Inredning till troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    Inredning till troffar?

    Väntar ju hem en grupp i dagarna och ska nu sätta igång med inredningen till dom. Ni som har erfarenhet hur har ni inrett till era troffar ?jag funderar på att ha två högar sten i vardera ända av karet samt en rot med nån grönsak på som skymmer sikten i mitten av karet. Hos nuvarande ägren går dom efter ungfer denna model (bortset från roten med grönt på)så det känns ju naturligt då att fortsätta på den vägen.

    Andra tips för att göra emottagandet av troffarna bra tas tacksamt emot för man e ju lite nojig över att det ska gå fel efter alla historier man läst om bla här.Ska iaf täcka karet första 2-3 dagarna har jag tänkt.Kan det var ide att tillsätta nå specielt i vattnet? Salt?bredningsmedel? Hur länge bör dom gå i karet innan jag börjar mata? Ja ge lite tips och råd till en färsking
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Hej

    Vet inte om Du har skrivit om det tidigare, men, vilken troffe, hur stor grupp? Det spelar in.

    Och vad har Du för värden på Ditt kranvatten? Tillsatsbehov av salter beror på vad Du utgår ifrån.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Vet inte om Du har skrivit om det tidigare, men, vilken troffe, hur stor grupp? Det spelar in.

      Och vad har Du för värden på Ditt kranvatten? Tillsatsbehov av salter beror på vad Du utgår ifrån.
      Moorii kambwimba cirka 30 st f1 or och ca 20 yngel. karet är för övrigt ett 540.
      Jadu exakt vad det är för värden på vattnet vet jag faktis inte vet att det är mjukt och runt ph 7. Gruppen simmar just nu i tälje vatten så skilnaden bör ju inte vara stor.

      Kommer inte hålla på och grejja med bikarbonat och liknande i det långa loppet.Vet att nu varande ägarn inte heller gör det. utan vill just få en så bra start som möjligt. Kanske ska nöja mej med att bara tillsätta lite vattenberedningsmedel i början och hålla mörkt för att stressa så lite som möjligt?

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        I ciklidbladet nr 4 2008 finns en artikel av Göran Åstebro om tropheus moorii kambwimba. Artikeln kan nog ge dig mycke matnyttig information.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          I ciklidbladet nr 4 2008 finns en artikel av Göran Åstebro om tropheus moorii kambwimba. Artikeln kan nog ge dig mycke matnyttig information.
          Ja det gör det ju! får ta och leta fram tidningen och lägga mej och läsa den i soffan efter maten

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Ja då har jag läst den artikeln igen. Mycket bra! så tack göran!
            Tur att man har nls hemma för i artikeln så framstår ju nls som det enda man behöver för att lyckas med troffar (Skämtar) .

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              [QUOTE=jemmba;777734]Jadu exakt vad det är för värden på vattnet vet jag faktis inte vet att det är mjukt och runt ph 7. Gruppen simmar just nu i tälje vatten så skilnaden bör ju inte vara stor.

              Södertäljes vatten har ett PH på 8.4 och KH på 4,4. Kh kan du ju höja med KH höjare (Bikarbonat) om du vill, 4,4 är ju inte optimalt för Tanganyikaciklider.
              Vi ha KH höjare hemma om du vill ha.
              Jocke
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #8
                [QUOTE=maltandis;777744]
                Ursprungligen postat av jemmba
                Jadu exakt vad det är för värden på vattnet vet jag faktis inte vet att det är mjukt och runt ph 7. Gruppen simmar just nu i tälje vatten så skilnaden bör ju inte vara stor.

                Södertäljes vatten har ett PH på 8.4 och KH på 4,4. Kh kan du ju höja med KH höjare (Bikarbonat) om du vill, 4,4 är ju inte optimalt för Tanganyikaciklider.
                Vi ha KH höjare hemma om du vill ha.
                Jocke
                Se där då var det ju bättre än vad jag trodde. Tack jocke!

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Ja då har jag läst den artikeln igen. Mycket bra! så tack göran!
                  Tur att man har nls hemma för i artikeln så framstår ju nls som det enda man behöver för att lyckas med troffar (Skämtar) .
                  Kul att du gillade artikel

                  Jag har gjort om lite i mitt kar efter artikeln, det ser ut så här nu.
                  De 3 stora stenarna är mellan 30-40cm långa.

                  Lycka till med dina Kambwimba.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • september 2008
                    • 512

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Kul att du gillade artikel

                    Jag har gjort om lite i mitt kar efter artikeln, det ser ut så här nu.
                    De 3 stora stenarna är mellan 30-40cm långa.

