Malawi ruvning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Malawi ruvning

    När malawi leker plockar honan upp äggen, sedan hur lång tid tar det innan det kläcks och ynglen "simmar" i mammans mun?

    Märkte att en av mina malawisar lekte för tre dagar sedan, honan hade verkligen en stor haka och munnen proppfull med gula ägg. Några dagar senare så hade hakan försvunnit och man kunde inte se några ägg i munnen på henne. Jag trodde först att hon hade svalt äggen. Men till min förvåning beter hon sig fortfarande väldigt blygt, och värkar tugga med jämna mellan rum.

    Kan det vara så att äggen har kläckts och blivit yngel, och kan det vara därför hakan har försvunnit?

    Eller är detta en misslyckad ruvning där hon har svalt äggen?

    Tack
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av TutenStain
    När malawi leker plockar honan upp äggen, sedan hur lång tid tar det innan det kläcks och ynglen "simmar" i mammans mun?

    Märkte att en av mina malawisar lekte för tre dagar sedan, honan hade verkligen en stor haka och munnen proppfull med gula ägg. Några dagar senare så hade hakan försvunnit och man kunde inte se några ägg i munnen på henne. Jag trodde först att hon hade svalt äggen. Men till min förvåning beter hon sig fortfarande väldigt blygt, och värkar tugga med jämna mellan rum.

    Kan det vara så att äggen har kläckts och blivit yngel, och kan det vara därför hakan har försvunnit?

    Eller är detta en misslyckad ruvning där hon har svalt äggen?

    Tack

    Nej äggen är inte kläckta, det tar minst tre veckor, men det kan vara så att att honan fortfarande har lite ägg kvar, det är därför hon fortfarande tuggar.Janne

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Inte till dom är kläckta!
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #4
        Ska försöka skaffa fler honor och hoppas på att det löser problemet.

        Tack

        Kommentar

        • Purusam
          Användare
          • december 2008
          • 91

          #5
          Malawijanne där har du nog fel

          äggen kläcks jhu i munnen efter ca 10 dagar!

          jag tömmer mina malawisar efter 14- 15 dagar och då är dom frisimmande men med en ganska stor gulpåse .

          iallfall är det så med saolusi perlmutt greshakiey och elongatus mpaanga
          Senast redigerad av Purusam; 28 maj 2009, 20:11.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Purusam
            Malawijanne där har du nog fel

            äggen kläcks jhu i munnen efter ca 10 dagar!

            jag tömmer mina malawisar efter 14- 15 dagar och då är dom frisimmande men med en ganska stor gulpåse .

            iallfall är det så med saolusi perlmutt greshakiey och elongatus mpaanga
            Jo när jag läser mitt inlägg så kan det ju uppfattas att det ska gå tre veckor innan dom börjar kläckas rommen, vilket jag dementerar. Meningen var med mitt inlägg det var att honan hade troligtvis spottat ut sina ägg, plus att jag ville säga att ynglen inte var färdigkläckta efter några dagar.
            Men det är som det är med detta forum, den minsta felvinkling som jag gör, så är det minst två st om påpekar att jag har felJanne

            Kommentar

            • Lars-Peter
              Användare
              • oktober 2005
              • 199

              #7
              Janne, du ska inte ta min kommentar så alvarligt, jag vet mycket väl att du vet hur det funkar! Så mitt inlägg var mest en kul grej, men förlåt mig, jag menade inget illa!
              Tropheus moorii longola sunspots
              Tropheus moorii kasanga red rainbow
              Tropheus sp. Black Kiriza
              Tropheus moorii murago tanzania
              Tropheus brichardi katonga

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #8
                Om vi nu redan är inne på yngel och kläcktid. När är det tidigast man kan tömma en hona?

                Har en hona som har ruvat i X antal dagar. Vet inte när hon började ruva eftersom jag inte har varit hemma på ca 1 månad.

                Låt oss säga att vi antar att hon började ruva i går. Tror du jag kan tömma henne om ca 7 dagar?

                Personligen så brukar jag inte tömma honor, men denna gång så tror jag att det är den enda lösningen som finns om jag vill behålla ynglen, vilket jag vill.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars-Peter
                  Janne, du ska inte ta min kommentar så alvarligt, jag vet mycket väl att du vet hur det funkar! Så mitt inlägg var mest en kul grej, men förlåt mig, jag menade inget illa!
                  Ja det blev fel igen, jag tog också ditt inlägg med ett leende, och det är ju mycket lättare att göra när man har träffat personen, vilket du och jag har gjort, då vet man ju ungefär var man har varann.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av TutenStain
                    Om vi nu redan är inne på yngel och kläcktid. När är det tidigast man kan tömma en hona?

                    Har en hona som har ruvat i X antal dagar. Vet inte när hon började ruva eftersom jag inte har varit hemma på ca 1 månad.

                    Låt oss säga att vi antar att hon började ruva i går. Tror du jag kan tömma henne om ca 7 dagar?

                    Personligen så brukar jag inte tömma honor, men denna gång så tror jag att det är den enda lösningen som finns om jag vill behålla ynglen, vilket jag vill.
                    vilken sort av malawi är det.Janne

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      vilken sort av malawi är det.Janne
                      Det är en Saulosi

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av TutenStain
                        Det är en Saulosi
                        Ja eftersom det är en mbuna, och det är dom ynglen som jag tycker är dom mest tåliga så kan det gå att tömma henne efter 10 dagar.
                        Ett tips är att lägga rommen i en sådan yngelkasse som flyter och lägga den i en behållare med samma vatten som i baljan, lufta vattnet ordentligt höj värmen till 29 grader, då kan du lyckas att få dom att överleva.
                        Men jag förstår inte varför du inte kan låta honan gå tills hon är färdig och sedan tömma henne, men det är dina beslut.Janne

                        Kommentar

                        • Purusam
                          Användare
                          • december 2008
                          • 91

                          #13
                          Vänta minst 10 dagar iallfall, en stor fördel om du tömmer honan tidiagare är att hon kan börja leka tidigare (nästa gång) och behöver mindre tid efteråt till återhämtning!

                          gör tömningen när hon "sover" snabbt
                          Senast redigerad av Purusam; 29 maj 2009, 13:49.

                          Kommentar

                          • TutenStain
                            Användare
                            • september 2008
                            • 168

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja eftersom det är en mbuna, och det är dom ynglen som jag tycker är dom mest tåliga så kan det gå att tömma henne efter 10 dagar.
                            Ett tips är att lägga rommen i en sådan yngelkasse som flyter och lägga den i en behållare med samma vatten som i baljan, lufta vattnet ordentligt höj värmen till 29 grader, då kan du lyckas att få dom att överleva.
                            Men jag förstår inte varför du inte kan låta honan gå tills hon är färdig och sedan tömma henne, men det är dina beslut.Janne
                            Ska åka bort snart och har inget extra yngelakvarie bara yngelkassar för tillfället. Men för honans bästa ska jag nog inte tömma henne. Får se om ynglen klarar sig i det stora karet.

                            Tack för svaren.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...