Paratilapia Polleni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Paratilapia Polleni

    Vad har ni för erfarenheter av dessa?

    Gräver de mycket, äter de växter är de lätta att få tag i?

    Någon som har sådanna tillsalu?
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Inga tipps?
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      #3
      Imazo brukar ha den inne.

      Hade själv ett par för flera år sedan. Fruktansvärt aggressiv, gräver en del vid lek (en djup grop). Men växter har jag aldrig sett dem äta. De verkar dock tycka om att lägga äggen nära växternas rotsystem och så.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        En del av informationen finner du artregistret där denna art har en artbeskrivning.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Det första du ska ha klart för dig är att det finns olika varianter som troligtvis är ett flertal olika arter. Det skiljer i både storlek ca 20-30 cm i maxstorlek men även graden av aggression skiljer. För bilder gå in här och klicka på Ptychochrominae http://madagroup.francecichlid.com/

          En largespot som inte är allt för lätt att hitta, flyttar på allt som den tycker är fel om den är på det humöret (exempelvis pumpar, doppvärmare, stenar, grus, snäckor, 30 cm plecomalar och växter). Dock är de extremt inteligenta och charmiga. Det är den enda jag sett som förstår vilken ända på håven som är farlig och dessutom ser om de går in i håven, för de är inte rädda för en håv som är mindre än de själva. De är mycket svåra att hålla ihop med egna arten och de ogillar andra mörka fiskar. Man ska inte hålla dem ihop med arter som försvarar sig utan sådana som hellre flyr. De varnar mycket tydligt och länge genom att slå med munnen innan de angriper. Men när de väl angriper är det med en sån kraft och hastighet att risken är stor att det den slåss med dör. För att dämpa denna aggression se till att inte hålla för varm temperatur i akvariet. Arten blir ca 30 cm och väger då ca 6-7 hg.

          Smallspotten lär vara både enklare att få tag på och lättare att hålla och maxstorleken på denna är ca 20 cm.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            En del av informationen finner du artregistret där denna art har en artbeskrivning.
            Har redan läst den, men tyckte att informationen inte var tillräcklig..

            tack ändå
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Det första du ska ha klart för dig är att det finns olika varianter som troligtvis är ett flertal olika arter. Det skiljer i både storlek ca 20-30 cm i maxstorlek men även graden av aggression skiljer. För bilder gå in här och klicka på Ptychochrominae http://madagroup.francecichlid.com/

              En largespot som inte är allt för lätt att hitta, flyttar på allt som den tycker är fel om den är på det humöret (exempelvis pumpar, doppvärmare, stenar, grus, snäckor, 30 cm plecomalar och växter). Dock är de extremt inteligenta och charmiga. Det är den enda jag sett som förstår vilken ända på håven som är farlig och dessutom ser om de går in i håven, för de är inte rädda för en håv som är mindre än de själva. De är mycket svåra att hålla ihop med egna arten och de ogillar andra mörka fiskar. Man ska inte hålla dem ihop med arter som försvarar sig utan sådana som hellre flyr. De varnar mycket tydligt och länge genom att slå med munnen innan de angriper. Men när de väl angriper är det med en sån kraft och hastighet att risken är stor att det den slåss med dör. För att dämpa denna aggression se till att inte hålla för varm temperatur i akvariet. Arten blir ca 30 cm och väger då ca 6-7 hg.

              Smallspotten lär vara både enklare att få tag på och lättare att hålla och maxstorleken på denna är ca 20 cm.
              man tackar för informationen!
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • februari 2004
                • 172

                #8
                Jag har 6 st sandätare (red head) som har hyfsad storlek, största hannen ca 20 cm, minsta honan kanske runt 10 cm. Funderar på möjligheten att hålla en Poelleni tillsammans med dem. Hade tänkt mig en fin hanne eller hona bara. Kan det funka eller dum idé? (Har även några äppelsniglar i karet, finns det risk att den kan få för sig att försöka äta dem?)

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Om det är Geophagus Orangehead som du har så skulle ju inte jag rekomendera att sätta dem ihop med P. Polleni orange head är ju snälla ciklider och Paratilapian är en tuffing.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • waros
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 172

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Om det är Geophagus Orangehead som du har så skulle ju inte jag rekomendera att sätta dem ihop med P. Polleni orange head är ju snälla ciklider och Paratilapian är en tuffing.
                    Mjo misstänkte väl det, får väl försöka hitta något snällare, synd bara för Pollenin jag spanat på är så fina

                    Kommentar

                    • dezplay
                      Användare
                      • september 2008
                      • 235

                      #11
                      Själv har jag en polleni(7-8cm) ihop med 5 loisellei(mellan 7-11cm), 3 t. aereus(5-7cm) och 3 zebror(5-7cm). Det har funkat bra för den var runt 5cm när jag skaffa den. Men nu börjar det hända grejer den har vart lägst i rang hela tiden (förutom mot Aureusarna) men nu så har han börjat ge sig på lussarna. Jag fattar mig inte på hans taktik riktigt.... typ han simmar förbi en lusse och PANG på från ingenstans, loiselleien blir förbannad och vill käfta emot och spänner upp sig men då sticker han iväg. Sen tillbaka för att göra en attack till... ingen direkt närstridsfirre polleni hehe

                      en bild på Göte som jag kallarn:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...