aulonocara fire fish saffran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #16
    Men med red empress så skulle väl fisken bli bulligare eller? Det är inte alltid vad man får om hybrideserar men om det tagit 12 år så visst jag håller med deelay, inget är omöjligt.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av deelay
      Jag far inte med osanning... du skriver att du VET till 100% att det är endast aulonocara... sen när jag säger nått måste jag ha vetenskapliga bevis medans ni andra kastar ur er det ena efter det andra utan att ha en aning om ifall det stämmer eftersom det bygger på en känsla.

      Prata med dom i tyskland som kört med firefishen länge länge och se vad dom säger.

      Du behöver inte bli arg bara för att jag inte håller med dig.

      Man ska vara försiktig med att säga att andra inte talar sanning när man själv inte vet till 100%, du kan inte veta till 100% om du inte gjort gen analyser på fisken.
      Ja det var klumpigt av mig att skriva att jag visste att det var minst 2 st aulonocara inblandade, i och för så stämmer det, men jag kunde ju har lagt till att det inte är vetenskapligt bevisat, och att det bygger bara på mina egna erfarenheter jag kunde ju har skrivit att det kanske var en chans att det var en annan sort inblandad, vilket det kanske är.
      MEN det är inte red empress.
      Och du, Deelay, kommer med vad dina tyskar vänner har sagt som har kört fire fishen länge, ja det är inte vatten värt för mig. Ja som sagt var, jag är uppe i 6 år nu med fire fishen, inte ett enda spår av red empress, inte heller röd zebra.Janne
      Men däremot som du pratar om genanalyser, ja där är vi inte än.Janne

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #18
        Förlåt om jag stjäl tråden lite men jag är lite intresserad av korsningar och deras defekter. Varför tror du inte att red empress kan vara inblandad i firren?
        Och vilka tror du är inblandade. När man korsar fisk går saker och ting inte alltid som det ska och ibland ligger faktan bakom fisken närmare än vad man tror.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Och du, Deelay, kommer med vad dina tyskar vänner har sagt som har kört fire fishen länge, ja det är inte vatten värt för mig. Ja som sagt var, jag är uppe i 6 år nu med fire fishen, inte ett enda spår av red empress, inte heller röd zebra.Janne
          Men däremot som du pratar om genanalyser, ja där är vi inte än.Janne
          hahah ja du janne... vi säger att det är 3 aulonocarer så kan vi lägga spekulationerna på hyllan.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av Lutt
            Förlåt om jag stjäl tråden lite men jag är lite intresserad av korsningar och deras defekter. Varför tror du inte att red empress kan vara inblandad i firren?
            Och vilka tror du är inblandade. När man korsar fisk går saker och ting inte alltid som det ska och ibland ligger faktan bakom fisken närmare än vad man tror.
            Ja, jag har tyvärr inte gått så länge i skolan, biologi och naturvetenskap vet jag inte vad det är, så jag lär aldrig kunna förklara det genetiskt.
            Men jag har en del erfarenhet att odla malawiciklider.
            Ja jag och Ola har haft en del diskussioner när det gäller inavel och malawiciklider.
            Men när någon påstår att det finns red empress inblandat, vilket det kanske kan finnas, då tycker jag att han ska mera belägg än att han har pratat med sina tyskar akvarister.
            Jag skrev ju att jag kunde bevisa att firefishen var en aulonocara med två st aulonocara en röd rubin och en kejsareaulonocar, ja jag kan bevisa det med kort, för att jag har fortfarande kvar hannarna.
            Och självklart alla yngel jag drar fram från firefishen, det finns inte ett enda som inte ser ut som ett auolonocara ynge.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av deelay
              hahah ja du janne... vi säger att det är 3 aulonocarer så kan vi lägga spekulationerna på hyllan.
              Nej Niklas, det är ju precis därför jag håller på med firefishen, jag vill verkligen inte spekulera, nej mitt mål är att för det första, se hur dom har fått fram fire fishen , sedan så ser jag jag också en möjlighet att få fram helt röda honor.
              Ja då slipper man höra, ja aulonocaror är fina, men honorna är ju bara bruna.
              Ja Niklas alla har sina mål i livet.Janne

