en till troffe men vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Purusam
    Användare
    • december 2008
    • 91

    en till troffe men vilken sort?

    samma visa igen, men undrar vilken detta är ?

    ursäkta dom kassa bilderna men det blev många istället



  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Purusam
    samma visa igen, men undrar vilken detta är ?

    ursäkta dom kassa bilderna men det blev många istället



    http://pic0.picsorlinks.com/ph_or_2602_0f1bd4a.jpg
    Jag tycker det ser ut som en caramba, faktiskt den första troffe som exporterades till sverige.Janne

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      påminner en del om tropheus lupota,
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Purusam
        Användare
        • december 2008
        • 91

        #4
        ska visst vara en muzumba lunangwa

        nån som har bilder på sådanna ?

        Kommentar

        • Purusam
          Användare
          • december 2008
          • 91

          #5
          ingen som har några TROPHEUS muzumba lunangwa så man får se hur dom ser ut när dom blir äldre?

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Jag har sånna men jag har svårt att tänka mig att det är den. Det är inte helt omöjligt iofs. Du kan inte försöka få fram en bättre bild? Jag har tyvärr inga bilder men jag skulle kunna försöka få fram en film framöver.

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Jag tycker det ser ut som en caramba, faktiskt den första troffe som exporterades till sverige.Janne
              Jag är ganska säker på att de första som exporterades till Sverige var Tro. duboisi från Congo och som skickades från Burundi. Och det var redan på 1960 talet. 1964 säger mitt opålitliga minne men det måste jag kolla upp. (Uppgiften finns knappast på internät) Jag har för mig att även Rutungamooriin kom in då men att de dog ut direkt. Nästa "våg" var ytterligare en sändning med Rutungamooriin (den vanliga "timglas"-moorin) som om jag minns rätt kom in 1969-1970. De fanns sedan allmänt till slutet av sjuttiotalet. Fångstplats var Rutunga i sydöstra Burundi. Sedan kom det en sändning till Bo Selbrink på tidigt 70-tal men jag vet inte om det var några Tropheus med i den sändningen. Sändningen till Bo kom från Bujumbura. Det mesta av Bosses fisk skickades vidare "långt bort" stax efter att de landat i Sverige. 1974 kom det en sändning med Tropheus från Kigoma. Sändningen, som kom via Aquarium Frankfurt, gick till Akvarium Kallhäll och den legendariske Erik Seidel som varit i Kigoma samma år. Sändningen innehöll bl a Tro. duboisi och Kigomamoorin sedan kallad Kigomabrichardi. (Även sedan kallad Spökbrichardi?? om jag minns rätt.) Senare samma år kom Guldbrichardin från Malagarasi till Erik Seidel. Jag är säker på att att Erik Seidel fick fisk från Tanganyikasjön redan 1971 men det det kan jag inte helt säkert verifiera utan att kontakta en av exportörerna men det tar lite tid. Jag fick en sändning från Kigoma 1975. Jag tog in en sändning med Tropheus från Zambia 1975. Enligt min faktura (jag har den kvar i den arkiverade bokföringen från min lilla grossistfirma) så var det bl a de som i dag kallas Moliro, Chipimbi, Ndole och några till bl a den så kallade röd-gröna moorin som sedan aldrig återfunnits. Alla varianterna hade dock tyska populärnamn, eftersom det var tyskar som exporterade fisken. Alla de varianterna jag köpte kom från västra sidan av Zambiadelen i Tanganyikasjön. Från 1974 och framåt var det sedan regelbundna importer från framför allt Burundi men även Kigoma. Från Zambia kom importer sporadiskt. Sedan blev det rena störtfloden i och med att den i branchen store Stig Jansson började med regelbunden import ifrån Tanganyikasjön (Burundi). Han började runt 1974 om jag minns rätt. Alla dessa kom långt innan någon enda Caramba hade exporterats från sjön om jag tror rätt.

              Caramban kom inte till Europa förrän på sent åttiotal. Rätta mig om jag har fel.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Purusam
                Användare
                • december 2008
                • 91

                #8
                sno inte min tråd nu

                här är lite mer och bättre bilder



                ladda gärna upp en film på dina fiskar!
                Pierre_N

                vill gärna veta vad det är för sort
                Senast redigerad av Purusam; 19 maj 2009, 23:32.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  den första troffen bör via brichard vara timglas eller duboisi, men caramba var också tidig-detta eftersom jag såg dessa irl på tidigt 80-tal, alltså vildfångade caramba, som enligt honom (sundbyberg) var "rare", detta är "vad som sades" och jag vet inte eller kan påstå vad angående historik men däremot såg jag dom i sundbyberg vid detta datum.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    #10
                    Ursprungligen postat av Purusam
                    vill gärna veta vad det är för sort
                    Kan vara vilken korsning som helst.

