Fiskarna "pratar" hela tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luthor
    Användare
    • februari 2009
    • 18

    Fiskarna "pratar" hela tiden?

    Hej, mitt första inlägg här på Ciklid.se!

    Visste inte riktigt hur jag skulle beskriva min fråga på ett bättre sätt, så det fick bli som i rubriken, varför "pratar" fiskarna hela tiden? Ni förstår förhoppningsvis vad jag menar, munnen öppnas och stängs hela tiden. Skall det vara så, eller tyder det på att något är fel? Jag är novis på det här med fiskar men hoppas att ni kan ge mig ett svar på detta så att jag vet.

    De fiskar jag pratar om är mina malawiciklider, har rödzebra, hongi, bright blue, auratus och saulosi i karet. Alla simmar runt och "pratar" hela tiden. Inget annat som verkar konstigt, fiskarna är aktiva och leker och verkar inte slöa på något vis...

    /Lasse
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Hej!
    Du menar alltså att de flåsar/har kraftig andning? Kanske dåligt med syre i karet, prova att få igång ytcirkulation genom att rikta utblåset mer mot ytan, de kanske hjälper?

    Kollat värdena i karet så allt står rätt till? Även temperatur? Hur reagerar de efter vattenbyte, blir andningen lugnare då? Några andra tecken på ohälsa?

    Kommentar

    • Luthor
      Användare
      • februari 2009
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Hej!
      Du menar alltså att de flåsar/har kraftig andning? Kanske dåligt med syre i karet, prova att få igång ytcirkulation genom att rikta utblåset mer mot ytan, de kanske hjälper?

      Kollat värdena i karet så allt står rätt till? Även temperatur? Hur reagerar de efter vattenbyte, blir andningen lugnare då? Några andra tecken på ohälsa?
      Hej, fiskarna beter sig likadant efter delvattenbyte (som jag gör med 5-6 dagars mellanrum), så det verkar inte som om det är syrebrist. Har haft/har någon form av tarmsjukdom i karet, blivit av med 8 fiskar på 2-3 veckor, alla fick grymt insjunken buk innan de dog eller jag avlivade dem. Tror inte det är/var bukvattensot då ingen fisk svullnade upp innan de dog.

      Jag hoppas att farsoten har försvunnit, har inte blivit av med någon fisk på en vecka nu (håller tummarna). Om jag förstår dig rätt så ska fiskarna alltså inte "prata" när de mår bra? De ska alltså simma omkring med munnen stängd?

      /Lasse

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Fiskarna andas på detta sätt. Ett gälslag per sek. är normalt. Andas dom häftigare än så kan det bero på stress eller sjukdom.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Luthor
          Användare
          • februari 2009
          • 18

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Fiskarna andas på detta sätt. Ett gälslag per sek. är normalt. Andas dom häftigare än så kan det bero på stress eller sjukdom.
          Ok, mina hinner nog gapa två gånger per sekund, kan ju vara så att de är lite stressade fortfarande. Är fortfarande nervös att de skall börja må dåligt och dö igen...

          /Lasse

          Kommentar

          • Luthor
            Användare
            • februari 2009
            • 18

            #6
            Fan, snål som man är har man sparat på olika testvätskor tills idag då jag äntligen fick tummen ur... Åkte och köpte test för pH och kH samt Aqua Plus för neutralisering av metaller i vattnet, sedan hem och testa...

            Blev lätt kallsvettig när kH testet slog om till gult efter endast fyra (4!) droppar, men samtidigt lättad då jag tror och hoppas att jag hittat orsaken till varför fiskarna mår dåligt... Ska sticka till affären genast och köpa bikarbonat...

            Tack för hjälpen,

            /Lasse

            Kommentar

            • Luthor
              Användare
              • februari 2009
              • 18

              #7
              Börjar tröttna på det här, idag dog ännu en fisk (saulosihanne), och alla fiskar "flämtar" fortfarande trots att bikarbonatet är i... Fan, jag fattar inte vad felet är... Någon som har något annat jag kan prova? Är desperat...

