Sjuka Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hampus90

    Sjuka Golden

    Som rubriken lyder har mina golden fått någon sjukdom. Jag har letat runt lite men inte kunnat hitta någon sjukdom som det verka stämma in på.
    Fiskarna har små röda sår på kroppen och huvudet, dom är röda vid bröstfenornas fästen och simmar "vingligt". 5 stycken har dött på 2 dygn.

    Någon som vet vad detta kan vara?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Hampus90
    Som rubriken lyder har mina golden fått någon sjukdom. Jag har letat runt lite men inte kunnat hitta någon sjukdom som det verka stämma in på.
    Fiskarna har små röda sår på kroppen och huvudet, dom är röda vid bröstfenornas fästen och simmar "vingligt". 5 stycken har dött på 2 dygn.

    Någon som vet vad detta kan vara?
    Ja det är inte helt ovanligt hos golden, dom symtomen du skriver, en del tror att det är fisktuberkulos.
    Jag tror inte det, jag tror helt enkelt att det är något med vattnet som inte just golden pallar. Men det kan vara en bakteriell infektion också, pröva med 1dl salt till 100 liter vatten, och även en medicin mot bakterie, typ aquamoor eller något liknande.Janne

    Kommentar

    • Hampus90

      #3
      Okej, tack så mycket för det snabba svaret Janne.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Är beredd att hålla med Janne. Aquamor 1 är ju förhållandevis billig, men det finns en ännu bättre ny medicin från Aquarium Munster som heter Aquafloxin. Väldigt effektiv och bättre än Aquamor 1 och Aquafuran men väldigt dyr. Den är också trevligare att hantera än Aquafuran och Aquamor eftersom det inte sticker i fingrarna om man stoppar ner händerna i akvariet när man medicinerar. Och det färgar inte vattnet gult.

        Kommentar

        Arbetssätt...