720 liters malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimpa
    Användare
    • februari 2009
    • 33

    720 liters malawi

    Hej alla malawiälskare!

    Jag har precis skaffat mig en "ren" malawiburk och vill nu ha lite tips och råd. Så här ser fiskbesättningen ut:

    Protomelas taeniolatus, 6 st (3 fina utfärgade hanar varav en dominant)
    Pseudotropheus sp. "polit", (5-6 st varav garanterat 3 hanar)
    Melanochromis cyaneorhabdos, (4 st)
    Labidochromis sp. "hongi", (6-7 st varav ett vanligt par, resten röda)
    Aulonocara baenschi, (en utfärgad hane, resten gråa, ca 8 st)

    Vad tycker ni om blandningen?
    Köpte allt tillsammans med karet så jag har inte befolkat det själv. Jag skulle vilja ha lite tips angående detta. Är blandningen ok eller ska jag ta bort/ kanske lägga till någon art?

    Vore jätte glad om någon tog sig tid och berätta lite om dessa fiskar. Det ända jag vet är att alla verkar trivas och färgerna kan man inte klaga på
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av Kimpa
    Hej alla malawiälskare!

    Jag har precis skaffat mig en "ren" malawiburk och vill nu ha lite tips och råd. Så här ser fiskbesättningen ut:

    Protomelas taeniolatus, 6 st (3 fina utfärgade hanar varav en dominant)
    Pseudotropheus sp. "polit", (5-6 st varav garanterat 3 hanar)
    Melanochromis cyaneorhabdos, (4 st)
    Labidochromis sp. "hongi", (6-7 st varav ett vanligt par, resten röda)
    Aulonocara baenschi, (en utfärgad hane, resten gråa, ca 8 st)

    Vad tycker ni om blandningen?
    Köpte allt tillsammans med karet så jag har inte befolkat det själv. Jag skulle vilja ha lite tips angående detta. Är blandningen ok eller ska jag ta bort/ kanske lägga till någon art?


    Vore jätte glad om någon tog sig tid och berätta lite om dessa fiskar. Det ända jag vet är att alla verkar trivas och färgerna kan man inte klaga på


    Baenshin brukar vara för vek för de övriga sällskapet. Men du kanske har tuffa individer. Men den skall gå med lungna arter normalt sätt.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Tom.Nordbeck
      Användare
      • juni 2007
      • 133

      #3
      vad roligt, skulle vara skojj att se lite bilder

      tror inte det är några problem med fiskuppsättningen. skulle isf vara som mattias säger med baenschin, tror inte det blir några problem för dom att klara sig i ett så stort kar men de kanske inte färgar fullt ut.
      Men det är bara att vänta och se vad du fått för individer.

      Lycka till med karet
      Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

      Kommentar

      • Kimpa
        Användare
        • februari 2009
        • 33

        #4
        Ska absolut lägga upp lite bilder

        Ok, vi får se hur dem klarar sig då. Mina personliga favoriter är nog denna taeniolatus, otroligt vacker fisk. Har ni någon erfarenhet av Hongi och Polit?
        Dessa verkar det vara fart i

        Mvh Kim

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Se hur det går med mainganon när dom är så få.
          Mina erfarenheter är att dom jagar ihjäl varandra när dom är så få.
          Jag skulle nog skaffa iaf 6 st till.

          Kommentar

          • Kimpa
            Användare
            • februari 2009
            • 33

            #6
            Ok, det kan ju vara en idé...

            Den här baenschi, gillar den öppna ytor? Mina går väldigt mycket i öppet vatten kring mitten på akvariet. Kan det bero på att den är störd av de andra? Har dock inte sett att någon vågar sig på dem...

