hjälp med artbestämning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    hjälp med artbestämning.

    Hade tidigare denna fisk, en riktigt trevlig fisk som jag blev tvungen att göra mig av med då jag flyttade. men nu när karet står och går igen så skulle jag villja ha en likadan i karet igen.
    Jag köppte den som en protomelas ornatus. Men när man tittar på bilderna på dom så ser dom inte fullt lika ut, speciellt på randen på ryggfenan som är vit på min.
    Senast redigerad av maaah; 24 april 2009, 21:36.
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    Det ser ut som en Protomelas sp. spilonotus Chirwa/Tanzania enligt mig.
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • maaah
      Användare
      • augusti 2005
      • 89

      #3
      japp, det måste vara en sådan.... Nu gäller det bara att få tag på en sådan. nån som har tipps på vart dom kan handlas?? här i sundsvall så är inte utbudet nå vidare direkt..

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Har du frågat på arken i birsta om dom kan beställa hem denna art till dig? Dom gånger jag har beställt malawi på arken så har det oftast gått bra.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • maaah
          Användare
          • augusti 2005
          • 89

          #5
          jodå, jag har prarat med dom, även ströms zoo, djurmagasinet och dom nya vid jula tar oxå hem på beställning. men farsan jobbar som lokförare och kör regelbundet mellan sundsvall stockholm. så jag har möjlighet att åka med han då han jobbar, känns mycket trevligare att kunna se fisken man köper.

          Vad har det blivet för priser/vilka fiskar har du beställt??

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Ursprungligen postat av maaah
            jodå, jag har prarat med dom, även ströms zoo, djurmagasinet och dom nya vid jula tar oxå hem på beställning. men farsan jobbar som lokförare och kör regelbundet mellan sundsvall stockholm. så jag har möjlighet att åka med han då han jobbar, känns mycket trevligare att kunna se fisken man köper.

            Vad har det blivet för priser/vilka fiskar har du beställt??
            Om du har möjligheten att köpa fisk i Stockholm, så förstår jag att du inte vill beställa. Det skulle inte jag ha gjort heller. Det är ju mycket roligare att se fisken man köper. Det är ett tag sen jag beställde fisk på arken. Det är nog 5-6 år sedan. Då blev det cyrtocara moorii, röd zebra och lab.caerleus. Då gick fiskarna på mellan 60-100 kr/st.
            M.v.h.
            Håkan
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Ursprungligen postat av maaah
              japp, det måste vara en sådan.... Nu gäller det bara att få tag på en sådan. nån som har tipps på vart dom kan handlas?? här i sundsvall så är inte utbudet nå vidare direkt..
              Den fanns på Akvarielagret för en dryg vecka sedan!

              Kommentar

              • Santa
                Användare
                • december 2006
                • 93

                #8
                Den ser ut precis som min stora hane och det är en Protomelas sp. Chirwa.
                Dom är ju rätt dyra om man tycker att runt 250-300:-/st är dyrt
                Sen kanske dom är billigare om dom är små,köpte nyss en till hona till min grupp den fick jag ge 299:- för och då var den ca 15 cm.
                Malawi i massor

                Kommentar

                Arbetssätt...