Flytta ynglen till stora karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Flytta ynglen till stora karet?

    Hej!

    Har 8 st Saulosi yngel som är ca 4 månader gamla och de är ca 3.5-4cm. En hane har dessutom börjat färga till blå.

    Undrar hur länge de kan gå i 54L karet innan jag kan sätta över dem i det "stora" karet på 375L.

    Antagligen sätter jag över dem nu eller om 2 månader när jag kommer hem från semester.

    Invånarna i stora karet är Maingano, Saulosi och Emmiltos (Red Top Zebra).

    Bild: http://i559.photobucket.com/albums/s...g?t=1245085399
    Senast redigerad av TutenStain; 15 juni 2009, 20:04.
  • si1ver
    Användare
    • augusti 2008
    • 63

    #2
    Testa släppa i nått enstaka yngel.

    Jag släppte i 10-15 3cm yngel i mitt akvarie och det tog inte en minut så var den första uppäten. Fick fiska upp resterande. Yngel simmar i stim vilket triggar rov instinkten hos de vuxna.

    Sen nästa gång släppte jag i en test pilot. Gick hur bra som helst, efter 3 dagar började jag fylla på med 2 yngel om dagen. Då överlevde alla.

    Det var aulonocara yngel i mitt fall.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Jag skulle släppa i dem nu innan du åker på semester. Jag antar att någon annan kommer att ta hand om dina fiskar när du är borta och det är lättare att sköta ett stort akvarium. Det är lätt att det blir för mycket mat när någon annan matar och då är ett litet kar kännsligare. När du släpper i dem så släpp i en först, inte uppifrån (där maten kommer) utan ta den i handen och släpp ut den på botten, gärna vid några stenar. Blir de andra lite nyfikna och jagar den lite så släpp i de andra med (likadant som den första). När det finns fler att jaga så brukar det inte vara någon fara, jag upplever att det oftast är svårare att släppa ner en eller ett fåtal yngel/ungdjur än ett helt gäng. Släpp givetvis inte ner de andra om de stora fiskarna verkligen försöker att äta den första, endast om de naffsar och jagar lite. Vänta sedan någon minut, sedan matar du dem, då brukar de ha tappat det mesta av intresset iaf. Det brukar funka bra för oss. Du kan även ta och mata i det stora akvariet några timmar innan så att de inte är hungriga. Jag inbillar mig även att om ynglena har gått i samma vatten ett tag innan så går det bättre, kanske för att de inte luktar annorlunda(!?). Om detta bara är inbillning det får någon annan svara på.

      mvh
      Pierre

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #4
        Detta är mina första yngel, så jag vet inte om jag vågar chansa genom att släppa i dem i stora karet. Kanske bättre om de är kvar i 54l akvariet?

        Tror du de skulle kunna vara i det lilla akvariet 1-2 månader till om vattenbytningen och matningen sköts bra?

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Det är inga rovgiriga malawi du har i det stora karet så det borde gå att flytta dem helt utan problem tycker jag. Jag skulle som sagt inte våga ha kvar dem i det lilla när jag var bortrest. Vem är det som ska ta hand om dina fiskar när du är borta? Hur bra koll har personen i fråga på fiskar? Det är väldigt lätt hänt att vattnet blir dåligt i ett så litet akvarium.

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre_N
            Det är inga rovgiriga malawi du har i det stora karet så det borde gå att flytta dem helt utan problem tycker jag. Jag skulle som sagt inte våga ha kvar dem i det lilla när jag var bortrest. Vem är det som ska ta hand om dina fiskar när du är borta? Hur bra koll har personen i fråga på fiskar? Det är väldigt lätt hänt att vattnet blir dåligt i ett så litet akvarium.

            Ska skära räkmixen, och fördela flingfodret i lagom stor portioner så det bara ska vara att slänga i akvariet.

            Är inte orolig över matningen eller vattenbyten utan om 54L akvariet är tillräckligt stort eller ej.Vill inte att de ska växa ut ur akvariet så de stannar i storlek.

            Det jag oroar mig för är att om jag lägger över ynglen i stora akvariet kommer de bli uppätna eller väldigt stressade av mina Emmiltos när de leker. Det blir ganska (väldigt?) aggressiva och jagar bort alla närheten.
            Senast redigerad av TutenStain; 16 juni 2009, 20:37.

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Har dom blivit ca 4cm så ska det inte vara några problem att släppa i dom i det större karet. Jag brukar föra över mina ungfiskar när dom blivit ungefär den storleken, och det har alltid gått bra. Inte ens mina crabro hanar på 13 cm rör dom.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              Arbetssätt...