På väg tillbaks!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    På väg tillbaks!

    Efter att ha sålt av allt jag hade börjar det klia i akvarienerven igen. Denna gång skall det bli ETT akvarium, och det skall stanna där. Tanken var från början att jag skulle köpa ett möbelkar typ Rio 400, men om man tittar på liter/krona så är ju inte det särskilt optimalt ;-). Som det är nu lutar det åt ett 540 på aluställning alt. snyggare bänk.
    Innehålet i burken lutar mycket åt tanganyika, frågan är bara vilka sorter?
    Troffar går bort helt, dels pga ekonomiska skäl och dels pga dåliga erfarenheter, Frontosa går bort av utrymmesskäl, men annars är jag öppen för förslag.
    Inspirera mig nu så jag kommer igång till hösten.
    Är det förresten någon som provat att försöka återskapa en specifik fångstplats, med både inredning och fiskar?
    // Magnus Arvidsson
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    vissa har skapat ett kar med fiskar som kommer från samma fångstplats men mest malawi då tror jag.
    Angående tanganyika arter så finns det så mycket, om jag skulle välja så skulle jag luta åt arter som 10-20 st Telmatochromis Bifrenatus, 5-10 st Tanganicodus Irsacae och en Cyprichromis grupp. thats it!
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Hästnosar, hästnosar...och sedan kanske du skulle föröka en liten T - Victoria kombo...det finns "snälla" och snygga victorior typ Paralabidochromis Rock kribensis som passar...

      Kul att du är åter under alla omständigheter!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Att blanda victoria och tanganyika är nog inte aktuellt, i sådana fal skulle jag nog satsa på bara victoria, men de har en tendens att yngla så förgrymmat, och att hålla på att föda upp yngel är inte aktuellt. Tanken med detta kar är att det skall vara ett smycke i vardagsrummet, gärna med lite trevligt beteende. Att ha någon form av Cyps, alternativt Paracypriochromis nigripinnis är ganska självklart för mig, får bara hoppas jag inte har samma otur som sist jag hade Cyps, köpte 20 fick 15+5 ungefär, iofs snyggt med många utfärgade hannar i karet, men inte riktigt optimalt.

        Xenotilapior är oxå något som lockar, men de är ju ganska känsliga och kan ha svårt att klara sig i konkurrensen med annan fisk. Callochromis är oxå snygga, men de kan vara fruktansvärt tuffa mot annan fisk.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Förresten, hur hög kan man göra en alu-ställning utan att den blir allt för instabil?
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            20-30 cyps eller paracyps.
            1+1 julidochromis (regani "kipili" eller marlieri (någon Burundivariant)
            Några altolamprologus som rensar ut yngel till en rimlig nivå (så du slipper odla)
            Ett gäng N. cylindricus (alternativt leleupi, men jag tycker den förstnämnda är betydligt snyggare).
            1+3 L. stappersi (alternativt ocellatus, men även i det här fallet tycker jag den förstnämnda är snyggare.

            Ett rejält stenröse i varje ände på karet, fin sand emellan med en massa snäckskal. En stor sten i mitten som skymmer lite sikt samt lite valliseneria med samma syfte.

            /Jocke

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Bilbo
              Förresten, hur hög kan man göra en alu-ställning utan att den blir allt för instabil?

              om du använder dig av det finska märket(akvarielagrets) som är lite kraftigare kan di säkert göra hur högt du vill inom rimligara gränser givetvis
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Om jag hade ett akvarium på 400-500 liter som skulle utrustas med tanganyika så skulle jag helt klart satsa på ett gäng neolamprologus leleupi. Jag har ett gäng ungfiskar av denna art som snart ska flytta in i ett större kar. Jag har 13 st. som går i ett 110 liters än så länge. Snyggare fiskar får man leta efter.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Man blir ju nästan inspirerad av en sådan fråga.

                  Ett förslag:
                  P. nigripinnis
                  X. papilio (eller någon av sp-varianterna)
                  J. ornatus
                  Någon snäcklekare (dock ej en multifasciatuskoloni i det här fallet)
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Kanon Bilbo kanon att du/ni är sugna igen .
                    Ja hade satsat på nån sandlekare typ Kilesa sen Blå ocelatus och nån Cyps. varför inte Blue Neon
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #11
                      Snäckskalslekare tror jag går bort, huvudsakligen för att de gräver så f-b hela tiden, men den som lever får se, skall eventuellt titta på lite troffar kanske framöver, men i sådana fall inte som enda fisk utan en mindre grupp ihop med annat.
                      Senast redigerad av Bilbo; 07 juni 2009, 20:20.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Det slog mig just. Hör med Kenell, han har ett 400 liters med heltäckande ramp som han grunnar på att sälja.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bilbo
                          Snäckskalslekare tror jag går bort, huvudsakligen för att de gräver så f-b hela tiden, men den som lever får se, skall eventuellt titta på lite troffar kanske framöver, men i sådana fall inte som enda fisk utan en mindre grupp ihop med annat.
                          Stappersin gräver ner sin snäckskal så att bara öppningen syns, sedan är det ganska färdigt med grävandet. Har själv sådana i ett 375-liters. En fördel med dem är också att det räcker med några sporadiskt utplacerade snäckskal eftersom de inte är kolonibildare.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            Jag kommer inte köpa begagnat kar denna gång heller, det skall vara nytt, lite lyxigt, men det är så jag vill ha det!
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            Arbetssätt...