odlingsformer på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    odlingsformer på ciklider

    Tycker ni att det är okej att blanda firefishen med saffran, strawberry och dragon blood?Janne
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Tycker ni att det är okej att blanda firefishen med saffran, strawberry och dragon blood?Janne
    Menar du ha dem i samma akvarium eller korsa?

    När det gäller det första så är det väl inga problem även om just jag inte är intresserad av odlingsformer.

    När det gäller det andra tycker jag nog ungefär samma sak även om det skulle vara trist om all fisk i affärerna blev "snygg hemodlad malawi av okänt ursprung". Jag har börjat tycka att det är mindre och mindre problem med hemmatrixande så länge det inte påstås vara en vildform.

    Själv har ju folk "gatukorsat" både olika varianter av guppy, platy och mollies och ändå är marknaden översvämmad av samma gamla vanliga odlingsformer (och NOLL vildformer).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Menar du ha dem i samma akvarium eller korsa?

      När det gäller det första så är det väl inga problem även om just jag inte är intresserad av odlingsformer.

      När det gäller det andra tycker jag nog ungefär samma sak även om det skulle vara trist om all fisk i affärerna blev "snygg hemodlad malawi av okänt ursprung". Jag har börjat tycka att det är mindre och mindre problem med hemmatrixande så länge det inte påstås vara en vildform.

      Själv har ju folk "gatukorsat" både olika varianter av guppy, platy och mollies och ändå är marknaden översvämmad av samma gamla vanliga odlingsformer (och NOLL vildformer).
      Ja jag menar att korsa dom alla fyra som jag nämnde.
      Jag ser ju att en del inte tycker att det är okej att korsa malawi.
      Men eftersom dom sorterna jag nämnde är korsningar, och väldigt snygga dessutom så ser jag inget problem med att korsa dom och senare sälja dom till affärer.
      Däremot alla dom här odlingsformer på discus, där tycker jag att det verkar vara mer accepterat, att korsa dom och sedan sälja dom till affärer.Janne

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • januari 2008
        • 269

        #4
        Det tråkiga skulle väl vara om alla vildformer försvann i handeln, och sen kanske i det långa loppet försvann i naturen och kvar sitter vi med våra egna odlingsformer.

        Personligen tycker jag det är roligare med naturlig fisk, och inte fisk som är skapad av människan. Men vad det gäller korsade Discus vs Malawiciklider så antar jag att det beror på att det finns en djupare rotad tradition i att korsa och odla fram odlingsformer på discus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Personligen föredrar jag naturformer men jag tycker även att vissa odlingformer är helt Ok, men då skall de vara resultatet av en planmässig urvalsodling så att det handlar om en relativt stabil stam.
          "Gatukorsningar" har jag inget till övers för.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 maj 2009, 17:02.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Personligen föredrar jag naturformer men jag tycker även att vissa odlingformer är helt Ok, men då skall de vara resultatet av en planmässig urvalsodling så att det handlar om en relativt stabil stam.
            "Gatukorsningar" har jag inget till övers för.
            Ja där håller jag med idg Kjell att gatukornsningar vill inte jag heller se i affärer.
            Men firefishen, den tycker jag ska få finnas trots att det är en korsning.
            Min fråga var ju också om ni tycker det är okej att blanda, fire fishen med dragonblood, saffran och strawberry.Janne

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Inte för att jag kan se vitsen med det, men alla är ju framodlade arter som inte finns i naturen så har man väl brutit sig in i den typen av avel så vad hindrar att sedan korsa arterna huller om buller?

              Jag tycker fiskarna får fina färger men jag har faktiskt svårt att ta till mig de arterna som inte finns naturligt i sjöarna. Men men..det är jag...och min syn på det hela.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Min fråga var ju också om ni tycker det är okej att blanda, fire fishen med dragonblood, saffran och strawberry.Janne
                Om dessa redan är "gatukorsningar" och inte stabila stammar det vet jag inte - men att börja blanda dom så blir det definitivt "gatukosrningar"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Inte för att jag kan se vitsen med det, men alla är ju framodlade arter som inte finns i naturen så har man väl brutit sig in i den typen av avel så vad hindrar att sedan korsa arterna huller om buller?
                  Det är en väldigt skillnad. Handlar det om en stabil avelsform så vet man hur avkomman kommer att bli på ungefär samma sätt som man vet hur avkomman kommer att bli efter en naturform.
                  Korsar man huller om buller så kan det bli vad sjutton som helst.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det är en väldigt skillnad. Handlar det om en stabil avelsform så vet man hur avkomman kommer att bli på ungefär samma sätt som man vet hur avkomman kommer att bli efter en naturform.
                    Korsar man huller om buller så kan det bli vad sjutton som helst.
                    ja, vad är en stabil avelsform.
                    Jag tycker inte att varken firefishen eller dragonblood är speciellt stabil, det kommer fram rätt så många olika fiskar från dom stammarna, ändå så odlas den i rätt så stor skala, skall vi sluta att odla på firefishen?Janne

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      skall vi sluta att odla på firefishen?Janne
                      JAA!!!
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av jonre723
                        JAA!!!
                        Varför.Janne

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Naturen är full av fina djur?
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av jonre723
                            Naturen är full av fina djur?
                            Men Aulonocara e ju den mest överskattade Malawin.
                            Jag sökte en Aulonocara med lysande färger men det fanns ju inga, så det fick bli FF!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av jonre723
                              Naturen är full av fina djur?
                              Det ena behöver väl inte utesluta det andra, sedan att firefishen är den snyggaste malawin, det gör ju sitt till att den odlas.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...