Ikola + ? (troffe)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Ikola + ? (troffe)

    Tror nog att jag har för lite fisk i mitt 660L akvarium. Idag går det 25st ikola mellan 4-7cm där det största visar lekbeteende. Funderar på att köpa till en till grupp på ca 20 individer. Funderar på Red Chimba 3-5cm (20-25st) eller Kasakalawe 4-6cm(15st)

    Kan jag ha dessa i mitt 200L i en månad för att vänja in dem vid mitt vatten? Antar att jag måste byta vatten minst 2 gånger i veckan. Men tror ni det går att vänja dem i ett 200L

    Tycker ni att det är dålig ide att stoppa i en grupp yngel till?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Det är mer en smaksak. Inte helt lätt sedan att få igång de båda grupperna i samma burk. Men det är nog när de e små man ska göra det.Värre med vuxna,har iaf varit så för mig.
    Du kan absolut ha småpluttar i 200, och mkt längre än 1 mån om du nu så behöver. Finns nissar som har vuxna troffar i 200-burkar.
    Shoot!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      jag kör ikola +maswa+lufubu i mitt 720,och det funkar,så det är en smaksak det där,men mina har också växt upp ihop.

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        #4
        Ska du slå ihop två olika grupper så tänker du rätt med att låta dom först vänja sig vid ditt vatten och foder innan du slår ihop dom, det tror jag du vinner mycket på. Jag hade själv kört på en större grupp ikola ca 50-60 djur men det är en smaksak.
        Patrik

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Jag

          Ursprungligen postat av steveharris
          Ska du slå ihop två olika grupper så tänker du rätt med att låta dom först vänja sig vid ditt vatten och foder innan du slår ihop dom, det tror jag du vinner mycket på. Jag hade själv kört på en större grupp ikola ca 50-60 djur men det är en smaksak.
          hade gärna köpt 25st ikola till. Men dom är svåra att få tag på i min omgivning och då 25st. Hade väldigt gärna köpt 25st av Oden eller Stiffe som har grymt fina ikola. Mina kommer från Kattstas fina VF grupp. Så det vore guld att tillföra en till grupp från en annan vf grupp. Men Malmö och Svedala ligger långt från Bollnäs. Men! Skal jag göra tripp söderut så kommer jag att kolla läget med odlarna där nere

          Kommentar

          • Anders O
            Användare
            • mars 2007
            • 49

            #6
            Har ett 600 liters med vuxna ca 20st brichardi kipilli och 25 st maswa, gör vatten byte med 100 liter varannan månad men kipillina drar fram yngel hela tiden har ca 15-20 yngel i karet nu (tar ej upp honorna de får ruva i karet)ser varje månad 5-6 maswa som ruvar men har på 1,5 år bara fått ett maswa yngel! Vet ej om kipillina tar alla maswa yngel?
            fungerar nog bättre om jag hade haft en 15-20 vuxna fiskar till i karet
            Anders ohlsson
            klippan

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Nu

              Ursprungligen postat av Anders O
              Har ett 600 liters med vuxna ca 20st brichardi kipilli och 25 st maswa, gör vatten byte med 100 liter varannan månad men kipillina drar fram yngel hela tiden har ca 15-20 yngel i karet nu (tar ej upp honorna de får ruva i karet)ser varje månad 5-6 maswa som ruvar men har på 1,5 år bara fått ett maswa yngel! Vet ej om kipillina tar alla maswa yngel?
              fungerar nog bättre om jag hade haft en 15-20 vuxna fiskar till i karet
              kommer nog flera att fråga om du verkligen bara byter 100 liter vatten varannan månad?

              Maswan kanske behöver fler/mer gömställen till ynglen? Brichardin lär ju vara rätt hårdför, och kanske inte ger något utrymme till maswan att släppa ynglen på ett säkert ställe? Jag tänker bara lite högt och är säkert ute o cyklar om detta med maswans yngelproblem.

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • april 2006
                • 198

                #8
                [QUOTE=doohan;774705]Tror nog att jag har för lite fisk i mitt 660L akvarium. Idag går det 25st ikola mellan 4-7cm där det största visar lekbeteende.
                Är du prompt tvungen att mer troffar ? leptosoma? o andra sidan är inte 25 ikola för lite i ett 660...dax att börja mata? vet du hur stora troffar blir?

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  -----

                  [QUOTE=larsa;774837]
                  Ursprungligen postat av doohan
                  Tror nog att jag har för lite fisk i mitt 660L akvarium. Idag går det 25st ikola mellan 4-7cm där det största visar lekbeteende.
                  Är du prompt tvungen att mer troffar ? leptosoma? o andra sidan är inte 25 ikola för lite i ett 660...dax att börja mata? vet du hur stora troffar blir?

                  Funderade på Leptosoma som Tege hade till salu, men det blev aldrig av. Sedan så är ju den köttätare vilket inte troffarna är. Så leptosoman skulle inte få ett optimalt käk.

                  25st vuxna ikola i ett 660 blir 26Liter per fisk. Jag kan gott ha fler troffar i det akvariet. Enligt all info jag läst så lär dom kunna bli 13-14cm långa.

