filtrering till frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    filtrering till frontosa

    tjena, har en fundering på att ta ur en av mina 2252 innerfilter ur det karet,

    kör i nuläget med ytterfilter 2028 samt två stycken 2252, skulle det klara sig med ytterfilter och endast en av 2252 pumparna?

    karet är på 540L tio frontosor på ca 1dm , samt två malar , mat två gånger om dagen,byter 1dm 3ggr/veckan,anledningen till att jag funderar på det är att det snurrar rätt bra , dom står och trycker vid ena pumpen nästan konstant så det är för mycke snurr för dom.

    hälsningar patric
  • APT
    Användare
    • mars 2009
    • 4

    #2
    Du ska klara dej med bara ett innesittande filter + det du har som är utestående......

    ska inte vara några problem...

    //Anders

    Kommentar

    • Aqua_Max
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 108

      #3
      Förslagsvis kan du sätta en extra stor filterpatron (t.ex. en bit tjock grov filtermatta) på insuget till ytterfiltret som kompensation för minskad mekanisk filtrering samt minskad filtervolym när du tar bort det ena innerfiltret. Gör du detta så förblir vattenreningen ungefär på samma nivå som tidigare, men med mindre snurr på vattnet. Skulle det visa sig bli för lite syre i vattnet efter minskningen av vattencirkulationen kan du koppla in luftning med hjälp av en diffusor eller luftpump.
      ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

      Kommentar

      • Patric
        Användare
        • juli 2007
        • 189

        #4
        kan ju tillägga att jag kör med filterkitet jag fick med till eheim ytterfiltret,det sitter också extra filterpatroner på båda 2252

        efhimech,substratpro(2x) i filterlådorna eller vad dom nu heter

        ska prova att ta ur ett av innerfiltren imorrn och se om dom blir lite mer rörliga

        tack för svaren

        Kommentar

        • Aqua_Max
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 108

          #5
          Istället för att koppla bort ett innerfilter har du också möjligheten att istället välja att via korta bitar av slangar (helst silikonslang) koppla på varsitt strilrör på slangkopplingarna till dina innerfilters utblås. De strilrör som finns att köpa färdiga går att modifiera genom att förstora hålen på, alternativt borra fler hål eller förlänga med ytterligare rör. Detta minskar trycket från vattenstrålarna och ger ett jämnare vattenflöde i akvariet. Det går även bra att tillverka egna strilrör utifrån t.ex. pvc rör.
          ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

          Kommentar

          Arbetssätt...