odlingsformer på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja, vad är en stabil avelsform.
    Jag tycker inte att varken firefishen eller dragonblood är speciellt stabil, det kommer fram rätt så många olika fiskar från dom stammarna, ändå så odlas den i rätt så stor skala, skall vi sluta att odla på firefishen?Janne
    Det visste jag inte - men om de är så instabila så tycker jag inte att man skall odla på dom.
    Och om man odlar på dom så borde de säljas i "mixmalawi-akvariet" i afffären för 9 kr stycket

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det visste jag inte - men om de är så instabila så tycker jag inte att man skall odla på dom.
      Och om man odlar på dom så borde de säljas i "mixmalawi-akvariet" i afffären för 9 kr stycket
      Så flowerhorn borde ner i "mixamerikaakvariet" och säljas för 9 kr styck de också?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Så flowerhorn borde ner i "mixamerikaakvariet" och säljas för 9 kr styck de också?
        Rör det sig inte om en stabil odlingsform så.......

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det visste jag inte - men om de är så instabila så tycker jag inte att man skall odla på dom.
          Och om man odlar på dom så borde de säljas i "mixmalawi-akvariet" i afffären för 9 kr stycket
          Ja mina firefish som blir bruna eller som ser ut som kejsaraulonocaror och även dom ser ut som som rödrubin, dom hamnar inte ens i mixmalawibaljan.
          det blir fågelmat av dom.
          Jag behåller bara dom som är rosa från början det vill säga albinosarna.Janne

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Att kalla firefish för "snyggaste malawin" är väl ändå att ta i? Den finns ju inte i malawisjön.
            Tony Englund

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Tony
              Att kalla firefish för "snyggaste malawin" är väl ändå att ta i? Den finns ju inte i malawisjön.
              Ja det var ju också ett sätt att se det på, så du menar att när fisken säljs från tyskland, så ligger firefishen inte under malawiciklider, vad kallas det stället den kommer från?
              Ja eller ännu värre vad ska du säga att alla odlingsformer utav discus kommer ifrån!!Janne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja eller ännu värre vad ska du säga att alla odlingsformer utav discus kommer ifrån!!Janne
                Singapore...

                Det såldes ju vildfångade eldbukar från Colombia för ett tag sedan
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja det var ju också ett sätt att se det på, så du menar att när fisken säljs från tyskland, så ligger firefishen inte under malawiciklider, vad kallas det stället den kommer från?
                  Ja eller ännu värre vad ska du säga att alla odlingsformer utav discus kommer ifrån!!Janne

                  Byt ut ursprungs beteckningen med man made

                  Tycker väll att det är okej att korsa odlingsvarianter. Dom är ju redan korsade hejvilt så ser ingen större skadaskedd. Sen om man nu ska vara lite positiv så kanske nån som går in i någon akvarie affär blir helt såld på dessa färgstarka saker och testa akvarie hobbyn och sen får man väll försöka locka över dom till lite mera naturliga varianterna

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Odlingsformer brukar väl egentligen gå under beteckning "cultivated".

                    Men skit samma egentligen - det är väl ok att kalla en Fire Fish för en malawiciklid och en Marlboro Red för en sydamerikansk diskus. Ger man dom en gruppbeteckning så har det ju den fördelen att man vet hur dom skall hållas.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      Tycker väll att det är okej att korsa odlingsvarianter. Dom är ju redan korsade hejvilt så ser ingen större skadaskedd. Sen om man nu ska vara lite positiv så kanske nån som går in i någon akvarie affär blir helt såld på dessa färgstarka saker och testa akvarie hobbyn och sen får man väll försöka locka över dom till lite mera naturliga varianterna
                      Som sagt - jag tycker det är en jäkla skillnad mellan "gatukorsningar" och en stabil avelsform.
                      Sedan är det väl helt klart som så att det är den andra vägen som ciklidister idag går - dvs från naturformerna till avelsformerna.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Som sagt - jag tycker det är en jäkla skillnad mellan "gatukorsningar" och en stabil avelsform.
                        Sedan är det väl helt klart som så att det är den andra vägen som ciklidister idag går - dvs från naturformerna till avelsformerna.
                        Jo det stämmer nog Kjell, och det är framförallt dom röda varianterna som är intressanta, för att det finns inte så många röda varianter i sjön, om vi pratar malawiciklider.Janne

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Tycker ni att det är okej att blanda firefishen med saffran, strawberry och dragon blood?Janne
                          Om nu dessa fantasinamn betyder att det är olika linjer/stammar i grunden så då blir min fråga, vad ska då den nya blandningen få för namn? Fireblood och Saftberra.
                          Är det olika utseenden på samma linjer som får olika namn så spelar det kanske inte lika stor roll om dom blandas, men vem avgör i så fall vad ynglen ska klassas in som.

                          Själv är jag tämligen ointresserad av dessa framodlade fenomen, föredrar VF tycker dom är tillräckligt snygga och passar min smak.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av tege
                            Om nu dessa fantasinamn betyder att det är olika linjer/stammar i grunden så då blir min fråga, vad ska då den nya blandningen få för namn? Fireblood och Saftberra.
                            Är det olika utseenden på samma linjer som får olika namn så spelar det kanske inte lika stor roll om dom blandas, men vem avgör i så fall vad ynglen ska klassas in som.

                            Själv är jag tämligen ointresserad av dessa framodlade fenomen, föredrar VF tycker dom är tillräckligt snygga och passar min smak.
                            Ja det är en intressant frågeställning, vem som avgör vad fisken ska heta.
                            Jag har ju sett att mina röda hongie kallas super red, undrar vem som kom på det? Inte jag i alla fall. jag har alltid sålt mina hongie med enbart hongie som namn.
                            Och det tycker jag är det rätta namnet för hongin, för att den är inte blandad med någon annan fisk, men däremot alla varianter av firefish och allt vad dom heter, där kanske man ska ha ett samlingsnamn för dom, eller också får det bli sådana fantasinamn som discusodlarna ger sina discus.Janne

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Odlingsformer brukar väl egentligen gå under beteckning "cultivated".

                              Men skit samma egentligen - det är väl ok att kalla en Fire Fish för en malawiciklid och en Marlboro Red för en sydamerikansk diskus. Ger man dom en gruppbeteckning så har det ju den fördelen att man vet hur dom skall hållas.
                              jag tycker inte att det är skit samma. Tycker det är vilseledande att kalla tex fire fish för malawiciklid när den inte finns i sjön. Malawiciklid ska vara ciklider som kommer ursprungligen från malawi sjön tanganyikaciklid från tanganyika sjön osv. Odlings varianter bör inte ha dessa beteckningar.

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Som sagt - jag tycker det är en jäkla skillnad mellan "gatukorsningar" och en stabil avelsform.
                                Sedan är det väl helt klart som så att det är den andra vägen som ciklidister idag går - dvs från naturformerna till avelsformerna.

                                Varför tycker du det är så stor skilland? Så länge beteckningen är rätt så tycker jag inte att det är någon större skillnad (visst om nu någon vill avla vidare på dom så kanske inte ynglena blir exakt som föreldrarna. men dom som nu håller på med dessa fiskar bryr dom sig så mycket om att dom ska vara exakt som föräldrarna eller vill dom bara ha färgstarka/snygga fiskar?). Önskedrömmen vore ju att slippa korsningar helt men nu lever vi ju inte i den värden och korsningarna är något vi kommer att få leva med.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...