odlingsformer på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av deelay
    Vad spelar det för roll om du blandar dom, det är ju bara olika namn beroende på hur färgen fallit ut eller hur odlare sorterat avelsdjur och därmed fått avvikelser från ursprungsiden, någon ursprungs fisk att relatera finns ju inte då det är en bastard som odlats många år.
    Dom kommer heller aldrig bli artbestämda.

    Det finns ju ingen ren variant så att säga... det är fyra handelsnamn beroende på färg på enstaka individer.
    Det är inte min erfarenhet Niklas, från början så kanske det var samma linje.
    Men firefishen får bara fram standard bruna yngel som ser ut som kejsare och röd rubin.
    Medan mina dragonblood inte får fram några standardbruna alls, dragonbloods bruna yngel blir marmeladscats allihopa, med mycket rött i.
    Så något skiljer sig mellan dom två linjerna.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #47
      Lägger ut lite bilder från yngel från min röda firefish och den tuggande dragonblooden ca 5-6cm stora, det är mest honor på bilderna.Janne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #48
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Det är inte min erfarenhet Niklas, från början så kanske det var samma linje.
        Men firefishen får bara fram standard bruna yngel som ser ut som kejsare och röd rubin.
        Medan mina dragonblood inte får fram några standardbruna alls, dragonbloods bruna yngel blir marmeladscats allihopa, med mycket rött i.
        Så något skiljer sig mellan dom två linjerna.Janne
        Det kan vara så enkelt som en gen och korsar du in den i röd rubin så får du kanske dragonblood eller MC röd rubin.

        Skulle du gissa att dragonblood är en MC röd rubin eller något annat?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #49
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Den ser fin ut i formen och röd är det minsta man kan säga om den =) Men det kan bli lite för mycket av det goda
          En hypotetisk fråga Mattias, om du skulle köpa firefish utav mig obesett?
          Skulle du då ta en firefish som har mindre rött i sig i stället för dom rödaste.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det kan vara så enkelt som en gen och korsar du in den i röd rubin så får du kanske dragonblood eller MC röd rubin.

            Skulle du gissa att dragonblood är en MC röd rubin eller något annat?
            Ja, jag har aldrig sett marmeladcat på aulonocara innan OB aulonocaran kom, så min gissning är att dom har blandat dragonblooden med OB aulonocaran efter dom har fått fram röda firefish och dragonblood.Janne

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #51
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja, jag har aldrig sett marmeladcat på aulonocara innan OB aulonocaran kom, så min gissning är att dom har blandat dragonblooden med OB aulonocaran efter dom har fått fram röda firefish och dragonblood.Janne
              Låter fullt möjligt.

              Ungefär så här funkar det troligen för er som inte vet:

              Ofta är OB hos honor en dominant gen i enkel eller dubbel uppsättning. Ibland ger OB-gen i dubbel uppsättning "nästan" "enfärgade" honor (vad kallar ni dem?). "Bruna" honor har hursomhelst aldrig anlag för OB. Bär honor OB-genen så syns det. Hanar med OB-genen i dubbel uppsättning blir OB eller "enfärgade" (dvs MC).

              Det finns säkert mer en ett system (det är inte samma i Malawisjön och Viktoriasjön och rödzebra funkar annorlunda om jag inte minns fel).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                En hypotetisk fråga Mattias, om du skulle köpa firefish utav mig obesett?
                Skulle du då ta en firefish som har mindre rött i sig i stället för dom rödaste.Janne

                Jag skall berätta en liten sak om mina fire fish som jag haft. Är inte alls så kunnig om dem som du dock. Jag har nyligen haft 2 grupper från 2 olika stammar. De första jag skaffade var väldigt röda eller ivarjefall en av hanarna. Men dessa hade lite rött som även syntes i ögonen. Det gillade jag inte alls. Sen hade dom inte alls så snygga fenor som vissa fire fish kan ha.

                Den andra gruppen bytte jag till mig på skoj och trodde väl inte det skulle bli så mycket av dem. Men den hane jag sparat på de är i mina ögon en av det snyggast fire fish jag sett. Han är inte matad med astaxtantin och han är inte knall röd. Men.... Han har så mycket annat som är snyggt på honom tycker jag. Sen är han bara ca 6cm än så det hinner nog hända en del med färgerna än. Han har det lysanda lila-blå på huvudet. Sen är han vitspräcklig vilket jag alltid gillat hos fire fishen. Sen har han inte alls röda ögon utan dom ser naturliga ut. Jag gillar inte heller andra albino djur där man ser att ögonen är röda.

