aulonocara fire fish saffran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • diskus
    svarade
    Ok...eftersom Janne söker upprättelse...

    ....Jompa.h fråga om sina Saffron och då svarade jag honom i mitt inlägg eftersom dessa "halvbra" firefish simmade hos mig ett tag.

    Att jag sedan gav min, högst subjektiva åsikt, om hur det ligger sedan till med alla dessa fantasifulla odlingsformer och försök att skapa ytterligare
    nya former genom att korsa dessa, var uppenbarligen inte såååå begåvat.

    Men som Niklas skriver, jag har redan svarat,
    varför skriva det ytteligare en gång!?! Jag vill inte starta en "tjafstråd"
    utan vill bara ge ett inspel i denna lilla debatt på detta eminenta forum i en förening där jag gick med på 80-talet och har sedan dess skapat mig en
    hyffsad referensbas som hobbyakvarist.

    Det var inte min avsikt att trycka till någon enstaka odlare vare sig i Tyskland, Sverige eller discofiskarnas mecka, Asien.
    Eftersom Janne uppenbarligen blir lite besviken på mitt svar så:
    - Jag ber om ursäkt om du tog det personligt, det var inte min avsikt!

    Björn H

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    tack för svar niklas ! men jag tycker att det jobbigt att hamna i skottzon,jag har själv gjort bort mig tillräckligt på grannsajten,kanske tog jag det personligt?,angående frågan som ställdes, tycker inte illa om någon,men varför allt tjaffs ? jag respekterar jannes och andras åsikter , men vågar man ställa frågor, utan konflikter ? angående en variant av fire fish (bastard) det är inte en förstklassig fire fish, men den är snygg i mina ögon mvh jompa (som vill ha en låg profil) släck tråden !!!!!!
    Senast redigerad av jompa.h; 10 maj 2009, 01:34.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Nu är ni ju bara fåniga rent ut sagt...
    Janne, han har ju redan skrivit sin åsikt så varför måste han svara dig för att visa att han står för det han säger... iom att han skrev det han skrev så har han ju visat sin ståndpunkt.

    Ta det inte personligt för det var nog inte dig han menade.

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    fy fassicke! vad jag ångrar att jag ställde frågan angående, denna hybrid. blev istället pajkastning (infekterat) jag tror denna variant härstammar från asien.har tagit reda på det,på egen hand. jag blev inte klokare på att skriva det på detta forum. skit samma , stäng denna tråd, please ! forumsvärd ps jag vill inte sabba stämmningen på denna forum,pga alla motsättnigar mvh jompa

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Håller med Malawijanne här med om vad som är seriöst, det finns dom som jobbar järnet och dryper i blod, svett och tårar för att få fram en blå, röd eller gul fisk till Svensson.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Citat Björn.
    Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn. Slut citat.Björn

    Vem eller vilka , väljer att korsa olika arter?
    Och som sedan säljer dom kors och tvärs inom akvariehobbyn!!!
    Är det dom hobbyodlare som odlar fram färgvarianter av discus och Koi, och som inte har en aning om genetik! eller vilka menar du?Janne
    Ja det verkar som vi inte kommer att få något svar på denna fråga.
    Ja tänk vad det är lätt att slänga ut div (sanningar) på nätet.
    Och sedan inte våga stå för dom.Janne

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Citat Björn.
    Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn. Slut citat.Björn

    Vem eller vilka , väljer att korsa olika arter?
    Och som sedan säljer dom kors och tvärs inom akvariehobbyn!!!
    Är det dom hobbyodlare som odlar fram färgvarianter av discus och Koi, och som inte har en aning om genetik! eller vilka menar du?Janne

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av diskus
    ..en stillsam spaning från en hobbyakvarist som gillar Aulonocara.....

    Om man läser lite i tysk diskuslitteratur eller Asiatisk om urvalsodling och att få fram "nya färger" så framkommer det tydligt att krävs en hel del kunnande kring genetik och biologi för att lyckats fullt ut.

    Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn.

