Melanochromis auratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Melanochromis auratus

    Någon som har erfarenhet av denna fisk tillsammans med Golden o Demasoni, el liknande?

    Har läst att den ska vara kraftig revirhävdande. Men e sugen på att slänga i en grupp av dessa i mitt lilla kar (222L).

    Är som vanligt tacksam för ALLA svar
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av jocke325
    Någon som har erfarenhet av denna fisk tillsammans med Golden o Demasoni, el liknande?

    Har läst att den ska vara kraftig revirhävdande. Men e sugen på att slänga i en grupp av dessa i mitt lilla kar (222L).

    Är som vanligt tacksam för ALLA svar
    jag har lång erfarenhet av auratus, En hård jävlig liten art som bör gå i grupp, gärna packa den typ 30-40 i kar 375 liters och uppåt-typ tropheus tänk helt enkelt, Auratus slår ut andra arter per automatik därför tycker jag den ska vara den centrala arten och det är svårt att i långa loppet blanda, Auratus tycker jag är för aggressiv i ett bland-malawi kar utan bör gå i ett artkar där gruppen blommar-ingen sällskapsmalawi milt sagt.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #3
      Ta en titt på artbeskrivningen i artregister http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=161

      Där har även forumsanvändaren specmats lämnat personlig kommentar med erfarenheter.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Ursprungligen postat av specmats
        jag har lång erfarenhet av auratus, En hård jävlig liten art som bör gå i grupp, gärna packa den typ 30-40 i kar 375 liters och uppåt-typ tropheus tänk helt enkelt, Auratus slår ut andra arter per automatik därför tycker jag den ska vara den centrala arten och det är svårt att i långa loppet blanda, Auratus tycker jag är för aggressiv i ett bland-malawi kar utan bör gå i ett artkar där gruppen blommar-ingen sällskapsmalawi milt sagt.
        Lustigt att du hann svara under tiden jag skrev mitt inlägg, särskilt när jag hänvisade till dig i mitt svar.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          ibland är det twilightzone
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • jocke325
            Användare
            • januari 2009
            • 138

            #6
            Ok. Vad finns det då för andra "trevliga" mbunas som jag skulle kunna släppa ner i mitt lilla kar? Ska förövrigt skaffa mig nån Fryeri för att få upp lystern i akvariet..

            Jag kommer dock inte skaffa fler Demasoni, då jag har haft otur med dessa.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              maingano är snygg och relativt mild, samma färg på hona och hane
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Jag har auratus med Lombardoi, Hongi, Rödzebra och ett par Aulonocara. Det går fint men det är auratushanarna som dikterar villkoren för samvaron kan man ju säga
                De gillar bäst att slåss med varandra, men jagar även de andra fiskarna.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                Arbetssätt...