                Ola förresten: Varför har albinos röda ögon? Rött är väl ett pigment?

                När det gäller dina fierfish så skulle jag nog köpa de rödaste men jag kan tycka att i vissa kar så tar fire fishen lite fokus från dom andra fiskarna med sin mkt röda lyster och kan ge ett lite onaturligt intryck. Men jag tycker inte illa om fire fishen. Håller väl på att bestämma mig vad jag skall tycka

                Här är en bild på min lilla fire fish som jag sparat.
                Senast redigerad av Mattias777; 13 maj 2009, 12:17.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Ola förresten: Varför har albinos röda ögon. Rött är väl ett pigment?
                  Det är det röda i blodet du ser.

                  Firrar har mer en ett pigmentsystem som kan slås ut. Det vi vanligen menar med albino är när det svart/bruna systemet slås ut (vilket jag tror är ungefär samma sak som när det sker hos däggdjur). Fast hos firrar är ju delar av färgerna under kontroll av nervsystemet.

                  Personligen kan jag tycka att det är lite oetiskt att avla på fisk där detta system stängs av (Hos arter där det är viktigt t ex diskus). De blir ju "stumma" när de inte kan kommunicera med varandra. Hos vissa arter har det ju skett av sig självt som hos Amphilophus citrinellus därdet finns "gold" och "barred" i naturen.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #54
                    ja, då kan jag ju kalla min lilla bastard.
                    Aulonocara OB dragonfire..Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av tege
                      Överlag tycker jag enfärgade fiskar är riktigt tråkiga, likaså den du visar på bild. Inga ränder inga färgmarkerade kinder inget lysande gult, svart, vitt eller riktigt blått. Inga synlig söm på ryggfenan. Jag har heller aldrig gillat rödzebror.
                      Men visst är den iögonfallande. Kanske är det därför så många som faller för dom vid första ögonkastet, men sen händer det inte så mycket mera.

                      Vad skulle vinsten vara att blanda dom här fyra varianterna du undrade över?
                      Ja herregud hur kan du leva, tycker du att den är enfärgad.Men det kanske är så att du är färgblind, ja skulle du vara det så hade du säkert inte nämnt färgerna.
                      Dom strimmorna i blått och dom vita läpparna.
                      Ja som sagt var, när du bara har kritiska åsikter att säga då, kanske jag tycker att du ska lägga ner forumet, för att du har inte så mycket att tillföra forumet.Janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 13 maj 2009, 19:39.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja herregud hur kan du leva, tycker du att den är enfärgad.Men det kanske är så att du är färgblind, ja skulle du vara det så hade du säkert inte nämnt färgerna.
                        Dom strimmorna i blått och dom vita läpparna.
                        Ja som sagt var, när du bara har kritiska åsikter att säga då, kanske jag tycker att du ska lägga ner forumet, för att du har inte så mycket att tillföra forumet.Janne
                        Janne, jag kan hålla med Tege, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det. Det är något jag inte gillar när man slår på alla färger eller vad man ska kalla det. Något försvinner också.

                        Du bad faktiskt om åsikter så då får du stå ut med att de kommer...
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #57
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Janne, jag kan hålla med Tege, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det. Det är något jag inte gillar när man slår på alla färger eller vad man ska kalla det. Något försvinner också.

                          Du bad faktiskt om åsikter så då får du stå ut med att de kommer...
                          Ja, jag bad om åsikter, men som jag har skrivit till dig i PM, så har skrivit att det finns vissa personer här på forumet som alltid kritiserar mig, Tege är en av dom, vad jag än skriver så hittar tege något negativt om mig, jag kan nämna 6 till om du vill.Janne

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            #58
                            Ulf Lundell citat.

                            Du får göra som du vill, bara du gör som jag säger.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #59
                              Tycker också att Tege har en trist attityd. Så där håller jag med Janne. Känns så överlägsen på något vis. Men man kan ju missuppfatta människor när man sitter vid datan...
                              Senast redigerad av Mattias777; 13 maj 2009, 20:34.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mattias777
                                Tycker också att Tege har en trist attityd. Så där håller jag med Janne. Känns så överlägsen på något vis. Men man kan ju missuppfatta människor när man sitter vid datan...
                                Jo visst kan man uppfatta personer på olika vis, men när man ser samma personer skriver negativt gång efter gång, ja då tröttnar åtminstone jag.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...