Fiskarna "pratar" hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Ursprungligen postat av Luthor
    Jag och en kompis har spånat i om det kan vara mitt ytterfilter som är boven i dramat, det är ca 5 år och filtermaterialet är aldrig bytt i det (var farsan som hade det innan).
    Har du gjort rent ytterfiltret och filtermaterialet innan du satte igång det?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Luthor
      Användare
      • februari 2009
      • 18

      #17
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Har du gjort rent ytterfiltret och filtermaterialet innan du satte igång det?
      Jadå, gjorde rent det med duschmunstycket, använde inga rengöringsmedel utan bara vanligt vatten...

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #18
        Bukvattensot kan vara ett helvete att bli av med om man väl fått det i en burk. Om jag skulle drabbas idag av denna skit så fångar jag alla fiskar och medicinerar dom i en steril tank. Sedan saltar jag otroligt mkt i vattnet där sjukdomen finns. För om man följer instruktionerna på medicinerings förpackningen misslyckas man mer gånger än man lyckats.

        Så det är helt värdelöst i mina ögon. Dyrt blir det, fiskarna blir försvagade och infektionen blossar ofta upp igen. Men med dunder salt kuren har jag fått mkt goda resultat när jag gjort den. Skulle vara interesant och veta mer hur den microskopiska världen fungerar....


        Har lästa att dessa kräk: dvs aneoba bakterier lämnar sporer efter sig när de håller på att dö och dessa kan återuppväckas som några jävla "zombies" senare och starta en infektion igen. Är det någon som vet hur mycket värme dessa sporer kan klara av? Eller salt tåligheten hos dem?
        Senast redigerad av Mattias777; 16 maj 2009, 12:59.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Luthor
          Användare
          • februari 2009
          • 18

          #19
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Bukvattensot kan vara ett helvete att bli av med om man väl fått det i en burk. Om jag skulle drabbas idag av denna skit så fångar jag alla fiskar och medicinerar dom i en steril tank. Sedan saltar jag otroligt mkt i vattnet där sjukdomen finns. För om man följer instruktionerna på medicinerings förpackningen misslyckas man mer gånger än man lyckats.

          Så det är helt värdelöst i mina ögon. Dyrt blir det, fiskarna blir försvagade och infektionen blossar ofta upp igen. Men med dunder salt kuren har jag fått mkt goda resultat när jag gjort den. Skulle vara interesant och veta mer hur den microskopiska världen fungerar....


          Har lästa att dessa kräk: dvs aneoba bakterier lämnar sporer efter sig när de håller på att dö och dessa kan återuppväckas som några jävla "zombies" senare och starta en infektion igen. Är det någon som vet hur mycket värme dessa sporer kan klara av? Eller salt tåligheten hos dem?
          Jag hade tänkt under morgondagen att lasta över all fisk i ett annat kar, kommer sedan att salta duktigt i mitt för att få bort eventuella sjukdomar och parasiter som kan finnas kvar. Kör sedan igång karet igen från början och låter det stå en vecka innan fiskarna åker tillbaka, hoppas att detta kan hjälpa på något sätt...

          Hur mycket salt skall man förresten vräka i på 200 liter?

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #20
            Ursprungligen postat av Luthor
            Jag hade tänkt under morgondagen att lasta över all fisk i ett annat kar, kommer sedan att salta duktigt i mitt för att få bort eventuella sjukdomar och parasiter som kan finnas kvar. Kör sedan igång karet igen från början och låter det stå en vecka innan fiskarna åker tillbaka, hoppas att detta kan hjälpa på något sätt...

            Hur mycket salt skall man förresten vräka i på 200 liter?
            Nu är inte jag någon mästare på denna dosering men jag skulle ha i kanske 6 kilo till denna volym. Kanske höja temp till 30-32 grader ett litet tag.

            Tycker ditt beslut verkar mkt vettigt.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              #21
              Intressant metod detta. Ska själv medicinera med start idag och funderar om även jag ska testa detta. Behöver ev filter städas ur innan och efter?
              Kanske täpper igen filter mattan efter att man har haft sådana mängder salt i?

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #22
                Ursprungligen postat av jemmba
                Intressant metod detta. Ska själv medicinera med start idag och funderar om även jag ska testa detta. Behöver ev filter städas ur innan och efter?
                Kanske täpper igen filter mattan efter att man har haft sådana mängder salt i?
                Nej, men om filtrena är fulla av skit så gör rent dom tycker jag. Sen löser ju saltet sig i vattnet. Jag vet inte när hela vattnet är mättat på salt dvs när det inte kan ta upp mer salt men så mycket har man inte i. Efteråt behöver det ej göras något med filtrena mer än att möjlitgvis tillsätta nyttobakterier från en innkörd burk eller på flaska.

                Var noga med att rengöra håvar slangar mm som varit i kontakt med det smittade akvariet.
                Senast redigerad av Mattias777; 16 maj 2009, 15:38.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Nej, men om filtrena är fulla av skit så gör rent dom tycker jag. Sen löser ju saltet sig i vattnet. Jag vet inte när hela vattnet är mättat på salt dvs när det inte kan ta upp mer salt men så mycket har man inte i. Efteråt behöver det ej göras något med filtrena mer än att möjlitgvis tillsätta nyttobakterier från en innkörd burk eller på flaska.

                  Var noga med att rengöra håvar slangar mm som varit i kontakt med det smittade akvariet.
                  Har nu vart och köpt 20 kg grovsalt. 96 kronor fick jag betala för det och det var ju inte alls farligt. Vad rekomenderar du Mattias för behandling av håvar slangar mm?

