aulonocara fire fish saffran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, jag har tyvärr inte gått så länge i skolan, biologi och naturvetenskap vet jag inte vad det är, så jag lär aldrig kunna förklara det genetiskt.
    Men jag har en del erfarenhet att odla malawiciklider.
    Ja jag och Ola har haft en del diskussioner när det gäller inavel och malawiciklider.
    Men när någon påstår att det finns red empress inblandat, vilket det kanske kan finnas, då tycker jag att han ska mera belägg än att han har pratat med sina tyskar akvarister.
    Jag skrev ju att jag kunde bevisa att firefishen var en aulonocara med två st aulonocara en röd rubin och en kejsareaulonocar, ja jag kan bevisa det med kort, för att jag har fortfarande kvar hannarna.
    Och självklart alla yngel jag drar fram från firefishen, det finns inte ett enda som inte ser ut som ett auolonocara ynge.Janne
    Nej inte jag heller men då är det mer en hypotetisk teori från din sida eller hur och tills dess du kunnat ha säkra belägg om vad och vilka arter som är inblandade i dessa firrar.
    Men som Deelay sa så sa han att red empress vart inblandad och den tog 12 år och få fram, och du har haft den i 6 år. Det gör den redan till en etablerad hybrid som inte behöver ge några defekter.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    hahah ja du janne... vi säger att det är 3 aulonocarer så kan vi lägga spekulationerna på hyllan.
    Nej Niklas, det är ju precis därför jag håller på med firefishen, jag vill verkligen inte spekulera, nej mitt mål är att för det första, se hur dom har fått fram fire fishen , sedan så ser jag jag också en möjlighet att få fram helt röda honor.
    Ja då slipper man höra, ja aulonocaror är fina, men honorna är ju bara bruna.
    Ja Niklas alla har sina mål i livet.Janne

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Förlåt om jag stjäl tråden lite men jag är lite intresserad av korsningar och deras defekter. Varför tror du inte att red empress kan vara inblandad i firren?
    Och vilka tror du är inblandade. När man korsar fisk går saker och ting inte alltid som det ska och ibland ligger faktan bakom fisken närmare än vad man tror.
    Ja, jag har tyvärr inte gått så länge i skolan, biologi och naturvetenskap vet jag inte vad det är, så jag lär aldrig kunna förklara det genetiskt.
    Men jag har en del erfarenhet att odla malawiciklider.
    Ja jag och Ola har haft en del diskussioner när det gäller inavel och malawiciklider.
    Men när någon påstår att det finns red empress inblandat, vilket det kanske kan finnas, då tycker jag att han ska mera belägg än att han har pratat med sina tyskar akvarister.
    Jag skrev ju att jag kunde bevisa att firefishen var en aulonocara med två st aulonocara en röd rubin och en kejsareaulonocar, ja jag kan bevisa det med kort, för att jag har fortfarande kvar hannarna.
    Och självklart alla yngel jag drar fram från firefishen, det finns inte ett enda som inte ser ut som ett auolonocara ynge.Janne

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Och du, Deelay, kommer med vad dina tyskar vänner har sagt som har kört fire fishen länge, ja det är inte vatten värt för mig. Ja som sagt var, jag är uppe i 6 år nu med fire fishen, inte ett enda spår av red empress, inte heller röd zebra.Janne
    Men däremot som du pratar om genanalyser, ja där är vi inte än.Janne
    hahah ja du janne... vi säger att det är 3 aulonocarer så kan vi lägga spekulationerna på hyllan.

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Förlåt om jag stjäl tråden lite men jag är lite intresserad av korsningar och deras defekter. Varför tror du inte att red empress kan vara inblandad i firren?
    Och vilka tror du är inblandade. När man korsar fisk går saker och ting inte alltid som det ska och ibland ligger faktan bakom fisken närmare än vad man tror.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Jag far inte med osanning... du skriver att du VET till 100% att det är endast aulonocara... sen när jag säger nått måste jag ha vetenskapliga bevis medans ni andra kastar ur er det ena efter det andra utan att ha en aning om ifall det stämmer eftersom det bygger på en känsla.

    Prata med dom i tyskland som kört med firefishen länge länge och se vad dom säger.

    Du behöver inte bli arg bara för att jag inte håller med dig.

