Roligaste Malawicikliden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    Roligaste Malawicikliden??

    Tanganyikasjön bjuder på den del roliga firrar.Vi har x. ochrogenys som bygger små torn runt sin lek arena o andra sandciklider som också de har sina egenheter.Så har vi troffarna som bjuder på en del i mitt tycke roligheter när dom yr omkring o stökar.O snäcklekarna som envisas med att gräva ner sina snäckskal,så de själva inte vet var de är Och så har vi petrochromis som helst ska ha lika mycket sten som vatten i akvariet för att inte slåihjäl varandra.Men har vi några egenheter bland Malawicikliderna?
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Spontant

    tänker jag då på Nimbochromis livingstonii. Den har ju ett udda jaktbeteende och intressant sätt att fånga fisk på. I övrigt kan jag inte komma på någon annan rolig malawi

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #3
      Ja,just det den ligger som död på sidan.O ser ut som en "lagom död fisk"..Men ack vad en liten firre kan bedra sig...Ja,A calvus o compressiceps har också de egenskapen att kunna lura sig på en liten firre som snart blir fiskmat"stealthfisk".Min favorit när det kommer till fiskare fiskar måste vara fisken med fiskespöt framför munnen..Ja,just det Marulken!

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        En av dem firrarna som spontant har intressantast beteende i sjön av malawicikliderna enligt mig är Scienochromis fryeri. Där dem i stenbiotopen har specialicerat sig på att små yngel av framför allt P.Taeinolatus genom att härma en betande harmlös mbuna och vickandes och låtsas betandes i algmattan kryper sig närmare och närmare ynglet för att sedan hugga till.

        Dem är några av dem enda och kanske den enda arten som vågar sig på att jaga alla dem yngel som samlas ovanför malbona för att skydda sig.

        En annan är Genyochromis mento`n som i utseende härmar många olika soters mbuna runt om i sjön, från OB färgade till helfärgade av olika slag och sedan attackerar arten dem härmar och biter av delar av deras fenor för att sedan fortsätta lurpassa bland stenarna.

        En annan gammal malawi klassiker är Pseutropheus crabro som lever i symbios med den stora malarten Kampango där den äter hudparasiter och liknande på dess hud, detta när den uppvisar sin gula färg med mörkbruna ränder för att sedan kanske dagen efter anta en väldigt mörk teckning och sno ägg från malen.

        Pedofagen Caprichromis liemi är en annan intressant firre som rammar ruvande honor för att sedan käka upp dem små ynglena eller dem nybefruktade äggen.
        Annars så finns där ju allt från stenvändare, krabbätare, sandblåsare och en hel hög av olika slags sandslotts byggen hos speciellt Lethrinops arterna
        Senast redigerad av palleh; 14 juni 2009, 18:52.
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Kul webalbum.Är du ofta där och dyker?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av tricoti
            Kul webalbum.Är du ofta där och dyker?
            Om du blir medlem i NCS under året kommer du få hem en berättelse om Patriks resa till Malawisjön.

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • juni 2009
              • 249

              #7
              Är du säker att det är en pedofag?? Jag googlar i hittar..Tjaa.typ pedofil..Vi kan väl kalla den för en pelagiskciklid? caprichromisen.

              Kommentar

              • akva99
                Användare
                • september 2005
                • 527

                #8
                Ursprungligen postat av doohan
                tänker jag då på Nimbochromis livingstonii. Den har ju ett udda jaktbeteende och intressant sätt att fånga fisk på. I övrigt kan jag inte komma på någon annan rolig malawi
                håller med är min favorit malawi, ger stora kullar också, min minsta kull var 120
                yngel,
                hade alltid rödzbra yngel i akvariet så man kunde beskåda deras jaktbetende riktigt häftigt, vissa trodde man hade döda fiskar i akvariet.

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #9
                  Ursprungligen postat av tricoti
                  Är du säker att det är en pedofag?? Jag googlar i hittar..Tjaa.typ pedofil..Vi kan väl kalla den för en pelagiskciklid? caprichromisen.
                  Den anses ha utvecklat beteendet genom att den först har gett sig på fiskar som har parasiter vid hakregionen då den har setts ramma mbuna hanar med parasiter.
                  Att se en vuxen firre våldföra sig på små yngel hade varit en ganska rolig syn=)
                  Om jag inte minns fel är väl pelagisk djur som lever ute på öppet vatten?

                  Har varit där en gång, än så länge=)
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • Snap3
                    Användare
                    • maj 2009
                    • 51

                    #10
                    tycker mina zebror är väldigt underhållande. Dom får så fina mönster när dom ska visa upp sig
                    akvarium juwel

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Jag måste säga att jag gillar tilapior från Malawisjön de gräver bowers och gillar att visa upp sig för varandra. När det gäller att gräva har de enorm energi. De kan se klumpiga ut men de är väldigt snabba. Det är också lite fräckt att vissa har gentialtofs som honan tar in i munnen och befruktar äggen där. Nackdelen med dem är att de blir stora och att de äter och bajsar mycket.

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #12
                        Jag hade 20 troffar en gång..De bajsade 7cm varje dag allihop..Det blir en meter skit varje dag...7 meter skit varje vecka.. eller räknar jag fel?Ja det var skit överallt!!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av tricoti
                          Är du säker att det är en pedofag?? Jag googlar i hittar..Tjaa.typ pedofil..Vi kan väl kalla den för en pelagiskciklid? caprichromisen.
                          Du får nog google på engelska dvs. pedophage cichlid (finns inga vettiga träffar på pedophage Caprichromis).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • tricoti
                            Användare
                            • juni 2009
                            • 249

                            #14
                            Tack.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...