                  Köpte dem för inte så länge sedan så jag har långsamt ökat mängden mat och matningstillfällen. Snart så matar jag dem maximalt(tror jag)

                  Har den uppfattningen att om fiskarna har tid att oroa sig för vad som sker utanför akvariet så har jag för få fiskar. det är akvarieinnevånarna som dom skall ha fullt upp med, inte vad som sker utanför akvariet

                  Kommentar

                  • steveharris
                    Användare
                    • september 2003
                    • 243

                    #10
                    Ursprungligen postat av doohan
                    hade gärna köpt 25st ikola till. Men dom är svåra att få tag på i min omgivning och då 25st. Hade väldigt gärna köpt 25st av Oden eller Stiffe som har grymt fina ikola. Mina kommer från Kattstas fina VF grupp. Så det vore guld att tillföra en till grupp från en annan vf grupp. Men Malmö och Svedala ligger långt från Bollnäs. Men! Skal jag göra tripp söderut så kommer jag att kolla läget med odlarna där nere

                    Trevligt att du gillar mina firrar. (jodå, simmar hemma hos mig numera). Mina egna erfarenheter efter att ha bytat fisk fram och tillbaka ett antal gånger är att vänta tills rätt tillfälle kommer och då skaffa det man verkligen vill ha. Vad man verkligen vill ha kan ju dock variera en hel del under väldigt kort tid men. Jag tycker inte man ska köpa bara vad som finns tillgångligt just nu utan tänka mera långsiktigt, det tjänar man på i längden. Men det är svårt ibland....lätt att bli ivrig.
                    Patrik

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11


                      Ursprungligen postat av steveharris
                      Trevligt att du gillar mina firrar. (jodå, simmar hemma hos mig numera). Mina egna erfarenheter efter att ha bytat fisk fram och tillbaka ett antal gånger är att vänta tills rätt tillfälle kommer och då skaffa det man verkligen vill ha. Vad man verkligen vill ha kan ju dock variera en hel del under väldigt kort tid men. Jag tycker inte man ska köpa bara vad som finns tillgångligt just nu utan tänka mera långsiktigt, det tjänar man på i längden. Men det är svårt ibland....lätt att bli ivrig.
                      du har köpt kattstas vf grupp.Den lär vara av hög kvallite Såg grymt fins ut på bild dessutom. Det måste ha skett nyligen då antar jag?

                      När det gäller tillfällen så är det ofta så att jag måste resa till dina hemtrakter, Jag bor alltså ca 20 mil norr om Uppsala.

                      Ett problem är ju att jag bara har plats för ett akvarie som är längre än 125cm och det jag har är då två meter. Därför funderar jag på att tillsätta en till grupp eller utöka befintlig grupp. Ett annat problem med troffar verkar vara att man vill ha fler och då gärna en supersnygg grupp eller tio

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        #12
                        Ursprungligen postat av steveharris
                        Trevligt att du gillar mina firrar. (jodå, simmar hemma hos mig numera). Mina egna erfarenheter efter att ha bytat fisk fram och tillbaka ett antal gånger är att vänta tills rätt tillfälle kommer och då skaffa det man verkligen vill ha. Vad man verkligen vill ha kan ju dock variera en hel del under väldigt kort tid men. Jag tycker inte man ska köpa bara vad som finns tillgångligt just nu utan tänka mera långsiktigt, det tjänar man på i längden. Men det är svårt ibland....lätt att bli ivrig.
                        Så det var du som köpte mina gamla ikolor av stiffe
                        Vill du ha fler så säg till, har 20 st vf till salu om du e intresserad fördelning en e mkt bra
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #13
                          Ursprungligen postat av doohan
                          du har köpt kattstas vf grupp.Den lär vara av hög kvallite Såg grymt fins ut på bild dessutom. Det måste ha skett nyligen då antar jag?

                          När det gäller tillfällen så är det ofta så att jag måste resa till dina hemtrakter, Jag bor alltså ca 20 mil norr om Uppsala.

                          Ett problem är ju att jag bara har plats för ett akvarie som är längre än 125cm och det jag har är då två meter. Därför funderar jag på att tillsätta en till grupp eller utöka befintlig grupp. Ett annat problem med troffar verkar vara att man vill ha fler och då gärna en supersnygg grupp eller tio
                          Nä, han har köpt stiffes firrar, mina gamla som e av absolut superkvalite, villket dom e om stiffe haft dom i sin samling
                          Ang att man vill ha fler grupper e sant... E det som kallas troffeträsket
                          Själva började jag med 1 sedan 1 till och sedan 1 till osv osv.... Blir lätt att det blir massor av kar till slut!!
                          Senast redigerad av Oden70; 03 maj 2009, 12:01.
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • Anders O
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 49

                            #14
                            Ja tyvärr är jag lite lat och så kör jag med mitt kat/ani avjoniserings filter har kommit fram till att det fungerar så, kati/ani tar bort nitrit och nitrat tyvärr sänker det ph men det buffrar jag med bikarbonat. fungerar utmärkt.
                            Har mycket små stenrösen och btn moduler även större anubis planter men inga maswa yngel nu idag tuggar 5 st honor igen
                            Anders ohlsson
                            klippan

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Om

                              Ursprungligen postat av Anders O
                              Ja tyvärr är jag lite lat och så kör jag med mitt kat/ani avjoniserings filter har kommit fram till att det fungerar så, kati/ani tar bort nitrit och nitrat tyvärr sänker det ph men det buffrar jag med bikarbonat. fungerar utmärkt.
                              Har mycket små stenrösen och btn moduler även större anubis planter men inga maswa yngel nu idag tuggar 5 st honor igen
                              det fungerar så, så fungerar det. Intressant o veta vilka värden ditt vatten har innan vatenbytet? tänkte på t, ex nitrit. Din filterlösning får jag ta och läsa lite om.

                              Du kanske är tvungen att flytta på maswa honorna om du vill ha yngel efter dem? Eller mer gömställen? Synd att så många tugg går till spillo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...