aulonocara fire fish saffran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa.h
    Användare
    • maj 2007
    • 63

    aulonocara fire fish saffran

    tänkte bara kolla historiken bakom aulonocara firefish saffron (= saffron tror att den existerar mest i tyskland ooch holland, är det någon i sverige som vet något mer om denna skönhet? har 2+2 själv mvh jompa
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Vad är skillnaden på en "saffron" och den vanliga?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Vad är skillnaden på en "saffron" och den vanliga?
      Den ser ut att vara mer orange än röd.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • jompa.h
        Användare
        • maj 2007
        • 63

        #4
        saffron tyska = saffran svenska gul variant av firefish,

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Eller så kan den se ut så här.

          Den har vi sålt, är väl yngel efter den som Jompa har.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • jompa.h
            Användare
            • maj 2007
            • 63

            #6
            det stämmer jocke ! jag och roger köpte av dig, tänkte bara kolla lite mer fakta om denna snygga aulonocara. var köpte du den ? tror inte vi frågade, hoppas du inte tar illa upp ? varför jag ställde frågan mvh jompa

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av maltandis
              Den har vi sålt, är väl yngel efter den som Jompa har.
              jag lägger ut lite bilder.
              Nr 1 en gul dragonbloodhanne.
              Nr 2 en lite mer orange dragonblood hanne.
              Nr 3 en dragonblood hona som tuggar, henne får jag grymt fina yngel av , jag blandar henne med min rödaste firefish, ja snart kommer världen att skåda röda honor från aulonocara.
              Parentes, den honan kommer från det gänget av dragonblood som jag köpte när vi var i tyskland, jag och min fru tillsammas med ciklidvännerna i Malmö.Janne

              Kommentar

              • jompa.h
                Användare
                • maj 2007
                • 63

                #8
                tack janne ! kan det vara gul dragonblood som man sitter med och inte saffran ? tycker likheterna är ganska många ?

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av maltandis
                  Den har vi sålt, är väl yngel efter den som Jompa har.
                  Är det en dåligt färgad firefish? eller vad heter den fisken.Janne

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Vad tingar dessa korsningar i pris?
                    Men dragonblood, Firefish och Firefish saffron är inte det samma fisk egentligen men med olika namn, det brukar lätt bli sånna här hittepå namn när man vill sälja fisk.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av jompa.h
                      tack janne ! kan det vara gul dragonblood som man sitter med och inte saffran ? tycker likheterna är ganska många ?
                      Ja, jag vet faktiskt inte, men jag försöker utreda fenomet firefish genom att avla på dom, just nu så tar dom 12 baljor i anspråk,så vi får väl se om jag kommer sanningen närmare om några år.
                      En sak är säker både dragonblood och firefish är 100 % aulonocara, men dom är blandade med minst 2 st aulonocarasorter, sedan är inte dragonblood från samma linje som firefish, ja deras yngel skiljer sig en del.Janne

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja, jag vet faktiskt inte, men jag försöker utreda fenomet firefish genom att avla på dom, just nu så tar dom 12 baljor i anspråk,så vi får väl se om jag kommer sanningen närmare om några år.
                        En sak är säker både dragonblood och firefish är 100 % aulonocara, men dom är blandade med minst 2 st aulonocarasorter, sedan är inte dragonblood från samma linje som firefish, ja deras yngel skiljer sig en del.Janne
                        Det ska ha tagit ca 12år att få fram firefishen som den kom när den va ny, ska du odla åt andra hållet så för att komma till ursprungspunkten så lär det ta minst 12 år igen förutsatt att du väljer exakt rätt djur att avla vidare på vilket lär bli svårt utan gen analyser.

                        Prova att korsa en rödrubin med en red empress och kör det några generationer... kanske går fortare.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Det ska ha tagit ca 12år att få fram firefishen som den kom när den va ny, ska du odla åt andra hållet så för att komma till ursprungspunkten så lär det ta minst 12 år igen förutsatt att du väljer exakt rätt djur att avla vidare på vilket lär bli svårt utan gen analyser.

                          Prova att korsa en rödrubin med en red empress och kör det några generationer... kanske går fortare.
                          .
                          Var har du fått den osanningen ifrån.Janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ja Deelay, nu blir jag lite irriterad, det är andra gången du kastar ut en osanning utan belägg, hur vet du att det är en red empress inblandad i fire fish. Och jag tar för givet, när du skriver red empress, så menar du vanlig hinderi.Janne

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Jag far inte med osanning... du skriver att du VET till 100% att det är endast aulonocara... sen när jag säger nått måste jag ha vetenskapliga bevis medans ni andra kastar ur er det ena efter det andra utan att ha en aning om ifall det stämmer eftersom det bygger på en känsla.

                              Prata med dom i tyskland som kört med firefishen länge länge och se vad dom säger.

                              Du behöver inte bli arg bara för att jag inte håller med dig.

                              Man ska vara försiktig med att säga att andra inte talar sanning när man själv inte vet till 100%, du kan inte veta till 100% om du inte gjort gen analyser på fisken.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...