Viktoriaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    Viktoriaciklid

    Hej
    Funderar på att blanda Malawi- och Viktoriaciklider. (japp, vet att det är mindre ok hos vissa )
    Jag ska starta upp ett drygt 300 l och har en fin grupp med "golden" (~15 st) men har blivit riktigt sugen på Viktoria.
    Har ni några tips på schyssta Viktoria som passar? Hur många ska jag ha? Etc, etc?
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #2
    Inte testat själv men Rock Kribensis borde väl funka ganska bra skulle jag tro...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det finns många som passar. Men bara en art isf, vill du ha två blir det svårare men möjligt.

      Exemplevis:
      Astatotilapia nubila
      Haplochromis sp. "broken bar"
      Haplochromis sp. "red back scraper"
      Haplochromis sp. "red piebald"
      Haplochromis sp. "ruby green"
      Haplochromis sp. "tipped blue"
      Haplochromis thereuterion
      Paralabidochromis chilotes
      Paralabidochromis sp. "rockkribensis"
      Platytaeniodus degeni
      Ptyochromis sp. "Hippo point salmon"
      Pundamilia macrocephala
      Yssichromis piceatus

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Det finns många som passar. Men bara en art isf, vill du ha två blir det svårare men möjligt.

        Exemplevis:
        Astatotilapia nubila
        Haplochromis sp. "broken bar"
        Haplochromis sp. "red back scraper"
        Haplochromis sp. "red piebald"
        Haplochromis sp. "ruby green"
        Haplochromis sp. "tipped blue"
        Haplochromis thereuterion
        Paralabidochromis chilotes
        Paralabidochromis sp. "rockkribensis"
        Platytaeniodus degeni
        Ptyochromis sp. "Hippo point salmon"
        Pundamilia macrocephala
        Yssichromis piceatus
        Ok, hur många tycker du att jag ska ha? Är inte så bra på Viktoria men Astatotilapia Caliptera är riktigt snygg och skulle passa färgmässigt med Golden. Funker de tillsammans? Vilka alterativ skulle du rekommendera med ungefär samma färger/mönstring?
        Senast redigerad av mantis777; 30 april 2009, 23:11.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av mantis777
          Ok, hur många tycker du att jag ska ha? Är inte så bra på Viktoria men Astatotilapia Caliptera är riktigt snygg och skulle passa färgmässigt med Golden. Funker de tillsammans? Vilka alterativ skulle du rekommendera med ungefär samma färger/mönstring?
          Calliptera kommer från Malawisjön med omnejd. Jag tror att calliptera:n är lite för aggro för att köra med golden. Ingen av de jag nämnt är jättelik calliptera. Men mest lik är väl "red back scraper" och "broken bar".

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • oktober 2008
            • 204

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Calliptera kommer från Malawisjön med omnejd. Jag tror att calliptera:n är lite för aggro för att köra med golden. Ingen av de jag nämnt är jättelik calliptera. Men mest lik är väl "red back scraper" och "broken bar".
            Ok, riktigt fina fiskar. Men du skriver att "red back scraper" antagligen är utdöd i sjön. Då tycker jag att den som skaffar den även har ett stort ansvar att föra arten vidare. Vet inte om jag är rätt person för det. Svår att få tag på?
            Haplochromis sp. "fire red" och "all red" verkar riktigt fina med. Finns de i handeln?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • Jossan
              Användare
              • januari 2009
              • 57

              #7
              "red back scraper" är troligen inte jättesvår att få tag på i handeln, det är nog däremot H. sp "all red" och "fire red" skulle jag gissa på.
              Senast redigerad av Jossan; 01 maj 2009, 15:10.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av mantis777
                Ok, riktigt fina fiskar. Men du skriver att "red back scraper" antagligen är utdöd i sjön. Då tycker jag att den som skaffar den även har ett stort ansvar att föra arten vidare. Vet inte om jag är rätt person för det. Svår att få tag på?
                Haplochromis sp. "fire red" och "all red" verkar riktigt fina med. Finns de i handeln?
                I fallet "red back scraper" tycker jag inte att du behöver känna ett stort ansvar för fisken eftersom de ynglar väldigt bra. Dock förekommer det en del hybrider på denna art, framförallt på fisk från Tjeckien.

                All red blir väldigt stora sedan vet jag inte om de är "artrena" längre.

                Fire red finns nog att köpa i Nol. Nol är nog den affären som är den du ska vända dig till om du vill ha Victoria.

                Kommentar

                Arbetssätt...