Hjälp med 2 Aulonocaror!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio

    Hjälp med 2 Aulonocaror!

    Har 2 Aulonocara arter jag inte riktigt vet namnet på. (har fått dem)

    Tacksam för hjälp!

    Tror det är en Iwanda? Rätt eller fel?





    Tror det är en jacobfreibergi Otter Point? Rätt eller fel?
  • Thomas R.

    #2
    Ursprungligen postat av trakorio
    Har 2 Aulonocara arter jag inte riktigt vet namnet på. (har fått dem)

    Tacksam för hjälp!

    Välkommen till forumet!
    Ursprungligen postat av trakorio
    Tror det är en Iwanda? Rätt eller fel?
    Skulle mkt väl kunna vara en Iwanda! Lättare med fullt utfärgade hanar, men...
    Utseendet stämmer ganska väl med de Iwanda jag har. Det som gör mig osäker är alla väldigt tydliga äggfläckar på bild två! Så ser inte analfenan ut på ngn av mina hanar...
    Ursprungligen postat av trakorio
    Tror det är en jacobfreibergi Otter Point? Rätt eller fel?
    http://i178.photobucket.com/albums/w...o/IMG_0594.jpg
    En jacobfreibergi - ja! Otter Point - Kan jag inte uttala mig om! Skulle lika gärna kunna vara en från Cape Mc......(hur det nu stavas) eller en sp. Eureka!

    Kommentar

    • larsa
      Banned
      • april 2006
      • 198

      #3
      säger inte emot föregående talare men de flesta malawi skulle lika gärna kunna vara crossbreed...tippar på att många procent ej känd fisk är det..verkat mycket på amerikanska forum o där haglar det malawi som är korsningar som folk vill få artbestämt..säger inte att dina är det..men ville bara lyfta fram det

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Hej o välkommen!

        Jakbfiebergin är den svåraste att se vilken det är. Tror inte det är Cape Maclear. Dels är den väldigt ovanlig. Vad jag vet är det bara deelay i Sverige som tog in en grupp från Tysklad för några år sedan som har haft dom. Förutom på stenåldern då det kanske togs in några i Sverige vad vet jag....

        Cape Maclear har en purbur blå färg på skallen och kroppen. Här är en bild på min ena cape maclear hane. Cape Maclear är en otroligt mycket lungnare variant av Jakobfeibrgi än vad Otterpoint är. Du får titta på hans beetende Är det en galning är det en Otterpoint.

        Bild 1 verkar varen en Ilwanda helt klart tycker jag. Jakobfreibergin på din bild liknar inte de Otterpoint jag har sett men dom varierar ju lite från stamm till stamm så den kan det nog vara endå....
        Senast redigerad av Mattias777; 06 maj 2009, 01:19.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • trakorio

          #5
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Hej o välkommen!

          Jakbfiebergin är den svåraste att se vilken det är. Tror inte det är Cape Maclear. Dels är den väldigt ovanlig. Vad jag vet är det bara deelay i Sverige som tog in en grupp från Tysklad för några år sedan som har haft dom. Förutom på stenåldern då det kanske togs in några i Sverige vad vet jag....

          Cape Maclear har en purbur blå färg på skallen och kroppen. Här är en bild på min ena cape maclear hane. Cape Maclear är en otroligt mycket lungnare variant av Jakobfeibrgi än vad Otterpoint är. Du får titta på hans beetende Är det en galning är det en Otterpoint.

          Bild 1 verkar varen en Ilwanda helt klart tycker jag. Jakobfreibergin på din bild liknar inte de Otterpoint jag har sett men dom varierar ju lite från stamm till stamm så den kan det nog vara endå....

          Måste säga att den är väldigt lik den du har på bilden! Å den är väldigt lugn!
          Men om den är ovanlig är det nog troligast det är en Otterpoint.

          Här har jag en Aulonocara som går på jobbet jag inte heller blir klok på! (Inköpt på zoomässan i kungsbacka) Någon som vet?


          Den är mycket mörkare i verkligheten. Nästan svart!

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Kan kanske vara en A. Stuardgranti Hachbenschi.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            Arbetssätt...