odlingsformer på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #31
    Hmm fantasi namn ja kanske för vissa, men ofta härleder fantasinamnet till odlaren/ utseendet eller vilka gener fisken bär på. Visst sätts ofta namn i rent försäljningssyfte men oftast handlar det då om att någon försöker kopiera någon annans framtagna linje/framgång. Detta brukar man också se när fisken är större.
    Men om man t.ex vill ha en White Butterfly diskus så vet de som odlar att man korsar White pidgeon x Cobolt, man får sedan göra en backcross på Cobolt igen och då får man avkommer som kallas White Butterfly intermedia. Dessa White Butterfly intermedia ger i sin tur rena White Butterfly.
    Så fantasi namnet talar om för mig hur fisken är framtagen kontentan blir att fler varianter ger fler fantasinamn. Men för den som är intresserad av fortsatt odling på olika linjer blir dessa namn nödvändig kunskap.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #32
      Ursprungligen postat av Danne_K
      jag tycker inte att det är skit samma. Tycker det är vilseledande att kalla tex fire fish för malawiciklid när den inte finns i sjön. Malawiciklid ska vara ciklider som kommer ursprungligen från malawi sjön tanganyikaciklid från tanganyika sjön osv. Odlings varianter bör inte ha dessa beteckningar.
      Nä, nu spårar det ur lite tycker jag. Vad än fire fish är blandad med så kommer den fisken den är blandad med från malawi sjön. Så hela fisken har ju sitt ursprung därifrån. Om man korsade den med en fisk som kom från en annan sjö. Ja, då kan man inte kalla den för en malawi ciklid.

      Isåfall är det väl bara Astotilapia Calipitera som är en malaw ciklid. Den som man tror är stamm fadet till alla Malawiciklider.
      Senast redigerad av Mattias777; 12 maj 2009, 14:37.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Men om man t.ex vill ha en White Butterfly diskus så vet de som odlar att man korsar White pidgeon x Cobolt, man får sedan göra en backcross på Cobolt igen och då får man avkommer som kallas White Butterfly intermedia. Dessa White Butterfly intermedia ger i sin tur rena White Butterfly.
        Ingen stabiltet här inte då avkomman inte ser ut som föräldrarna! Enligt Kjell borde dessa firrar hamna i "mixamerikaakvariet" och säjas för 9 spänn styck!

        (Kunde inte låta bli...)

        Jag tycker nog att det har viss poäng att resultatet är förutsägbart. Om nu endast 25% av avkomman ser ut som föräldrarna så kan man glatt ha en betäckning på dessa fem tycker jag.

        Det Kai beskriver tycker jag är rätt ballt faktiskt, men det är för att jag är intresserad av genetik.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Isåfall är det väl bara Astotilapia Calipitera som är en malaw ciklid. Den som man tror är stamm fadet till alla Malawiciklider.
          Den har ju ett större utbredningsområde lååångt utanför sjöns och till och med i andra flodsystem än de som rinner in i sjön, men en sydlig variant har invaderat sjön och spritt sina gener över hela smeten så... det finns inga malawiciklider om inte firefish är en... öhhhh, vet inte ens om jag hängde med själv på det där.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #35
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Den har ju ett större utbredningsområde lååångt utanför sjöns och till och med i andra flodsystem än de som rinner in i sjön, men en sydlig variant har invaderat sjön och spritt sina gener över hela smeten så... det finns inga malawiciklider om inte firefish är en... öhhhh, vet inte ens om jag hängde med själv på det där.
            Ja, du har rätt Ola. Jag ville bra göra en poäng med att nya arter uppstår i naturen med.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              .....så kan man glatt ha en betäckning på dessa fem tycker jag.....
              Jo, det klart betäckningar är ju kul, men är inte ditt språk väl vulgärt
              Sorry, kunde inte låta bli att kommentera din felstavning

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #37
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Nä, nu spårar det ur lite tycker jag. Vad än fire fish är blandad med så kommer den fisken den är blandad med från malawi sjön. Så hela fisken har ju sitt ursprung därifrån. Om man korsade den med en fisk som kom från en annan sjö. Ja, då kan man inte kalla den för en malawi ciklid.

                Isåfall är det väl bara Astotilapia Calipitera som är en malaw ciklid. Den som man tror är stamm fadet till alla Malawiciklider.
                nja jag tycker då att ska man kalla något för malawiciklid etc så ska den fisken kunna återfinnas i där. Vad är det annars för ide att överhuvud taget nämna sjön? (undantaget kan jag tycka är fiskar som är utdöda men som finns kvar i hobbyn)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Vad är det annars för ide att överhuvud taget nämna sjön?
                  Det skrev jag ovan - då har man ett hum om hur dom skall skötas.