                    Kan inte den Du köpt den av hjälpa Dig med vederhäftiga uppgifter är Du lost.
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • Purusam
                      Användare
                      • december 2008
                      • 91

                      #11
                      jag har jhu fått hjälp med detta namnet

                      muzumba lunangwa

                      men han var inte säker

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lars Andersson
                        Jag är ganska säker på att de första som exporterades till Sverige var Tro. duboisi från Congo och som skickades från Burundi. Och det var redan på 1960 talet. 1964 säger mitt opålitliga minne men det måste jag kolla upp. (Uppgiften finns knappast på internät) Jag har för mig att även Rutungamooriin kom in då men att de dog ut direkt. Nästa "våg" var ytterligare en sändning med Rutungamooriin (den vanliga "timglas"-moorin) som om jag minns rätt kom in 1969-1970. De fanns sedan allmänt till slutet av sjuttiotalet. Fångstplats var Rutunga i sydöstra Burundi. Sedan kom det en sändning till Bo Selbrink på tidigt 70-tal men jag vet inte om det var några Tropheus med i den sändningen. Sändningen till Bo kom från Bujumbura. Det mesta av Bosses fisk skickades vidare "långt bort" stax efter att de landat i Sverige. 1974 kom det en sändning med Tropheus från Kigoma. Sändningen, som kom via Aquarium Frankfurt, gick till Akvarium Kallhäll och den legendariske Erik Seidel som varit i Kigoma samma år. Sändningen innehöll bl a Tro. duboisi och Kigomamoorin sedan kallad Kigomabrichardi. (Även sedan kallad Spökbrichardi?? om jag minns rätt.) Senare samma år kom Guldbrichardin från Malagarasi till Erik Seidel. Jag är säker på att att Erik Seidel fick fisk från Tanganyikasjön redan 1971 men det det kan jag inte helt säkert verifiera utan att kontakta en av exportörerna men det tar lite tid. Jag fick en sändning från Kigoma 1975. Jag tog in en sändning med Tropheus från Zambia 1975. Enligt min faktura (jag har den kvar i den arkiverade bokföringen från min lilla grossistfirma) så var det bl a de som i dag kallas Moliro, Chipimbi, Ndole och några till bl a den så kallade röd-gröna moorin som sedan aldrig återfunnits. Alla varianterna hade dock tyska populärnamn, eftersom det var tyskar som exporterade fisken. Alla de varianterna jag köpte kom från västra sidan av Zambiadelen i Tanganyikasjön. Från 1974 och framåt var det sedan regelbundna importer från framför allt Burundi men även Kigoma. Från Zambia kom importer sporadiskt. Sedan blev det rena störtfloden i och med att den i branchen store Stig Jansson började med regelbunden import ifrån Tanganyikasjön (Burundi). Han började runt 1974 om jag minns rätt. Alla dessa kom långt innan någon enda Caramba hade exporterats från sjön om jag tror rätt.

                        Caramban kom inte till Europa förrän på sent åttiotal. Rätta mig om jag har fel.
                        Ja, du har sälkert rätt där Lars, jag förväxlade caramban och rutungan.Janne

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          #13
                          Ursprungligen postat av Purusam
                          jag har jhu fått hjälp med detta namnet

                          muzumba lunangwa

                          men han var inte säker
                          Varför köpa något från en säljare som inte vet vad han/hon säljer??
                          Kan säljaren inte garantera vad det är för variant så bör du kräva att säljaren köper tillbaka fisken.

                          Eventuella yngel från den gruppen är det bara att kassera om du inte får klarhet i vad du köpt.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • Purusam
                            Användare
                            • december 2008
                            • 91

                            #14
                            Hej

                            Vet nu exakt (100%) vad det är för sort

                            det är tropheus morri muzumba lunangwa

                            de första yngeln efter vildfångade!



                            nån som har bild på dessa krabater?

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Såg de nya bilderna, och det är möjligt att det är lunangwa men det är som Lars säger. Det går inte att säga helt 100% om inte han du köpt dem av är helt säker.

                              Jag kan skicka filmen till dig sen, men det tar nog ett tag som sagt för jag ska iväg ett par dagar.

                              *edit Oj, skrev visst först och läste sen. Såg nu att du var säker. Skönt det.

                              Håller förövrigt med Stephan, tycker att det är riktigt illa att sälja fisk som man inte har 100% koll på vad det är.
                              Senast redigerad av Pierre_N; 20 maj 2009, 17:40.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...