zebra chilumba ändrar färg till gul/vita + allmänt skygga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snap3
    Användare
    • maj 2009
    • 51

    zebra chilumba ändrar färg till gul/vita + allmänt skygga

    zebra chilumba ändrar färg till gul/vita + allmänt skygga, dom åker inte längre upp till ytan och tar maten utan väntar tills den åker ner.. Vad kan det bero på? förut va det en massa plask å slask när man skulle mata. Förut kom de alltid fram till rutan när man va i närheten, nu när jag tittar på akvariet ser jag nästan igen fisk alls alla gömmer sig i sina hålor..

    Hört att dom älskar nytt å fräscht vatten så jag bytte 15% men fortfarande.. Bara den agressivaste hanen i karet är framme och simmar, det är dock ingen zebra
    akvarium juwel
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Snap3
    zebra chilumba ändrar färg till gul/vita + allmänt skygga, dom åker inte längre upp till ytan och tar maten utan väntar tills den åker ner.. Vad kan det bero på? förut va det en massa plask å slask när man skulle mata. Förut kom de alltid fram till rutan när man va i närheten, nu när jag tittar på akvariet ser jag nästan igen fisk alls alla gömmer sig i sina hålor..

    Hört att dom älskar nytt å fräscht vatten så jag bytte 15% men fortfarande.. Bara den agressivaste hanen i karet är framme och simmar, det är dock ingen zebra
    Vilken färg hade zebran innan? hur stor är baljan? hur många fiskar har du i baljan? och hur mycket och hur ofta byter du vatten?Janne

    Kommentar

    • Snap3
      Användare
      • maj 2009
      • 51

      #3
      200 liter 10 fiskar många relativt små 3 större hanar, jag har skaffat en hund som ligger framför akvariet. det låter konstigt men kan d va därför dom är rädda? eller va det nu är.. jag har bara bytt vatten en gång en så länge, har haft det här akvariet i en månad nu. bytte första gången nyss

      Alla zebror va väldigt blå har jag för mig, jag vet att fiskar kan tappa färg ändra färg osv men nu är alla skygga också
      akvarium juwel

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Snap3
        200 liter 10 fiskar många relativt små 3 större hanar, jag har skaffat en hund som ligger framför akvariet. det låter konstigt men kan d va därför dom är rädda? eller va det nu är.. jag har bara bytt vatten en gång en så länge, har haft det här akvariet i en månad nu. bytte första gången nyss

        Alla zebror va väldigt blå har jag för mig, jag vet att fiskar kan tappa färg ändra färg osv men nu är alla skygga också
        Har du köpt dina firrar i en akvarieaffär.Janne

        Kommentar

        • Snap3
          Användare
          • maj 2009
          • 51

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Har du köpt dina firrar i en akvarieaffär.Janne
          japp
          akvarium juwel

          Kommentar

          • Laban
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 196

            #6
            Byt 50% av vattnet och se om det hjälper.
            Cheers,
            Laban

            "We Fear No Foe" MFC

            Kommentar

            • Snap3
              Användare
              • maj 2009
              • 51

              #7
              Ursprungligen postat av Laban
              Byt 50% av vattnet och se om det hjälper.
              jag ska prova hänga för något mellan akvariet och mig ett tag och se om det hjälper
              akvarium juwel

              Kommentar

              • Snap3
                Användare
                • maj 2009
                • 51

                #8
                japp, tror absolut att fiskarna är rädda för hunden. Nu va nästan alla framme när jag hade hängt för så kom frugan hem och började leka med hunden så det donade i golvet och skälde gjorde han också.. så tittade jag in bakom filten då va alla fiskar borta.. hunden måste väck!

                Akvariet står på golvet .
                Senast redigerad av Snap3; 10 juni 2009, 15:09.
                akvarium juwel

                Kommentar

                • ertho
                  Användare
                  • juni 2009
                  • 7

                  #9
                  Har ett gäng rödsebror som beter sig likadant. Akvariet står i ett rum som vi inte vistas i mer än morgon och kväll. På kvällarna så tar det en stund innan de kommer fram o kikar. Ska då tilläggas att jag tidigare var mer i rummet och fiskarna var då inte skygga alls.

                  Mvh

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    [QUOTE=ertho;778528]Har ett gäng rödsebror som beter sig likadant. Akvariet står i ett rum som vi inte vistas i mer än morgon och kväll. På kvällarna så tar det en stund innan de kommer fram o kikar. Ska då tilläggas att jag tidigare var mer i rummet och fiskarna var då inte skygga alls.

                    Mvh[/QUOT


                    Ganska vanligt beteende på mbunas. Det bästa är att ha ljusare i karet än i rummet, och att ha sidorutorna täckta. Då känner dom sig mindre stressad och får svårare att se ut.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • Snap3
                      Användare
                      • maj 2009
                      • 51

                      #11
                      Hunden fick åka hem till mamma ett par dagar och fiskarna har kommit fram och verkar nu " vänner " sist slogs de varje dag men nu är det harmoni ska iafl täcka sidorna tack för svaren och tipsen!
                      akvarium juwel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...