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja, jag har tyvärr inte gått så länge i skolan, biologi och naturvetenskap vet jag inte vad det är, så jag lär aldrig kunna förklara det genetiskt.
                Men jag har en del erfarenhet att odla malawiciklider.
                Ja jag och Ola har haft en del diskussioner när det gäller inavel och malawiciklider.
                Men när någon påstår att det finns red empress inblandat, vilket det kanske kan finnas, då tycker jag att han ska mera belägg än att han har pratat med sina tyskar akvarister.
                Jag skrev ju att jag kunde bevisa att firefishen var en aulonocara med två st aulonocara en röd rubin och en kejsareaulonocar, ja jag kan bevisa det med kort, för att jag har fortfarande kvar hannarna.
                Och självklart alla yngel jag drar fram från firefishen, det finns inte ett enda som inte ser ut som ett auolonocara ynge.Janne
                Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
                Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
                  Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.
                  Ja, stabil är den inte fortfarande stammen, det är därför jag vet att det kommer fram yngel som är bruna, hade stammen varit stabil så hade det bara kommit fram rosa yngel, det var ju det som var målet.
                  Ja, nu sätter jag ut hakan igen, utan vetenskapliga grunder.
                  Firefishen har dom blandat med rödrubin och en aulonocara från chiloelo även kallad för kejsaraulonocara, sedan har dom fått fram några albino från den stammen, sedan har dom tagit dom med mest rött, och fortsatt att urvalsodlat från den stammen, ja jag vet, att man kan få fram röda fiskar från rosa fiskar genom urvalsodling.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
                    Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.
                    Ja sen defekter, ja Lutt tyvärr, ja nu när vi kan, se tillbaka till 40 års inavel.
                    När det gäller malawiciklider, hur många är missbildade.Janne

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Är det en dåligt färgad firefish? eller vad heter den fisken.Janne
                      Vi fick den av en kompis (Anders i Hägersten) men tycker att de röda är snyggare så vi sålde dom till en tjej norr om stan.

                      Tror nog att Elin hade ngt namn på den typ GULlig eller nåt
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • jompa.h
                        Användare
                        • maj 2007
                        • 63

                        #26
                        saffran eller ?

                        vore bara kul att få lite info om denna bastard , det var bara det jag ville. blev visst ett himla hallå.
                        Senast redigerad av jompa.h; 04 maj 2009, 02:55.

                        Kommentar

                        • diskus
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 276

                          #27
                          Firefish och dess av-arter....

                          ..en stillsam spaning från en hobbyakvarist som gillar Aulonocara.....

                          Om man läser lite i tysk diskuslitteratur eller Asiatisk om urvalsodling och att få fram "nya färger" så framkommer det tydligt att krävs en hel del kunnande kring genetik och biologi för att lyckats fullt ut.

                          Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn.

                          De firrarna som maltandis nämner kommer ursprungligen från Tyskland och såldes som Firefish (de simmade hos mig ett tag)........En andra klassens firefish enligt mig. Men de kom till Sverige tillsammans med en annan mindre grupp Firefish som jag har behållit (se min zoon för bilder, alt Youtube sök på Firefish .

                          De känns som om Saffron mm. är fantasifulla namn på dåligt färgade Firefish.
                          Något som en handlare skapade för att få omsättning på sina sämre Firefish, då stammen inte är helt stabil. Vissa yngel blir bra, andra mindre bra!
                          - Yup nu får nog jag pisk, men som sagt, en åsikt från en hobbyakvarist!

                          :-)

                          Björn H
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                          Kommentar

                          • jompa.h
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 63

                            #28
                            tack för svar björn ! jag köpte röda fire fish av dig 2+4 , dom är jag kanon nöjd med ... (väntar på att du säljer yngel av dina kanon snygga röd rubin ) . har kollat runt på tyska sajter, om denna misslyckande fire fish,står inte så mycket alls... Det finns en guldfärgad variant oxo (gold peacock) tror den är tjeck odlad ??

                            Kommentar

                            • jompa.h
                              Användare
                              • maj 2007
                              • 63

                              #29
                              http://74.125.43.132/translate_c?hl=sv&langpair=de|sv&u=http://www.einrichtungsbeispiele.de/details.php%3Flid%3D0%26uid%3D2269&prev=/translate_s%3Fhl%3Dsv%26q%3Daulonocara%2Bsaffron%2 6sl%3Dsv%26tl%3Dde&usg=ALkJrhjIADe6956vwBVHZH4fti1 pd5fntA

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av diskus
                                ..en stillsam spaning från en hobbyakvarist som gillar Aulonocara.....

                                Om man läser lite i tysk diskuslitteratur eller Asiatisk om urvalsodling och att få fram "nya färger" så framkommer det tydligt att krävs en hel del kunnande kring genetik och biologi för att lyckats fullt ut.

                                Att vi sedan på seriös-hobbynivå väljer att korsa olika arter i tron att vi ska lyckats få fram nya färgvarianter tycker jag känns lite opportunt i synnerhet om vi sedan börja sälja dom kors och tvärs inom akvariehobbyn.

                                De firrarna som maltandis nämner kommer ursprungligen från Tyskland och såldes som Firefish (de simmade hos mig ett tag)........En andra klassens firefish enligt mig. Men de kom till Sverige tillsammans med en annan mindre grupp Firefish som jag har behållit (se min zoon för bilder, alt Youtube sök på Firefish .

                                De känns som om Saffron mm. är fantasifulla namn på dåligt färgade Firefish.
                                Något som en handlare skapade för att få omsättning på sina sämre Firefish, då stammen inte är helt stabil. Vissa yngel blir bra, andra mindre bra!
                                - Yup nu får nog jag pisk, men som sagt, en åsikt från en hobbyakvarist!

                                :-)

                                Björn H
                                Jag tycker det låter som du resonerar ganska sunt, jag e nog lite på den linjen jag med.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...