Man är tokig,eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winston
    Användare
    • december 2007
    • 51

    #16
    Ursprungligen postat av LN
    Lättast är det att bli medlem då kan du lägga upp bilder direkt i tråden.
    Som medlem får du/ni dessutom 4 nummer av världens bästa fisktidning Ciklidbladet. O så stöder man föreningen och hemsidan.
    Då var det klart. Då var det bara och vänta på ett medlemsnummer, och tidningar.
    Ja dålå så

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Strålande Winston strålande.

      Har för mig att man måste regga in sig när man fått sitt medlemsnummer på någe sätt. Minns inte riktigt men tror att det var nått sånt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Winston
        Användare
        • december 2007
        • 51

        #18
        Hur påläst man är så blir man inte riktigt klok på dom. Haft två nervösa veckor med buken redan.Såg symtom att de blev lite hängiga en efter en. Snabbt in med vattenbyte+metro, fler blev hängiga, vattenbyte+Metro. Metro tog slut och hämtade mer hos min gode vän doohan. Plockade upp en liten uppsvälld stackare som knappt kunde simma. Under tiden matade jag dom med tinad räkmix preppad med metro(dom som åt). Vattenbyte igen+ Metro. Hämtade ett 80 liters akvarium för att kunna ha det som karantänakvarium för att kunna stoppa dom sämsta fiskarna i det metro +aquafuran.
        Höll på att jaga fiskarna i det akvariumet när jag gjorde vattenbyte och dom blev ju stressade som bara den. Fick bara tag i 2 st men jag tänkte vad är bäst jaga dom i 1 timme till blir det bättre då o inte få tag på dem?

        Nä, då blr det metro +aquafuran i stora akvariet. Då det inte är så roligt med två inte riktigt inkörda filter. Sket i det för att jag ville inte göra omstart igen.

        Gjorde ett vattenbyte utan några tillsatser för att gå bort salt och medicin, började mata dom med nls igen, bara nls, ingen räkmix.

        Till min förvåning fiskarna började repa sig en efter en. Matade med nls och gjorde ett vattenbyte igen efter en vecka koppade in dom i som jag hade i karantänakvariet.

        På den här persen tappade jag totalt 1 firre av 38 st (8st var skitdåliga)vilket jag tycker är skitbra. Metro det är bra grejor det jag hade nog bra tur att behövde bara det den här gången.

        En fråga, man skall ju köpa en stor grupp med tropheusyngel till en början, Jag köpte 41 st 3stycken kolade på 2 dagar (nyspottade yngel) 1 kolade i buken. Är det så här dom faller bort? då det ultimata för karet är ca 31 st tror jag att det är.

        Som sagt man är tokig för att utsätta sig för det här
        Senast redigerad av Winston; 12 juli 2009, 10:44. Anledning: stavfel
        Ja dålå så

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #19
          Jepp,det enklaste är att hålla sig borta från Troffar.Borta från problem!

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #20
            Jag fattar inte varför man byter vatten och slänger i en massa medeciner det stressar bara fisken mer.
            Möjligt att man slänger i anti stress i akvariet innan man släpper i dom.
            Det jag upptäckt genom åren är att ju mindre jag bryr mig om vatten kvalite samt vilken mat dom får så mår dom som bäst
            Jag matar med räkmix artemia sera vipan röda mygg tropical forte alt fungera perfekt.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              VARFÖR matar du med röda mygg & (vuxen?) artemia,Bmw?? Bara för att det går?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Winston
                Användare
                • december 2007
                • 51

                #22
                [QUOTE=bmwpower;780021]Jag fattar inte varför man byter vatten och slänger i en massa medeciner det stressar bara fisken mer.

                Av den enkla anledningen av att fiskarna är sjuka helt enkelt. Avänder easy-life med jämna mellanrum.