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #24
                    Ursprungligen postat av jemmba
                    Har nu vart och köpt 20 kg grovsalt. 96 kronor fick jag betala för det och det var ju inte alls farligt. Vad rekomenderar du Mattias för behandling av håvar slangar mm?

                    Ha i varmt, hett vatten i badkaret om du har det. Ha i lite diskmedel ev och gör rent sen spola av allt med vatten igen. Lycka till.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Ha i varmt, hett vatten i badkaret om du har det. Ha i lite diskmedel ev och gör rent sen spola av allt med vatten igen. Lycka till.
                      Ok då kör jag på det tack! Det karet fiskarna kommer att gå i med medicin kommer ju att bli ganska tungt belastat.Har du Tips hur man undviker en nitrit topp som har ihjäl dom? Matar så klart inte under tiden men det kommer att bli ganska mycket fisk i en 160 litare.Vill ju inte heller behöva slå ur medicin och i med ny om det kan undvikas.Med att låta dom gå i en steril miljö menar du då ett rent kar utan sand och sådant sen i men en cirkulations pump och ev doppis?

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #26
                        Ursprungligen postat av jemmba
                        Ok då kör jag på det tack! Det karet fiskarna kommer att gå i med medicin kommer ju att bli ganska tungt belastat.Har du Tips hur man undviker en nitrit topp som har ihjäl dom? Matar så klart inte under tiden men det kommer att bli ganska mycket fisk i en 160 litare.Vill ju inte heller behöva slå ur medicin och i med ny om det kan undvikas.Med att låta dom gå i en steril miljö menar du då ett rent kar utan sand och sådant sen i men en cirkulations pump och ev doppis?
                        Ja, hellst inte ett kar som har massa sediment och nyttobakterier. Ju renare vatten ju effektivare tar medicinen. Byt mkt vatten men inte allt när du startar medicinering. Se till och ha bra cirkulation och värmare om det blir kallare än 23 grader utan värmare. Nitrit blir det nog inte. Du kommer ju bara att mata vid avlsutad medicinering och så snabbt hinner du inte få upp nitriten.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Markie
                          Användare
                          • september 2008
                          • 512

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Ja, hellst inte ett kar som har massa sediment och nyttobakterier. Ju renare vatten ju effektivare tar medicinen. Byt mkt vatten men inte allt när du startar medicinering. Se till och ha bra cirkulation och värmare om det blir kallare än 23 grader utan värmare. Nitrit blir det nog inte. Du kommer ju bara att mata vid avlsutad medicinering och så snabbt hinner du inte få upp nitriten.
                          Karet som ska användas står just nu helt tort så jag tar och slänger 30-40 procent från det sjuka akvariet och fyller resten med nytt fräscht kranvatten.
                          Hur låter det? Hur gör jag med växten jag har ? Bara att slänga eller kan den gå med i medicin karet? Kommer inte ihåg vad den heter men det är en som ska smaka illa och därför får vara ifred från dom flesta fiskar. Kan det vara ide att röra runt mycket i sedimentet på karet som ska saltas för att saltet ska komma åt ordentligt eller är det så pass starkt i sådana mängder (20 kilo till 540 liter) så att det kommer åt att göra det som det ska utan att jag behöver röja runt?
                          Tack för att du tar dej tid att svara på alla frågor Mattias!

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #28
                            Ursprungligen postat av jemmba
                            Karet som ska användas står just nu helt tort så jag tar och slänger 30-40 procent från det sjuka akvariet och fyller resten Kan det vara ide att röra runt mycket i sedimentet på karet som ska saltas för att saltet ska komma åt ordentligt eller är det så pass starkt i sådana mängder (20 kilo till 540 liter) så att det kommer åt att göra det som det ska utan att jag behöver röja runt?
                            Tack för att du tar dej tid att svara på alla frågor Mattias!
                            Det är lungt=) Ha i växterna i medicin karet. Dom kan bli lite hängiga men dom brukar hämta sig sen . Det räcker med cirkulationen du får av pumpen, pumparna du kör i salt burken. Saltet fördelar sig i hela vattnet eftersom saltet blandar sig med vattnet. Jag hade nog bara kört halva karet med vatten i salt burken så har du ju en salt dos kvar om nått skit händer igen =)

                            Vilken medicin tänker du köra? 70% kran vatten och 30% akvarievatten blir nog bra.


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Markie
                              Användare
                              • september 2008
                              • 512

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Det är lungt=) Ha i växterna i medicin karet. Dom kan bli lite hängiga men dom brukar hämta sig sen . Det räcker med cirkulationen du får av pumpen, pumparna du kör i salt burken. Saltet fördelar sig i hela vattnet eftersom saltet blandar sig med vattnet. Jag hade nog bara kört halva karet med vatten i salt burken så har du ju en salt dos kvar om nått skit händer igen =)

                              Vilken medicin tänker du köra? 70% kran vatten och 30% akvarievatten blir nog bra.
                              Ok då får växten hänga med där den med. Tyvär så har jag inget att välja på. Måste ha karet till iaf 75% fyllt för att pumpen sitter lite dumt till. Vad det är för medicin jag har vet jag inte det var någe som christer hjälpte mej med och jag kommer inte ihåg vad det heter. Man får vara glad om man kommer ihåg hälften av vad man får höra

                              Kommentar

                              • Luthor
                                Användare
                                • februari 2009
                                • 18

                                #30
                                Ursprungligen postat av jemmba
                                Har nu vart och köpt 20 kg grovsalt. 96 kronor fick jag betala för det och det var ju inte alls farligt. Vad rekomenderar du Mattias för behandling av håvar slangar mm?
                                Fick du tag i saltet på en vanlig stormarknad? Ska också åka och köpa imorgon...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...