Hästnosjakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hästnosjakt

    Hej kompisar - är här igen!

    En lite kort anekdot ur verkliga livet så här på kvällskvisten - jag har just avslutat en ganska lång och intensiv jakt på mina två återstående hästnosar...detta i ett fullt inrett 300 liters kar med både några stenrösen och en saftig grotta...om det var enkelt - gissa!

    Sitter framför datorn i bar överkropp - T-shirten är blöt och ligger på golvet vid karet...andra innevånare i karet lätt skrämda, men hästnosar infångade och placerade i karantän i väntan på morgondagens färd till Nol för att få kompisar...jag klarar inte att könsbestämma, men Kent kan, så därför får de följa med t.o.r för att få rätt kön på partner.

    En intressant upptäckt under håvningen var att de är rejäljt luriga...ställer sig snett i en liten skreva och trycker...kunde i princip ta på dem utan att märka dem - stod blickstill och var tvungen att se var de stod för att få fatt dem - gick inte att lura ut på frivatten i största allmänhet...kloka/smarta fiskar...

    Detta är nu gjort - ska fundera rejält innan jag gör om det! Men imorgon ska här håvas lite mer fisk och sen ut på turne - då lär det vara värt mödan !!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Roligt att du är tillbaka igen!
    Det fanns ingen i närheten med en kamera i högsta hugget?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Kul... men visst är det så att ciklider (eller kanske fiskar i allmänhet) är bra kluriga.

      Har försökt fånga fiskar i mitt kar med mycket sten i och det är stört omöjligt utan att riva hela inredningen. Det som verkligen är intressant är att det tar väldigt kort tid innan de fattar vem man jagar... den som är jagad gömmer sig och byter snabbt gömställe ifall man kommer för nära. Samtidigt simmar övriga omkring lite nyfiket och kollar hur det går...
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av joe
        Hej kompisar - är här igen!

        Men imorgon ska här håvas lite mer fisk och sen ut på turne - då lär det vara värt mödan !!
        Kul att du är tillbaka, har saknat dina inlägg på forumet.

        Visst är det roligt med hästnosar , sitter för tillfället och kikar på mina nyspottade hästnosyngel. Väldigt små men pigga saker.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Bra Joe att du är tillbaka, även ja har saknat dina inlägg
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Tack för glada tillrop - jo, jag är tillbaka...på forumet...akvarierna har varit i full rulle hela tiden...jag lackade till och/eller tröttnade en stund, men det är förbi nu! Vi får väl se hur mycket det blir skrivet...

            Men tyvärr fanns ingen person med kamera när jag idkade "småviltsjakt" under ytan - hade sannolikt kunna bli en serie dråpliga bilder...inte minst när vår största katt kom in i rummet mitt i allt och upptckte "saker" som rörde sig i plastbyttor på golvet...katten åkte ut lika fort som han kom in och funderar nog fortfarande på vad det var som hände!?

            Visst är de luriga fiskarna och jag håller helt med dig Peter - det verkar som om de har stenkoll på precis vilka det är som är måltavlor...de andra aktars sig mest bara lite lojt och följer dramat i hord, precis som vi människor när något hänt!

            Nu ska resten håvas och sedan bär det av...kul dagar när det händer lite!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Det är när jag ska fånga upp fisken jag brukar ångra att jag lagt ner tid och möda på att inreda krate fint.

              För mig brukar det sluta med att jag endast står i kallingarna...
              //Robert

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av RobbanG
                Det är när jag ska fånga upp fisken jag brukar ångra att jag lagt ner tid och möda på att inreda krate fint.

                För mig brukar det sluta med att jag endast står i kallingarna...
                Hde nog varit bra igår - men, men...

                Nu har jag skaffat en hona (för de jag hade var hanar - men en lyckades kola under natten i "karantän"). Nu simmar honan i mitt yngelkar för att feta till sig lite innan hon släpps ner till "dräparn"...
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • jeppehb
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 124

                  #9
                  Jag var på yngeljakt i mitt kar för några veckor sen och vilka var det som simmade in och ut ur håven? Jajjemensan, hästnosar... ynglena fick jag jaga livet ur nästan. Sen provade jag med den berömda upp och nervända petflaskan med mumsmums i, vilka simmade in där och fastnade? Jajjamensan, hästnosar... Så när jag ska jaga hästosar någon gång så ska jag låtsas jaga yngel...
                  Senast redigerad av jeppehb; 06 juni 2009, 11:38.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Haha! Och det tror du att de går på?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • jeppehb
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Haha! Och det tror du att de går på?
                      Ja, i mina drömmar.
                      Senast redigerad av jeppehb; 06 juni 2009, 00:47.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...