                I mitt fall så räddade medicinerna fiskarna, det tycker jag är hemskt viktigt när man fått tag i så fina bärnstenar.....
                Ja dålå så

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #23
                  Troffar

                  Ursprungligen postat av tricoti
                  Jepp,det enklaste är att hålla sig borta från Troffar.Borta från problem!
                  är ju som en Ferrari. Snyggast, Snabb som 17, och en grymt rolig bil att köra. Den kan kräva lite mer service än en volvo, och högoktanig bensin annars kan den bli dålig. Samtidigt finns det dom som aldrig byter olja och tankar hemkört och ändå fungerar den tillfredsställande. Så det är väll lite av den utmaningen som gör den så rolig att äga.

                  Skulle tro att dom flesta använder medicin om deras troffar blir sjuka. Det har ju visat sig fungera bra för många samtidigt som vissa som inte har medicin eller sätter in den för sent kan förlora hela gruppen eller större delen av gruppen. Dessa fiskar kostar ju en del och vissa av oss får resa långt för att köpa dem, och då vore vi rätt dumma om vi inte försökte rädda fiskarna om dom blir sjuka.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #24
                    Ursprungligen postat av Winston
                    Jo tack vilket kanonakvarie jag köpte av dig, pedantskött. Det var ett exakt ett sånt jag tänkte köpa men de hade lagt ner tillverkningen. Ett stort plus var ju BTN-modulerna, det är skitsnyggt.

                    Tack
                    Aqualux har inte lagt ner tillverkningen
                    bara bytt namn till Diversa
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #25
                      Varför, för att dom gillar det och växer samt färga bra och under dom senaste 5 åren har jag inte märkt något konstigt.
                      Jag tror folk övereagera att det ska vara så mystiskt med troffa.
                      Vanligt vatten med lite antistress bra bakteriekultur och bra cirkultion så fungera det.
                      Det märkliga är att buken är ju igen som egentligen vet vad det är som händer eller vad det finns för verksam medicin utan många gånger är det gissningar.
                      Den enda gång man kan få svaret på buken är när man lämna en sjuk och levande fisk på obudukltion.

                      Kommentar

                      • frasse74
                        Användare
                        • december 2002
                        • 97

                        #26
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Aqualux har inte lagt ner tillverkningen
                        bara bytt namn till Diversa
                        Finns det fortfarnade hörnakvarium med 108cm långa baksidor alltså?

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #27
                          Ursprungligen postat av frasse74
                          Finns det fortfarnade hörnakvarium med 108cm långa baksidor alltså?
                          Visst dom är 107cm
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Winston
                            Användare
                            • december 2007
                            • 51

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Aqualux har inte lagt ner tillverkningen
                            bara bytt namn till Diversa
                            Visst är det väl konstigt man har letat ett akvarium 1 ca. 1,5 år sökt nästan alla trådar men kommit till polen av märket Wromac, blev hänvisad till Norge för att där skulle det finnas en grossist. Men då kunde man få tag det på Akvarielagret. En fråga hur mycket skulle kalaset kosta ( med bänk, ramp och akvarium)?
                            Ja dålå så

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #29
                              Är det inte så att du köpt ett kar med måtten 107x107 och höjden 60? Då har du ett 470-liters. Det karet har tillverkaren lagt ned tillverkningen på. Däremot finns det ett med samma längdmått på bakrutorna men med höjden 50 cm - ett 342-liters.

                              Kommentar

                              • Winston
                                Användare
                                • december 2007
                                • 51

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kajjjan
                                Är det inte så att du köpt ett kar med måtten 107x107 och höjden 60? Då har du ett 470-liters. Det karet har tillverkaren lagt ned tillverkningen på. Däremot finns det ett med samma längdmått på bakrutorna men med höjden 50 cm - ett 342-liters.
                                Jorå, men dom kallar det 471 liter(fråga mej inte varför). Men på hemsidan fanns ju ett sådant akvarium . Men det är är svårt att få tag på det ändå.
                                Ja dålå så

                                Kommentar

                                Arbetssätt...