Benthochromis-fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    Benthochromis-fundering

    Jag har sedan i vintras ett par VF Benthochromis tricoti/horii, det är ju inte helt självklart vilken som är vilken. Nåväl, på vårvintern spelade hanan intensivt under en period och honan fick snart en liten bula under hakan. Eftersom jag bara hade ett par och de var unga så tog jag ingen större notis om det även om hoppets låga tändes. Jag är därför osäker på tidpunkten för detta. Nu är det så att hon har behållit denna lilla bula och gör ännu det. Jag har under perioden aldrig sett henne utan bula, det rör sig om ungefär 7-8 veckor. Hon äter varje dag och då blir bulan betydligt mer markerad, när hon ätit färdigt blir den som vanligt igen. Det stämmer så långt med TroffeMickes rapporter. Jag har också hört att dom skall fånga och "tugga" luftbubblor, men har aldrig sett mina göra det.

    Idag var det dock en oväntad förändring, hannen hade också en bula. Tror inte det är någon sjukdom. Det ser helt enkelt ut som om dom har nått i munnen. Så till det mest intressanta ur det här perspektivet, på 90-talet var det en akvarist på Gotland som köpte en grupp VF B.Tricoti, vuxna djur. När han släppte dom i akvariet spottade en hanne ut ett yngel! Jag har hört detta från säker källa, men har tvivlat eftersom de rapporter som hittills framkommit anger att dom är maternala munruvare.

    Dagens observation ställer, åtminstone för mig, den historien i ett nytt ljus. Ett antal frågor infinner sig.

    Först och främst

    - Kan det vara möjligt att dom faktiskt tuggar? Det verkar ju nästan omöjligt, det kan förståss ha med tillgänglighet att göra.

    Om det nu mot förmodan skulle vara så...

    - är det vara så, att hanen och honan hjälps åt med tugget?
    - om det stämmer, varför?
    - kan det ha att göra med att dom lever så djupt?
    - få yngel som skyddas länge är ju en hållbar strategi, har tricotin tagit det ett steg längre?

    Jag är rätt uppfylld av detta och ville bara skriva ner mina funderingar och höra lite vad ni tror/vet om ämnet.

    Mvh // Mathias (med hållna tummar...)
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Hej!
    Det vore fantastiskt roligt om det skulle vara tugg på Bentochromisen.

    Jag tycker att du borde se i hakfliken om det ligger yngel här eftersom tugget är 7-8v.
    Bentochromisen är ganska ljus o transparant så ligger det yngel borde dessa gå att urskilja.

    Bilder hade varit trevligt att få se.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Eldnor
      Användare
      • juni 2008
      • 99

      #3
      Foto, hm hm

      Jag är tyvärr i det närmast komplett oduglig när det gäller fotografering, jag skall se om jag kan få någon att ta ett kort.

      Jag har inte sett något genom hakskinnet, det är ingen stort bula. Den är dock tydlig. Jag har tänkt att det är litet eftersom det är rätt unga firrar. Jag har grymt svårt att skilja på vad som är sånt jag "vill" se, sånt jag tror jag ser och sånt jag ser i just det här fallet. Det är lätt att fantasin drar iväg kan jag lova.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Tuggande Bentochromis

        Tuggande hona.
        Dock roar hon sig med att ruva mat.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Eldnor
          Användare
          • juni 2008
          • 99

          #5
          "Pulshöjare för Tanganyikaddicts"

          Snygg bild. Den bula som mina visar upp är mindre och det är väl anledningen till att jag inte sett nått genom hakskinnet. Det är dock tydligt och blir dubbelt så stort när dom käkar. Ingen gång har dock sett honan utan sin bila under perioden.

          Läste här att den inte skall vara så stort, men det kanske bara är i början.



          Troffemickes bilder visar dock ett rejält tugg på honan.

          Det är svårt att veta, Jag tvivlar varje gång jag står där och glor...

          Enda sättet att bli säker är väl att titta efter. Fast det tar emot lite också.

          Mvh // Mathias

          Kommentar

          Arbetssätt...