En galen Tilapia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 373

    En galen Tilapia?

    Jag har ett par små, fina T. snyderae i mitt 1000-l västafrikakar.
    Första jagade hanen omkring honan, sedan föreföll dom sams under någon vecka, grävde lite slumpvis gropar och putsade stenar här och där.
    I förrgår kväll ser jag plödsligt honan, helt i sin ensamhet, lägga ut strängar med rom på en sten. hannen visade lite intresse, försökte nog komma till men blev hela tiden bortjagad. Skenlek (eller någon form av avancerad onani) var ju min tanke. igår var rommen kvar, några såg vita och mögliga ut, honan försvarar rommen, om än lite halvhjärtat.
    All info om denna fisk talar för att det är en parbildande fisk där även hannen deltar......
    Vad tror ni? Skenlek? Eller har hannen lyckats befrukta några korn och min hona bara galen?
    Fina fiskar hur som helst.
    MVH
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • endymion

    #2
    Mina leker i par, men det verkar som många har problem med lek av denna art. Men mina sprutar fram yngel och är väldigt samspelta. Kanske behöver de något gemensamt hot att försvara emot för att lyckas.

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Leker era öppet? Lamboj verkar i artikeln i senaste ciklidbladet räkna dem till öppet lekande substratruvare. Mina har bara lekt öppet en gång, i ett tillfälligt akvarium helt utan grottor.

      Alla andra gånger har de fanatiskt grävt ut och helt försvunnit in i väldigt trånga grottor när de leker. Favoriten verkar vara halva kokosnötskal nedstuckna i djup grus.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 373

        #4
        Om man nu kan räknas som lek...... Jo, helt öppet på en sten, dom har förvisso grävt lite runt stenar men inte gjort några grottor.
        Ja, vi får se när jag kommer hem ifrån jobbet senare idag om rommen är kvar, eller om det finns tecken på att den kanske ändå är befruktad.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 373

          #5
          Men hörrni.
          Ni andra som har denna, hur ser era hannar ut? har dom inte pricken i ryggfenan? Gabbi på akvarielagret antydde att Hannarna inte har den, men utryckte samtidigt lite tveksamhet.
          Min ser på alla sätt ut som en hanne. men prick i ryggfenan har den.

          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ursprungligen postat av Carl
            Men hörrni.
            Ni andra som har denna, hur ser era hannar ut? har dom inte pricken i ryggfenan? Gabbi på akvarielagret antydde att Hannarna inte har den, men utryckte samtidigt lite tveksamhet.
            Min ser på alla sätt ut som en hanne. men prick i ryggfenan har den.

            /Carl
            Tror inte mina hanar brukar visa någon prick i ryggfenan. Och på honorna syns den bara tydligt vid lek och yngelvakt. Bortsett från den eventuella könsskillnaden som pricken utgör vid lek tycker jag de är svåra att se könsskillnad på.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Carl
              Men hörrni.
              Ni andra som har denna, hur ser era hannar ut? har dom inte pricken i ryggfenan? Gabbi på akvarielagret antydde att Hannarna inte har den, men utryckte samtidigt lite tveksamhet.
              Min ser på alla sätt ut som en hanne. men prick i ryggfenan har den.

              /Carl
              Den som är på bild i CB är åtminstone en hona och den tror jag inte har fläck

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 373

                #8
                Nämen..... Jag har ju en klar hona, som jag sett lägga rom, men hon HAR en fläck...... alltså, mystiken tätnar, av vad jag förstått från andra håll kommer fläcken och går med humöret, sannolikt både hos hannar och honor.
                Vi får se helt enkelt, kanske har jag två honor? Men jag skulle bli mycket förvånad.
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag stog och tittade på mina, förutom storlek var det svårt att se könsskillnad. Hanen hade också något längre rygg- och analfena. Hos båda kön gick fenorna förbi stjärtspolen men hos hannen gick de förbi med råge.

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 373

                    #10
                    Nu har vi svaret...... Både hannar och honor har pircken i ryggfenan.
                    Vad min hona egentligen syssler med vet jag inte men nu går det yngel i burken, alltså är den andra en hanne. Hannen får fortfarande inte vara med, men han måste ju lyckats befrukta en del ägg i alla fall.... alltid nåt!

                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...