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • april 2006
                • 198

                #8
                Ursprungligen postat av Luthor
                Börjar tröttna på det här, idag dog ännu en fisk (saulosihanne), och alla fiskar "flämtar" fortfarande trots att bikarbonatet är i... Fan, jag fattar inte vad felet är... Någon som har något annat jag kan prova? Är desperat...
                syrebrist? igensatt filter?byt vatten minst 50 % tvätta filter matriel..se till att pumpar fladdrar i ytan..bikarbonat är inte poängen i detta läge..nu är det för livet som gäller..temp? sänk!23 grader blir bra..sen åtgärder ovan...hjälper inte det så ta i! grövre nästa gång..släng filter mtrl..menar gamla blåfiltermatte filter kan kill them all..förbrukar syre..man måste kolla läget var dag,..annars är det ett bra filter om det är skött

                Kommentar

                • jeppehb
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 124

                  #9
                  Hur stort är karet? Vad har du för filtrering?

                  Kommentar

                  • Luthor
                    Användare
                    • februari 2009
                    • 18

                    #10
                    Ursprungligen postat av larsa
                    syrebrist? igensatt filter?byt vatten minst 50 % tvätta filter matriel..se till att pumpar fladdrar i ytan..bikarbonat är inte poängen i detta läge..nu är det för livet som gäller..temp? sänk!23 grader blir bra..sen åtgärder ovan...hjälper inte det så ta i! grövre nästa gång..släng filter mtrl..menar gamla blåfiltermatte filter kan kill them all..förbrukar syre..man måste kolla läget var dag,..annars är det ett bra filter om det är skött
                    Jag fattar inte hur det kan vara syrebrist, filtret är inte igensatt och rengjort, byter vatten två ggr/vecka. Pumpen går snett upp mot ytan, ska prova med att sänka temperaturen...

                    Kommentar

                    • Luthor
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 18

                      #11
                      Ursprungligen postat av jeppehb
                      Hur stort är karet? Vad har du för filtrering?
                      Karet är på 200 liter, har ett Eheim 2234 ytterfilter som klarar 500 l/h, har dessutom en SunSunpump som skickar runt 1200 l/h så det är bra cirkulation...

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Bukvattensot????

                        När jag har haft soten i mina kar så har ett av tecknen på det vart TUNG andning!!
                        Förstår om det inte är lätt för dig som ny att dra den slutsatsen men det känns som att någon av oss andra på forumet borde misstänka sammma som jag.
                        Vad har du för fler symtom?
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • tjornpatrik
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 830

                          #13
                          Äter fiskarna?? Trådaktig avföring, svullen buk? Känns ändå inte som detta (fast jag kan ha fel), men du nämde att de haft problem med tarmarna innan.

                          Har du kollat nitriten?? Är de nervösa, håller sig högt upp i karet osv. Hade inte du nystartat kar?

                          Apropå bikarbonat, du gjorde väl ett ordentligt vattenbyte innan du la i bikarbonaten?

                          Hur är fiskarna i färgen? Mörka? Du har inte satt ner någon ny inredning som spökar? Rycker de ibland när de simmar? Som jag förstod det drabbades alla fiskar på en gång?

                          Kliar de sig?
                          Senast redigerad av tjornpatrik; 16 maj 2009, 10:30.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av Luthor
                            Fan, snål som man är har man sparat på olika testvätskor tills idag då jag äntligen fick tummen ur... Åkte och köpte test för pH och kH samt Aqua Plus för neutralisering av metaller i vattnet, sedan hem och testa...
                            Köp en nitrittest idag! Jag tror att det är för hög nitrit i karet. Köp även nitriväck eller liknande på flaska. Seras toxi.... är bra!

                            Men testa om det är hög nitrithalt först. Är det det gör stort vatten byte häll i bakterier på flaska enligt anvisningen!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Luthor
                              Användare
                              • februari 2009
                              • 18

                              #15
                              Fiskarna äter, och jag gjorde ett ordentligt vattenbyte innan bikarbonaten åkte i. Tycker nog inte att fiskarna är mörka i färgen, och inte rycker de heller när de simmar. Har tagit ett nitrittest precis och det visade på lägsta nivå (gult).

                              Karet är relativt nystartat, körde igång det i slutet på februari. Tror som du inte att det är bukvattensot, saulosihannen som dog igår har varit helt normal tills jag helt plötsligt hittade honom död på botten.

                              Jag och en kompis har spånat i om det kan vara mitt ytterfilter som är boven i dramat, det är ca 5 år och filtermaterialet är aldrig bytt i det (var farsan som hade det innan). Materialet i filtret är dels filtermatta, och sedan två lager med något som ser ut som beige lite mindre lecakulor ungefär. Tänkte byta ut detta till en ny filtermatta och sedan "kalkmakaroner" och se om det gör någon skillnad. Vad tror ni?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...