    Man ska vara försiktig med att säga att andra inte talar sanning när man själv inte vet till 100%, du kan inte veta till 100% om du inte gjort gen analyser på fisken.
    Ja det var klumpigt av mig att skriva att jag visste att det var minst 2 st aulonocara inblandade, i och för så stämmer det, men jag kunde ju har lagt till att det inte är vetenskapligt bevisat, och att det bygger bara på mina egna erfarenheter jag kunde ju har skrivit att det kanske var en chans att det var en annan sort inblandad, vilket det kanske är.
    MEN det är inte red empress.
    Och du, Deelay, kommer med vad dina tyskar vänner har sagt som har kört fire fishen länge, ja det är inte vatten värt för mig. Ja som sagt var, jag är uppe i 6 år nu med fire fishen, inte ett enda spår av red empress, inte heller röd zebra.Janne
    Men däremot som du pratar om genanalyser, ja där är vi inte än.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Men med red empress så skulle väl fisken bli bulligare eller? Det är inte alltid vad man får om hybrideserar men om det tagit 12 år så visst jag håller med deelay, inget är omöjligt.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Jag far inte med osanning... du skriver att du VET till 100% att det är endast aulonocara... sen när jag säger nått måste jag ha vetenskapliga bevis medans ni andra kastar ur er det ena efter det andra utan att ha en aning om ifall det stämmer eftersom det bygger på en känsla.

    Prata med dom i tyskland som kört med firefishen länge länge och se vad dom säger.

    Du behöver inte bli arg bara för att jag inte håller med dig.

    Man ska vara försiktig med att säga att andra inte talar sanning när man själv inte vet till 100%, du kan inte veta till 100% om du inte gjort gen analyser på fisken.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ja Deelay, nu blir jag lite irriterad, det är andra gången du kastar ut en osanning utan belägg, hur vet du att det är en red empress inblandad i fire fish. Och jag tar för givet, när du skriver red empress, så menar du vanlig hinderi.Janne

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Det ska ha tagit ca 12år att få fram firefishen som den kom när den va ny, ska du odla åt andra hållet så för att komma till ursprungspunkten så lär det ta minst 12 år igen förutsatt att du väljer exakt rätt djur att avla vidare på vilket lär bli svårt utan gen analyser.

    Prova att korsa en rödrubin med en red empress och kör det några generationer... kanske går fortare.
    .
    Var har du fått den osanningen ifrån.Janne

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, jag vet faktiskt inte, men jag försöker utreda fenomet firefish genom att avla på dom, just nu så tar dom 12 baljor i anspråk,så vi får väl se om jag kommer sanningen närmare om några år.
    En sak är säker både dragonblood och firefish är 100 % aulonocara, men dom är blandade med minst 2 st aulonocarasorter, sedan är inte dragonblood från samma linje som firefish, ja deras yngel skiljer sig en del.Janne
    Det ska ha tagit ca 12år att få fram firefishen som den kom när den va ny, ska du odla åt andra hållet så för att komma till ursprungspunkten så lär det ta minst 12 år igen förutsatt att du väljer exakt rätt djur att avla vidare på vilket lär bli svårt utan gen analyser.

    Prova att korsa en rödrubin med en red empress och kör det några generationer... kanske går fortare.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av jompa.h
    tack janne ! kan det vara gul dragonblood som man sitter med och inte saffran ? tycker likheterna är ganska många ?
    Ja, jag vet faktiskt inte, men jag försöker utreda fenomet firefish genom att avla på dom, just nu så tar dom 12 baljor i anspråk,så vi får väl se om jag kommer sanningen närmare om några år.
    En sak är säker både dragonblood och firefish är 100 % aulonocara, men dom är blandade med minst 2 st aulonocarasorter, sedan är inte dragonblood från samma linje som firefish, ja deras yngel skiljer sig en del.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Vad tingar dessa korsningar i pris?
    Men dragonblood, Firefish och Firefish saffron är inte det samma fisk egentligen men med olika namn, det brukar lätt bli sånna här hittepå namn när man vill sälja fisk.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av maltandis
    Den har vi sålt, är väl yngel efter den som Jompa har.
    Är det en dåligt färgad firefish? eller vad heter den fisken.Janne

    Lämna en kommentar:


  • jompa.h
    svarade
    tack janne ! kan det vara gul dragonblood som man sitter med och inte saffran ? tycker likheterna är ganska många ?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...