Ophthalmotilapia ventralis, M´toto - Lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jeppehb
    svarade
    Önskar jag hade en bra kamera... men i första inlägget länkar jag till ett par suddiga bilder men jag tycker man ser teckningen riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Jag plockade faktiskt fram lite gamla böcker, som våran ciklidgud Ad har skrivit.
    I ciklidårsboken volym 2, jag har alla 6, men det är ointressant.
    Det har ju varit lite evulotion dom senaste åren, ja Ad skriver att whitecapen från mpimbwe är ruskigt lik den varianten från den motsatta sidan av sjön, det vill säga på på zaire sidan.
    Det finns riktigt bra bilder i boken.
    Varför skriver jag detta.
    Jo jag är så trött på att dom så kallade fångstationer och div grossister hittar på en massa nya namn, bara för att dom ska sälja mera fisk.Janne

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Att du vet att du har en kitumba, det är väl lite att ta i.
    Förmodligen är det väl så att Aquarium Maliwi har fått den informationen att det är Kitumba från exportören, och det var just Kitumba han sa när jag senare frågade och vi gick igenom hans listor. Han var helt säker på att dessa inte var Mtoto. Sedan var det någon som hittade bilder som liknade mina i en bok innan jag hade skrivit vad Anders på A.Malawi trodde och det var just Kitumba. Så ok, jag vet inte, men sannolikheten säger mej att det är så...

    Edit: Står lite mer i denna tråd:http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60923
    Senast redigerad av jeppehb; 19 juni 2009, 02:09.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av jeppehb
    Nu vet jag i alla fall vad jag har. Kitumba... och det ligger inte långt i från Mtoto, så det är väl inte så konstigt att de är lika. Nu är det bara ut och leta efter fler, och är det någon som vet om och var det finns så hojta till...

    Jesper
    Att du vet att du har en kitumba, det är väl lite att ta i.
    Men att du har en ventralis som kommer från området kitumba och Mtoto det verkar att så är fallet.
    Sedan så min personliga uppfattning när det gäller fiskar och fångsplatser, det är totalt omöjligt att reda ut det, så vitt du inte fångar fisken själv.
    Så var glad för fisken du har, och skulle du hitta en fisk som är lik din fisk, trots att den kommer från Mtoto, så köp den och blanda in den i dina kitumba.
    Ja ingen kommer att hänga dig för det.Janne

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Nu har jag fått lek på mina Ventralis igen, den andra honan denna gång. Hoppas att inte hon spottar äggen. Håll tummarna...

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Nu vet jag i alla fall vad jag har. Kitumba... och det ligger inte långt i från Mtoto, så det är väl inte så konstigt att de är lika. Nu är det bara ut och leta efter fler, och är det någon som vet om och var det finns så hojta till...

    Jesper

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Finns det någon här som har köpt Ventralis på Aquarium Malawi i Örebro de sista 1-2 åren som liknar mina så hör hemskt gärna av er... jag har gett mig fan på att jag ska få reda på vart dessa underbara fiskar kommer från...

    Jesper

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av jeppehb
    Och jag kan säga på rak arm att det inte är Mpimbwe... är mina bilder ännu sämre än jag trodde...
    Nej, det är inte bilderna det är fel på, men alla inlägg på detta forum är subjektiva bedömningar, och det är faktiskt väldigt svårt att skilja white cap från mpimbwe från en en mtoto, vilken tycker du själv är snyggast?Janne

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Och jag kan säga på rak arm att det inte är Mpimbwe... är mina bilder ännu sämre än jag trodde...

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Om dina firrar funkar bra så gör inga fler inköp just nu.
    Så ligg lågt och njut av en vacker fisk. Försäljaren kommer förhoppningsvis ge dig sista pusselbiten.
    Ja jag ska ligga lågt ett tag för och se vad som händer och jag njuter i fulla drag... Full fart och hanen utfärgad, och när han lyckas få en av honorna i lekgropen far han runt som en galning över hela karet och simmar titt som tätt fram mot honan och skakar och tuggar som en tok. Fantastiskt kul att sitta och titta på.
    Aquarium Malawi har bara öppet Torsdagar på sommaren så tidigast nästa vecka vet jag...

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av jeppehb
    Min hane är hela tiden utfärgad, behöver jag verkligen en till? Räcker det inte att komplettera med 3-4 honor? Hans revir är i 2/3 av karet, sista delen innehas av N. Furciferhonan. Hur skulle det bli om jag stoppade ner en hanne till?

    Sen har Kent i Nol stängt på Torsdagar, så inget svar idag.
    Om dina firrar funkar bra så gör inga fler inköp just nu.
    Om nu fångstplatsen är osäker så vore det klantigt att kompl med nya som inte är av samma fångsplats.

    Vidare så är det INTE Kanoni du har.
    Mpimbwe ser snarlik ut som dina bilder.

    Mtoto har normalt ngt mer blå/silver (yta) på kroppen, men jag har sett Mtoto med mer eller mindre blå/silver på kroppen.

    Så ligg lågt och njut av en vacker fisk. Försäljaren kommer förhoppningsvis ge dig sista pusselbiten.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    [QUOTE=56ovwal;777429]Jag köpte mina Mtoto av Kent i samband med förra Ciklidstämman i Göteborg. Killen som odlat dom levererade medan jag snokade runt i butiken efter nyförvärv, men när jag fick se vad som fanns i hinken han kom med behövde jag inte fundera längre. Då var det dig jag snackade med, Anders?

    Ja, stämmer bra.

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Jag tvivlar inte ett ögonblick på att han fixar det, men jag söker vidare så länge på egen hand(med eran hjälp), lite kul det med. Jag kan säga att det inte är en Kanoni, den ser mest svart ut över huvudet och buken, och min är svart över huvudet, buken och ryggen, resten av kroppen är skimrande ljusblå fram tills stjärtfenan delar sig och där blir den svart igen. Bukfenorna går fram till hälften av analfenan, dvs inte så långa som hos vissa andra Ventralis. Jag har tittat igenom denna sida där det fanns en mängd bilder på olika fångstplatser, och den enda jag kan se är lik är fortfarande M´toto, fast på bilden ser den mer silvrig ut, eller är det bara en dålig bild?

    Länk: http://www.cichlid-forum.com/profile...gory.php?cat=8

    Edit: Titta på den andra länken i mitt första inlägg så ser man skapligt hur han ser ut iaf...
    Senast redigerad av jeppehb; 30 maj 2009, 12:26.

    Lämna en kommentar:


  • 56ovwal
    svarade
    Kanoni-varianten är väldigt snarlik och fångas ett stenkast från Mtoto om jag inte minns helt uppåt väggarna. J-vligt tjusig den osså.
    Sen måste jag säga att Aquarium Malawi måste leverera ett svar på vad du köpt om det nu inte är Mtoto. Om inte får du problem den dagen du har yngel att sälja. Du får ju dessutom problem om du som nu vill komplettera gruppen och inte vet vad du ska komplettera med. Ska inte måla f-n på väggen, tror nog Anders kan få fram rätt fångstplats
    Ventralis kan vara ganska tuffa och det minskar trycket på honorna om hanen har en rival att tampas med. Det är dessutom ett skådespel se två hanar bevaka sina revirgränser.

    Lämna en kommentar:


  • jeppehb
    svarade
    Jahapp, nu har jag varit och pratat med Anders på Aquarium Malawi där mina fiskar är köpta, och han säger att det inte M´toto, vilket han också trodde från början. Han skulle kolla igenom sina inköpslistor för att få det bekräftat vilken det är. Någon här som vet, för den är ju väldigt lik M´toton på de bilder jag sett.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...