Labidochromis caeruleus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dykare

    Labidochromis caeruleus

    Hej!
    Jag har 7 st. labidochromis caeruleus (4 golden och 3 vita). Hur ser man skillnad pä hanar och honor?

  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hanarna har för det mesta mycket mer svart anal- och ryggfena.

    Att ha båda de "arterna" i samma akvarium är inte att rekommendera då de med all säkerhet kommer korsa sig.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Pelle71

      #3
      Att dessa varianter skall korsa sig i samma akvarium är inte alls säkert.... Beror till stor del på utrymmet. Jag har själv haft dessa i ett 720 under en lång period, och råkade aldrig ut för korsningar. Däremot har jag hört talats om att det har inträffat i små kar.

      MVH.

      Pelle.


      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Precis som Tony skriver ska man inte hålla olika färgvarianter av samma art tillsammans. Färgen på fenonorna kan ge ledtrådar om könet men ska man vara säker måste man ta upp och titta på fiskens könsöppningar.



        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Som sagts så är färgen på fenorna en bra ledtråd. För att förstärka ledtråden så tycker jag själv att det är till hjälp att se hur de beter sig. Av de jag vet utav mina som är hannar så är det främst betendet som har avslöjat dom, i kombination med svärtan och hur kraftfulla fensömmarna är, så har jag kunnat peka ut könen. Men det är några jag är osäker på ännu. Hannarna brukar ofta vara lite mer framåt i sättet, lite mer orädda och nyfikna av sig (men det är honorna också förståss, men inte lika framfusigt nyfikna). Hannarna brukar ofta visa upp ett större behov av att spännu upp sig och imponera. De jagar oftare än honorna gör - helst honor verkar det som, som jag sett det i mitt kar, så honorna är ofta de som blir jagade. Hannarna gör upp genom en lite kortare procedur eller börjar utmana varandra mer uppenbart. Det finns en massa andra små detaljer i beteendet, men jag kan inte komma på allt nu och allt är kanske inte så relevant i fristående beskrivningar - utan det är kombinationer av beteenden som får ledtråden att klarna. Att kolla könsöppningen är väl dock det definitivaste och säkraste sättet - men det gäller att få upp fisken också (svårt i ett välmöblerat kar med mycket sten och gömslen).

          Smike

          Kommentar

          Arbetssätt...