Tropheops sp. "chilumba" som huvudattraktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Tropheops sp. "chilumba" som huvudattraktion

    Tycker det är en vacker och intressant ciklid. Blev än mer sugen när jag läste artikeln som är skriven på Ciklider.se. Sen har man ju hört det här med aggressiviteten. Jag skulle gärna vilja hålla 8 stycken dvs 4+4 av denna och ha den som huvudattraktion i mitt 420 liters. Men, kommer det att funka? Vilket scenario är troligt? Vill ju inte ha Chilumba:n i hela akvariet och resten av firrarna i ett hörn. Lite action står jag dock ut med, men inte för mycket.

    Har idag:
    1+2 C. Moorii
    3+3 C. Afra
    2+2 Protomelas taeniolatus
    Hade också tänkt mig 2+2 eller 3+3 Labeotropheus trewavasae i framtiden och sen stopp där.
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Hej!

    Detta är en mycket vacker Mbuna. Tycker du skall ha en hane och flera honor. 1+4 kan väl vara en bra start, men ännu fler blir nog bara bättre. Honorna är väldigt snygga med sin starka gula färg, hanen är ännu snyggare, men det räcker med en. Tror det kan bli väldigt jobbigt för de andra hanarna annars. Denna art är aggresiv mot den egna arten, främst då hanen mot andra hanar.

    Annars går det bra att ha den i det kar du tänkt. Ha mycket gömställen för honorna. Den hane jag hade blev rätt så stor men otroligt vacker. En ciklid jag kommer skaffa igen!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Du kan ju se till att lite öppet vatten i mitten så att grottor där revir hålls är i kanterna. Denna ciklid är dock rätt livlig och kommer nog simma runt lite överallt men inte fel om hanen kan ta ett revir i ena kanten, dock inget jätteviktigt. En av de snabbaste och mest svårfångade Mbuna jag haft.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        tycker om Tropheops lite samma mentalitet som L.Fuelliborni-aggressiv och bufflig med andra ord, har haft dom med M.Auratus och M.Paralellus som fungerade hyffsat.Mina Tropheops Chilumba var (som vanligt) mest "internaggressiva" men de gav sej även på de andra arterna, hirarkin var auratus, chilumba och sist parallelus.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • elinjani
          Användare
          • mars 2009
          • 45

          #5
          Tack för svaren. Tror jag testar med en hane och ett gäng honor. Det svåra blir väl att hitta någon som vill sälja så många honor.... Men, det löser sig säkert...!

          Kommentar

          • elinjani
            Användare
            • mars 2009
            • 45

            #6
            Köpte 1+3 Chilumba igår. Eld och lågor blev den dominante C. Afra hanen, som gjorde allt för att uppvakta och få in Chilumba-hanen i en grotta. Han lyckades faktiskt.... Han påminner lite om C.Afra honorna i färgen, så det var väl därför han tog fel....

            Kommentar

            Arbetssätt...