Ophthalmotilapia ventralis, M´toto - Lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    Ophthalmotilapia ventralis, M´toto - Lek

    Köpte för nästan precis två veckor sedan tre Vf Ophthalmotilapia ventralis, M´toto, 1+2. Hanen har varit på lekhumör nästan sedan han kom i karet och i dag så var ena honan med på noterna. Så min fråga är hur länge hon tuggar?

    Jag är fortfarande inte medlem och har fortfarande bara mobilen att ta kort med, men jag länkar ett par bilder på leken ändå:



  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    [QUOTE=jeppehb;777380]Köpte för nästan precis två veckor sedan tre Vf Ophthalmotilapia ventralis, M´toto, 1+2. Hanen har varit på lekhumör nästan sedan han kom i karet och i dag så var ena honan med på noterna. Så min fråga är hur länge hon tuggar?

    Hej!
    Grattis till ett fantastiskt fiskköp. En mkt snygg och intressant fisk.
    Mtoto tuggar lite olika länge beroende på honan. Dock är ynglena färdig utvecklade efter runt 20 dagar. Har själv haft en hona som spottade på 32:a dagen. Dock så äter hon smått foder under tiden så det är ingen risk för ungarna. Kullstorlekar på 4-14 ungar brukar det bli.

    Så grattis och lycka till med leken.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Tack Anders

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Det verkar vara lite fisktomt i din balja jeppehb, jag tror att din hanne kommer att stressa din tuggande honan så att hon spottar.
        Men kanon fiskar, grattis till ett bra köp.Janne

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #5
          Ja, det blev väldigt tomt i karet sen jag rensade ut alla Daffodilyngel(finns ett par kvar som jag inte fick tag på) och första kullen av mina Gaffelstjärtar. Men jag vet inte vad jag ska ha mer och sen är utbudet lite skralt just nu i Örebro. Finns det några förslag vad som kan passa tillsammans med vad jag har?

          Edit: Jag tror hon redan har gjort sig av med äggen...
          Senast redigerad av jeppehb; 27 maj 2009, 22:11.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Mina ventralisar går ihop med P.nigripinnis, C. leptosoma och några C.pleurospilus

            Mitt tips: Du bör nog ha några fler ventralisar. En hane till så de har nåt att göra. Det är ett skådespel när de nästan står lodrätt och visar "musklerna" samt försvarar sina revir.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • jeppehb
              Användare
              • februari 2008
              • 124

              #7
              Jag citerar mej själv:
              Ursprungligen postat av jeppehb
              Finns det några förslag vad som kan passa tillsammans med vad jag har?
              Ja det kan det inte vara lätt att svara på när jag inte skriver vad som finns i baljan... Som följer: Tre J. Marlieri, två J. Regani, åtta Callochromis Pleuruspilus, en stackars ensam Erethmodus Cyanostictushona, fyra Tanganicodus Irsacae, två Neolamprologus Furcifer, sen några ungdomar Daffodiler och ett gäng Furciferyngel. Jag har haft bukvattensot två gånger sen jag startade upp förra året så det är dessa som finns kvar.
              Senast redigerad av jeppehb; 27 maj 2009, 22:42.

              Kommentar

              • jeppehb
                Användare
                • februari 2008
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Mina ventralisar går ihop med P.nigripinnis, C. leptosoma och några C.pleurospilus

                Mitt tips: Du bör nog ha några fler ventralisar. En hane till så de har nåt att göra. Det är ett skådespel när de nästan står lodrätt och visar "musklerna" samt försvarar sina revir.
                Dessa var de enda tre som fanns tyvärr. Men jag tror jag såg att Nols Ciklidhobby hade M'toto enligt listan, men 60 mil tur o retur vete sjutton. Han kanske skickar med bussgods?

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av jeppehb
                  Dessa var de enda tre som fanns tyvärr. Men jag tror jag såg att Nols Ciklidhobby hade M'toto enligt listan, men 60 mil tur o retur vete sjutton. Han kanske skickar med bussgods?
                  Är du seriöst intresserad av Kents Mtoto så kanske denna info inte försämrar ditt intresse.
                  F1 på fantastiska VF föräldrar. Gruppen bestod av 2+3 som gick i en 540 l. Föräldrarna var mkt produktiva med många goa stunder framför baljan.
                  Som sällskap gick ett gäng Cyps. yellow head.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • jeppehb
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 124

                    #10
                    Så det är efter dej han har?

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av jeppehb
                      Så det är efter dej han har?
                      Japp.
                      Sen kan jag inte svära på att han inte kompletterat försäljningsgruppen på annat håll. Då det var en tid sedan jag sålde av samtliga Mtoto.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Bara att slå till Jeppe!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • jeppehb
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 124

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anders i Askim
                          Japp.
                          Sen kan jag inte svära på att han inte kompletterat försäljningsgruppen på annat håll. Då det var en tid sedan jag sålde av samtliga Mtoto.
                          Jag ska ringa och kolla i morrn. Hoppas han kan skicka isf. Vilket antal ska jag komplettera med om det blir av?

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av jeppehb
                            Jag ska ringa och kolla i morrn. Hoppas han kan skicka isf. Vilket antal ska jag komplettera med om det blir av?
                            Beror på plånboken.
                            Men 1+2 är inte fel. Dock 2 hanar är tillräckligt sen fyller du på med så många honor som Kent är villig att släppa/plånboken är tjock.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 664

                              #15
                              Jag köpte mina Mtoto av Kent i samband med förra Ciklidstämman i Göteborg. Killen som odlat dom levererade medan jag snokade runt i butiken efter nyförvärv, men när jag fick se vad som fanns i hinken han kom med behövde jag inte fundera längre. Då var det dig jag snackade med, Anders?

                              Mina fem (2+3) Mtoto placerades i ett 700l-kar som hanarna genast delade i varsin hälft. Det slog verkligen gnistor om dom när de ideligen stötte på varann i mitten. Tyvärr dog den ena hanen av okänd anledning efter någon månad och den kvarvarande hanen tappade snart färgen när han inte hade en rival att tampas med. Köpte senare ytterligare ett par och då blev det fart på hanen igen. Jag håller alltså med ovanstående att du borde köpa ytterligare en hane och 1, 2 eller fler honor.

                              Tycker själv att just Mtoto-varianten är en av de snyggaste ventralis-varianterna när den är på rätt humör. Lycka till!
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              Arbetssätt...