Fiskarna "pratar" hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #31
    Metronidazole heter det visst

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      #32
      Ursprungligen postat av Luthor
      Fick du tag i saltet på en vanlig stormarknad? Ska också åka och köpa imorgon...
      Japp willys var det jag hitta det på. 9 kr för 2 kilo

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #33
        Ursprungligen postat av jemmba
        Metronidazole heter det visst
        Ok, den medicinen är en typ av antibiotika. Hoppas det kommer gå bra. Om dom sjuka inte svarar på denna medicin kan du kombinera med tex furanol eller aquafuran. De finns flera olika märken för samma medicin. Har några fiskar dött?

        Har dom genomskilnig avföring?,Andas häfftigt?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #34
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Ok, den medicinen är en typ av antibiotika. Hoppas det kommer gå bra. Om dom sjuka inte svarar på denna medicin kan du kombinera med tex furanol eller aquafuran. De finns flera olika märken för samma medicin. Har några fiskar dött?

          Har dom genomskilnig avföring?,Andas häfftigt?
          Japp har förlorat en venustus en hinderi och en fryeri. Den enda som inte äter nu är en venestus hane och han ser inte kry ut andas häftigt trådig avföring.
          Sen är det en del fiskar som andas häftigt lite då och då och har gjort så i en vecka så att nånting är jätte fel står ju klart nu men har verkligen dragit mej för att behöva komma till den här punkten. Vet du något om doseringen på Metronidazole ? hur många teskedar/krydmått per 100 liter?

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #35
            Ursprungligen postat av jemmba
            Japp har förlorat en venustus en hinderi och en fryeri. Den enda som inte äter nu är en venestus hane och han ser inte kry ut andas häftigt trådig avföring.
            Sen är det en del fiskar som andas häftigt lite då och då och har gjort så i en vecka så att nånting är jätte fel står ju klart nu men har verkligen dragit mej för att behöva komma till den här punkten. Vet du något om doseringen på Metronidazole ? hur många teskedar/krydmått per 100 liter?

            Nej tyvärr inte. Men som jag förstår det så hindrar denna medicin att bakterierna / flagilaterna slutar att reproducera sig själva. Jag tror att Furanol angriper mer snabbt broblemet men detta är jag inte 100% säker på. Aquafuran och liknade är bakteriedödande.

            Nästan gång skulle jag rekomendra en snabbre åtgärd och gå på knock direkt i första ronden.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Luthor
              Användare
              • februari 2009
              • 18

              #36
              Ursprungligen postat av jemmba
              Japp willys var det jag hitta det på. 9 kr för 2 kilo
              Tack för det...

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #37
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Nej tyvärr inte. Men som jag förstår det så hindrar denna medicin att bakterierna / flagilaterna slutar att reproducera sig själva. Jag tror att Furanol angriper mer snabbt broblemet men detta är jag inte 100% säker på. Aquafuran och liknade är bakteriedödande.

                Nästan gång skulle jag rekomendra en snabbre åtgärd och gå på knock direkt i första ronden.
                Ja jag ville nog inte riktigt se vad som var på väg.Till nästa gång får jag slå hårdare och snabbare helt enkelt. Funderar på om jag ska införskaffa Furanol eller aquafuran och samköra det med Metronidazole. Några tankar om detta?

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #38
                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Ja jag ville nog inte riktigt se vad som var på väg.Till nästa gång får jag slå hårdare och snabbare helt enkelt. Funderar på om jag ska införskaffa Furanol eller aquafuran och samköra det med Metronidazole. Några tankar om detta?
                  Furanol ä rätt billigt. På bromma zoo tar dom typ 70kr för en dos som räcker till ca 600L. Jag skulle nog gjort det då det hela gått så lång som det verkar ha gjort. Om du köpt pulvret på akvarielagret så har jag för mig det var ett krydd mått till 50L vatten.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • september 2008
                    • 512

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Furanol ä rätt billigt. På bromma zoo tar dom typ 70kr för en dos som räcker till ca 600L. Jag skulle nog gjort det då det hela gått så lång som det verkar ha gjort. Om du köpt pulvret på akvarielagret så har jag för mig det var ett krydd mått till 50L vatten.
                    Då får det bli en dos furanol med!
                    Ska se om jag kan hitta det här i stan i morgon.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...