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Du har iaf väldigt snygga firrar. Pseudotropheus sp. "polit" och
              labidochromis sp. "hongi" röda varianten tillhör två klara favoriter bland mbunas. Hur det kommer att gå för aulonocara baenschi får väl tiden utvisa, men det är tveksamt om dom klarar av att leva tillsammans med aggressiva mbuna. Protomelas taeniolatus har nog större chans att klara sig i detta sällskap.
              Senast redigerad av HåE; 08 juni 2009, 19:46.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Kimpa
                Användare
                • februari 2009
                • 33

                #8
                Ja det är verkligen snygga dessa hongi o polit

                Det jag hoppas med mina taeniolatus är att dem är fullvuxna och lite större än hongi o polit, som jag tror kan utgöra största hotet.

                Den här Melanochromis cyaneorhabdos verkar bara vara aggresiv inom gruppen, stämmer det?

                Mvh Kim

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimpa

                  Den här Melanochromis cyaneorhabdos verkar bara vara aggresiv inom gruppen, stämmer det?

                  Mvh Kim
                  Jupp Så är det med dom flesta.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    17 fiskar är alldeles för få i ett 720.
                    Jag tror att dom flesta som kör malawi, har alldeles för få fiskar i sina baljor, därav problem med stress och sjukdomar, jag kan nog faktiskt räkna på min fingrar och tår ihjäljagade fiskar som jag har haft.Läger ut en bild hur det kan se ut i mina baljor, detta är ett 315 liters balja, jag har inte plockat ut ett enda lik som har varit ihjäljagat.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 09 juni 2009, 00:19.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      Ursprungligen postat av jemmba
                      Jupp Så är det med dom flesta.
                      min erfarenhet om melanochromis, kör dom i större grupp, vissa av dom,jag har auratus,paralellus och johanii, och de går bättre i större antal och det blir faktiskt bra..
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Kimpa
                        Användare
                        • februari 2009
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        17 fiskar är alldeles för få i ett 720.
                        Jag tror att dom flesta som kör malawi, har alldeles för få fiskar i sina baljor, därav problem med stress och sjukdomar, jag kan nog faktiskt räkna på min fingrar och tår ihjäljagade fiskar som jag har haft.Läger ut en bild hur det kan se ut i mina baljor, detta är ett 315 liters balja, jag har inte plockat ut ett enda lik som har varit ihjäljagat.Janne
                        Då kanske du kan ge mig ett tips på nån intressant art, som skulle passa i detta sällskap

                        Kommentar

                        • Kimpa
                          Användare
                          • februari 2009
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av specmats
                          min erfarenhet om melanochromis, kör dom i större grupp, vissa av dom,jag har auratus,paralellus och johanii, och de går bättre i större antal och det blir faktiskt bra..
                          Tror du att det spelar någon roll om jag kör flera av just denna art, eller går det lika bra med någon annan melanochromis??

                          Har hört att man ska passa sig för att blanda just med johanii pga korsningsmöjligheter.

                          Kommentar

                          • Kimpa
                            Användare
                            • februari 2009
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            17 fiskar är alldeles för få i ett 720.
                            Jag tror att dom flesta som kör malawi, har alldeles för få fiskar i sina baljor, därav problem med stress och sjukdomar, jag kan nog faktiskt räkna på min fingrar och tår ihjäljagade fiskar som jag har haft.Läger ut en bild hur det kan se ut i mina baljor, detta är ett 315 liters balja, jag har inte plockat ut ett enda lik som har varit ihjäljagat.Janne
                            Räknade lite fel när det gäller baenshciin. Jag har ca 10-13 st, svårt att räkna dem men ungefär så många är det iaf
                            Det är dock bara en hane som har färgat. De är ca 5-7 cm så det kommer nog flera utfärgningar om dem trivs.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kimpa
                              Då kanske du kan ge mig ett tips på nån intressant art, som skulle passa i detta sällskap
                              Ja jag går väl på den linjen som ett par andra skrev i tråden, dom arterna du har, så kan det funka, en liten passus att honorn utav aulonocarorna kan tyna bort.
                              Och jag skulle kompletterar upp hongiserna och mainganisarna till en ca 15 st per grupp, polliterna kan funka tillsammans med dom andra i och med att det blir så många, samtidigt så tycker jag att det räcker med 6 st polit för att ha en massa bruna honor det har aldrig varit min smak.janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...