Hjäp mig att välja fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    Hjäp mig att välja fiskar.

    Jag tänkte be er om lite förslag på fiskar till mitt 540 L. Jag har själv tänkt lite som såhär..Aulonocara ngara/mdoka.Är det samma fisk och hur många ska jag köpa? Och så lethrinops, en grupp på 6 djur.Har ni något förslag på variant? Och så tänkte jag fylla på med ett gäng cyprichromis leptosoma.Vad tycks?Det kan väl vara bra så..ja plus några ancistrus.Och vattnet här i göteborg,behöver jag tillsätta något berednings ämne?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av tricoti
    Jag tänkte be er om lite förslag på fiskar till mitt 540 L. Jag har själv tänkt lite som såhär..Aulonocara ngara/mdoka.Är det samma fisk och hur många ska jag köpa? Och så lethrinops, en grupp på 6 djur.Har ni något förslag på variant? Och så tänkte jag fylla på med ett gäng cyprichromis leptosoma.Vad tycks?Det kan väl vara bra så..ja plus några ancistrus.Och vattnet här i göteborg,behöver jag tillsätta något berednings ämne?
    Ja som jag har uppfattat det så är ngara samma som mdoka, tyvärr så har jag aldrig sett odlade som kommer upp i samma klass som VF, det är faktiskt en av dom få malawiciklider som jag tycker ser bättre ut som VF.
    EN 3 + 7 utav redcapen och en 3+ 5 utv mdokan och 10 hannar och 10 honor utav leptosoman, det kan bli kanon.
    Ja nu vet jag inte var du bor, men om du kloramin i vattnet, köp ett kolfilter och sätt det på slangen som du fyller på vattnet, kostnad 600 kr komplett med kopplingar, då behöver du inte använda något vattenberedningsmedel, framförallt leptosomerna är känsliga för kloraminet.Janne

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #3
      Tack för tipsen!

      Jag har varit"hemma hos Janne" o hälsat på,det var trevligt. Du skriver om L redcap.Är det den "snyggaste" lethrinopsen? Jag har för mig att jag har sett en som gick under namnet "little green face" i första ciklidårsboken.Men när jag googlar på den så ser jag inget märkvärdigt..Sedan funderar jag lite över Copadichromis M´loto midnight.Är det en fisk att ha? Eller ska jag ha en annan Copadi,? Om jag nu inte tar hem någon Lethrinops från Nol. Du skriver att odlad Mdoka "tappar" färg.Jag kanske ska ha Maulana 500 istället.Men cyprichromis "kekese" Den vill jag ha! Om jag nu inte faller i farstun för någon annan cyprichromis.

      klor filter. ska det köras vid alla vatten byten?
      Jag bor i Munkebäck.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Fina fiskar, får tummen upp från mig!
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Jag har också fått span på: Lethrinops micrentodonan..en av många flådiga firrar..

          Kommentar

          Arbetssätt...