

              Jag hade problem med nitrit efter bytt ut filtermattan till en ny (i övrigt oförändrat i karet) Det var ingen matning och stora vattenbyten under några veckor... det tog nog 4-6 veckor innan jag tyckte att fiskarna uppförde sig normalt och såg lika pigga ut igen. Har inte full koll men ca 15 stycken strök med så nitrit är inte att leka med.
              Senast redigerad av Peter_A_F; 16 juni 2009, 11:40.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Nille
                Användare
                • juli 2008
                • 36

                #8
                Jag har en Mangroverot i karet. Men denna roten har jag haft i 6 år så den släpper inget mer, vattner blir inte ens gult av den. Så isåfall borde det vara Red moore wood som släpper ut något skit.

                Hur ofta ska jag göra stora byten då?

                Ska prova att slänga ut Red moore wood rötterna när jag kommer hem.

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nille
                  Jag har en Mangroverot i karet. Men denna roten har jag haft i 6 år så den släpper inget mer, vattner blir inte ens gult av den. Så isåfall borde det vara Red moore wood som släpper ut något skit.

                  Hur ofta ska jag göra stora byten då?

                  Ska prova att slänga ut Red moore wood rötterna när jag kommer hem.
                  Angående roten vet jag inte om det har någon betydelse.

                  Jag gjorde 50% byten varje dag den första veckan... sedan kanske var tredje veckan efter och sedan tillbaka till varje vecka 20-30% som jag brukar byta.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag hade bytt 90% och tillsatt bikarbonat.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Jag är lite osäker gällande bikarbonat. Det är visserligen pH höjande och ökar buffringsförmågan men om jag förstått det rätt också öka Nitrithalten ifall det finns mycket Nitrat i vattnet (kan ha fel här... men kan vara värt att kolla upp)

                      Däremot kan det vara en god idé att tillsätta ganska mycket salt vilket minskar stressen hos fiskarna och motverkar infektioner och påverkan av nitrit. Både salt och bikarbonat får fyllas på i mostsvarande mängd vid varje vattenbyte. Saltet bör man däremot fasa ut även om det råder delade meningar om just detta. Jag tillsätter inget salt när karet fungerar normalt.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Jag är lite osäker gällande bikarbonat. Det är visserligen pH höjande och ökar buffringsförmågan men om jag förstått det rätt också öka Nitrithalten ifall det finns mycket Nitrat i vattnet (kan ha fel här... men kan vara värt att kolla upp)
                        Njae... Däremot blir ammoniakhalten högre vid ett högre pH. Vid fungerande nitrifikation är detta dock inget man behöver fundera över.
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Ursprungligen postat av jonre723
                          Njae... Däremot blir ammoniakhalten högre vid ett högre pH. Vid fungerande nitrifikation är detta dock inget man behöver fundera över.
                          OK, det var då det var ja... men min poäng var att ifall man har problem med nitrit så fungerar ju inte nitrifikationen som den skall och då skulle det kunna innebära problem. (eller tänker jag fel?)
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jupp ja hade kört i lite salt typ 1/2-1dl /100 liter vatten. Växterna kanske inte gillar det men det kan hjälpa fiskarna i det akuta läget. Sen hade jag stoppat i en diffusor och kört med det en vecka eller två. Dels för fiskens skull men framför allt för att få igång nitrifikationen ordentligt.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              jag gillar inte den rötter eller mangroverot när jag köra med malawiciklider den så kan blir känslig sig.. bäst ta borta den plocka så klart...
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...