                    Lycka till med dina Kambwimba.

                    Mvh Göran
                    Jävlar vad snyggt! Ett av dom snyggare karen jag har sett.
                    Tack,ja jag hoppas att det ska gå bra.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av jemmba
                      Kommer inte hålla på och grejja med bikarbonat och liknande i det långa loppet.Vet att nu varande ägarn inte heller gör det. utan vill just få en så bra start som möjligt. Kanske ska nöja mej med att bara tillsätta lite vattenberedningsmedel i början och hålla mörkt för att stressa så lite som möjligt?
                      Ärligt talat med tanke på att många får problem med tropheus hade jag kört med bikarbonat och vattenberedning åtminstone i början. Får du problem i början behöver du inte gräma dig över om du haft rätt vattenvärden eller inte. Ja menar byter du 400 liter per månad kostar det typ max 15 spänn i månaden.

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • september 2008
                        • 512

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Ärligt talat med tanke på att många får problem med tropheus hade jag kört med bikarbonat och vattenberedning åtminstone i början. Får du problem i början behöver du inte gräma dig över om du haft rätt vattenvärden eller inte. Ja menar byter du 400 liter per månad kostar det typ max 15 spänn i månaden.
                        Ja jag har börjat fundera i dom banorna jag med. Men om dom nu går i ganska så mjuk och så kommer dom hit och så är mitt vatten mycket hårdare än vad dom är vana vid blir inte då också "chocken" större för dom??

                        Eller gör det att dom ÄR anpassade för att igentligen gå i hårdare vatten att det är att föredra att det blir så nära rätt som möjligt?

                        Den kostnaden kan jag ta.

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          #13
                          Ursprungligen postat av jemmba
                          Väntar ju hem en grupp i dagarna och ska nu sätta igång med inredningen till dom. Ni som har erfarenhet hur har ni inrett till era troffar ?jag funderar på att ha två högar sten i vardera ända av karet samt en rot med nån grönsak på som skymmer sikten i mitten av karet. Hos nuvarande ägren går dom efter ungfer denna model (bortset från roten med grönt på)så det känns ju naturligt då att fortsätta på den vägen.
                          Det låter väl bra. Med en rot i mitten kommer du förmodligen få karet indelat i tre revir av tre dominerande hanar. Revirens centrum är normalt över uppstående sten eller rötter, gränsen brukar gå genom en bit öppen sandyta. Ligger stenarna eller rösen för nära varandra kan en hane inta allt som revir.
                          Hur aggresiva domierande hanar är varierar - en del tillåter flertalet icke-dominerande hanar beträda reviret medan andra jagar bort allt utom lekvilliga honor.

                          Jag rekommenderar även mycket skrevor och skrymslen, dels för ynglen och dels för att ej dominerande fisk skall kunna komma undan när de kommer in på reviren.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • Markie
                            Användare
                            • september 2008
                            • 512

                            #14
                            Har ställt samma i en annan tråd . Flyttar över frågan hit med för jag ser att det jag skrev i denna tråden förut ser välldigt luddigt ut och kanske är svår att förstå . Hoppas att denna är lättare att förstå.



                            Kommer inte att greja ned att höja kh,ph i längden för det är ju så många som lyckas utan att behöva hålla på med det, så min fråga handlade om hurvida stressen skulle minskas vid inkoppnig om jag ansträngde mej för att värdena skulle vara så "rätt" som möjligt vid just inkoppning. Som sagt så går dom ju mjukt nu och då borde ju stressen bli högre med mer förändringar??
                            Men det kanske inte stämmer.

                            Kommentar

                            • Markie
                              Användare
                              • september 2008
                              • 512

                              #15
                              Ursprungligen postat av RobbanG
                              Det låter väl bra. Med en rot i mitten kommer du förmodligen få karet indelat i tre revir av tre dominerande hanar. Revirens centrum är normalt över uppstående sten eller rötter, gränsen brukar gå genom en bit öppen sandyta. Ligger stenarna eller rösen för nära varandra kan en hane inta allt som revir.
                              Hur aggresiva domierande hanar är varierar - en del tillåter flertalet icke-dominerande hanar beträda reviret medan andra jagar bort allt utom lekvilliga honor.

                              Jag rekommenderar även mycket skrevor och skrymslen, dels för ynglen och dels för att ej dominerande fisk skall kunna komma undan när de kommer in på reviren.
                              Ska alldeles strax skrida till verket och börja med innredningen. Ska försöka få till lite små gömställen med och när jag är klar kanske jag bjuder på en bild.
                              Om jag blir nöjd vill säga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...