                  Sen är det ju även som så att även de flesta naturformer har förändrats rätt mycket i såväl kroppsform som färg - så i så fall är det väl egentligen bara vildfångade fiskar som skall ha "rätten" att få kalla sig för "malawiciklider" etc.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det skrev jag ovan - då har man ett hum om hur dom skall skötas.

                    Sen är det ju även som så att även de flesta naturformer har förändrats rätt mycket i såväl kroppsform som färg - så i så fall är det väl egentligen bara vildfångade fiskar som skall ha "rätten" att få kalla sig för "malawiciklider" etc.
                    Det är ju inte heller riktigt sant. Vissa av "våra" korsade/urvalsodlade fiskar tex discus funkar bäst i helt andra förhållanden än vad dom normalt har i naturen. tex odlas ju discus på vissa ställen i väldigt högt ph och har faktiskt anpassat sig till det högre pht. så då blir ju helt plötsligt infon om att dom ska vara från sa helt onödig.

                    Visst jag håller med dig till viss del att det egentligen kanske bara är vf fisk som ska ha den ursprungs beteckningen men även dom första generationerna bör ju nästan ha den beteckningen eftersom att dom är så pass lika "ursprungs" fiskarna eller vad man nu ska kalla dom. Men vars man ska dra gränsen är väldigt svårt.

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #40
                      Sen är det ju en smaksak om man tycker fire fish är den snyggaste malawin eller inte. Om jag får tycka så är den inte ens i närheten av de snyggare naturformerna på tex Aulonocara.

                      Men detta är ju bara ett subjektivt tyckande och går inte att sätta in rätt och fel. Men nej Janne! Fire fish är inte den snyggaste Malawin


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Sen är det ju en smaksak om man tycker fire fish är den snyggaste malawin eller inte. Om jag får tycka så är den inte ens i närheten av de snyggare naturformerna på tex Aulonocara.

                        Men detta är ju bara ett subjektivt tyckande och går inte att sätta in rätt och fel. Men nej Janne! Fire fish är inte den snyggaste Malawin
                        Ja det är subjektiva bedömningar, men denna firefishen som jag visar på bilden.
                        Det är en av mina utfärgade hannar, ja, jag tycker att det är den snyggaste malawin.Janne

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja det är subjektiva bedömningar, men denna firefishen som jag visar på bilden.
                          Det är en av mina utfärgade hannar, ja, jag tycker att det är den snyggaste malawin.Janne
                          Den ser fin ut i formen och röd är det minsta man kan säga om den =) Men det kan bli lite för mycket av det goda


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #43
                            Överlag tycker jag enfärgade fiskar är riktigt tråkiga, likaså den du visar på bild. Inga ränder inga färgmarkerade kinder inget lysande gult, svart, vitt eller riktigt blått. Inga synlig söm på ryggfenan. Jag har heller aldrig gillat rödzebror.
                            Men visst är den iögonfallande. Kanske är det därför så många som faller för dom vid första ögonkastet, men sen händer det inte så mycket mera.

                            Vad skulle vinsten vara att blanda dom här fyra varianterna du undrade över?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #44
                              Vad spelar det för roll om du blandar dom, det är ju bara olika namn beroende på hur färgen fallit ut eller hur odlare sorterat avelsdjur och därmed fått avvikelser från ursprungsiden, någon ursprungs fisk att relatera finns ju inte då det är en bastard som odlats många år.
                              Dom kommer heller aldrig bli artbestämda.

                              Det finns ju ingen ren variant så att säga... det är fyra handelsnamn beroende på färg på enstaka individer.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av tege
                                Överlag tycker jag enfärgade fiskar är riktigt tråkiga, likaså den du visar på bild. Inga ränder inga färgmarkerade kinder inget lysande gult, svart, vitt eller riktigt blått. Inga synlig söm på ryggfenan. Jag har heller aldrig gillat rödzebror.
                                Men visst är den iögonfallande. Kanske är det därför så många som faller för dom vid första ögonkastet, men sen händer det inte så mycket mera.

                                Vad skulle vinsten vara att blanda dom här fyra varianterna du undrade över?
                                Eftersom dragonblood har honor som nästan har en orange färg.
                                Så blir vinsten att man får fram röda hannar och även honor som går i rött.
                                Lägger ut en tuggande dragonbloodhona som jag har blandat med den röda hannen på inlägget som jag la innan.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...