    De firrarna som maltandis nämner kommer ursprungligen från Tyskland och såldes som Firefish (de simmade hos mig ett tag)........En andra klassens firefish enligt mig. Men de kom till Sverige tillsammans med en annan mindre grupp Firefish som jag har behållit (se min zoon för bilder, alt Youtube sök på Firefish .

    De känns som om Saffron mm. är fantasifulla namn på dåligt färgade Firefish.
    Något som en handlare skapade för att få omsättning på sina sämre Firefish, då stammen inte är helt stabil. Vissa yngel blir bra, andra mindre bra!
    - Yup nu får nog jag pisk, men som sagt, en åsikt från en hobbyakvarist!

    :-)

    Björn H
    Jag tycker det låter som du resonerar ganska sunt, jag e nog lite på den linjen jag med.

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    http://74.125.43.132/translate_c?hl=sv&langpair=de|sv&u=http://www.einrichtungsbeispiele.de/details.php%3Flid%3D0%26uid%3D2269&prev=/translate_s%3Fhl%3Dsv%26q%3Daulonocara%2Bsaffron%2 6sl%3Dsv%26tl%3Dde&usg=ALkJrhjIADe6956vwBVHZH4fti1 pd5fntA

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    tack för svar björn ! jag köpte röda fire fish av dig 2+4 , dom är jag kanon nöjd med ... (väntar på att du säljer yngel av dina kanon snygga röd rubin ) . har kollat runt på tyska sajter, om denna misslyckande fire fish,står inte så mycket alls... Det finns en guldfärgad variant oxo (gold peacock) tror den är tjeck odlad ??

    Lämna en kommentar:


  • diskus
    svarade
    Firefish och dess av-arter....

    ..en stillsam spaning från en hobbyakvarist som gillar Aulonocara.....

    Om man läser lite i tysk diskuslitteratur eller Asiatisk om urvalsodling och att få fram "nya färger" så framkommer det tydligt att krävs en hel del kunnande kring genetik och biologi för att lyckats fullt ut.

    Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn.

    De firrarna som maltandis nämner kommer ursprungligen från Tyskland och såldes som Firefish (de simmade hos mig ett tag)........En andra klassens firefish enligt mig. Men de kom till Sverige tillsammans med en annan mindre grupp Firefish som jag har behållit (se min zoon för bilder, alt Youtube sök på Firefish .

    De känns som om Saffron mm. är fantasifulla namn på dåligt färgade Firefish.
    Något som en handlare skapade för att få omsättning på sina sämre Firefish, då stammen inte är helt stabil. Vissa yngel blir bra, andra mindre bra!
    - Yup nu får nog jag pisk, men som sagt, en åsikt från en hobbyakvarist!

    :-)

    Björn H

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    saffran eller ?

    vore bara kul att få lite info om denna bastard , det var bara det jag ville. blev visst ett himla hallå.
    Senast redigerad av jompa.h; 04 maj 2009, 02:55.

    Lämna en kommentar:


  • maltandis
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Är det en dåligt färgad firefish? eller vad heter den fisken.Janne
    Vi fick den av en kompis (Anders i Hägersten) men tycker att de röda är snyggare så vi sålde dom till en tjej norr om stan.

    Tror nog att Elin hade ngt namn på den typ GULlig eller nåt

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
    Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.
    Ja sen defekter, ja Lutt tyvärr, ja nu när vi kan, se tillbaka till 40 års inavel.
    När det gäller malawiciklider, hur många är missbildade.Janne

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
    Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.
    Ja, stabil är den inte fortfarande stammen, det är därför jag vet att det kommer fram yngel som är bruna, hade stammen varit stabil så hade det bara kommit fram rosa yngel, det var ju det som var målet.
    Ja, nu sätter jag ut hakan igen, utan vetenskapliga grunder.
    Firefishen har dom blandat med rödrubin och en aulonocara från chiloelo även kallad för kejsaraulonocara, sedan har dom fått fram några albino från den stammen, sedan har dom tagit dom med mest rött, och fortsatt att urvalsodlat från den stammen, ja jag vet, att man kan få fram röda fiskar från rosa fiskar genom urvalsodling.Janne

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...