Haplochromis eller Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Haplochromis eller Mbunas

    Har läst här på Ciklid om de två undergrupperna. Nu tänkte jag fråga er akvarister också och så i slutändan vad jag själv väljer att köra i mitt 420 liters, som nu äntligen är klar med att fyllas med fisk.

    Vad är skillnaden, om man bortser från att Mbunas är ettrigare och ofta lite mindre? Beteendeskillnader?
    Är Haplochromis svårare att hålla?
    Vilken är lättast att odla eller varierar det inom arten?
    Kan man blanda Haplochromis med mbunas. T.e.x om man har en lugnare mbunas grupp, som ex. P. Saulusi?

    Och så den svåraste frågan – Vilken av undergrupperna är roligast?
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Om du vill blanda Haplochromisar med mbunas har jag några bra förslag: Protomelas tainiolatus "hinderi", Fryeri, Aulonocara Jakobfreibergi Otterpoint alternativ Aulonocara Stuardgranti Chitunga, (Röd Rubin)

    Fördelen med Haplisarna är ju att det finns en mkt större variation mellan arterna, både vad det gäller utseende och beteende. Nakdel är att många av dessa blir ganska stora + de föder oftas yngel helt utan färger.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • elinjani
      Användare
      • mars 2009
      • 45

      #3
      Nu köpte impulsköpte jag tre C. Moorri idag, men arter som jag funderat över är Otopharynx lithobates och Protomelas taeniolatus. Sen en grupp P. Saulusi, då de inte gräver så mycket. Aulonocara ”Red rubin” gör sig i för sig bättre rent färgmässigt, än Saulusin. Lite fisksoppa får det bli ; ) S. Fryeri är en annan favorit, men man kan ju inte ha allt....

      Hur många tror ni att man kan ha av varje (inkluderat med de tre delfinerna) och kan man ha lika många honor som hannar? Har ett 420 liters.
      Senast redigerad av elinjani; 21 april 2009, 16:08.

      Kommentar

      • elinjani
        Användare
        • mars 2009
        • 45

        #4
        Någon som vet mer än vad jag vet

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Ursprungligen postat av elinjani
          Nu köpte impulsköpte jag tre C. Moorri idag, men arter som jag funderat över är Otopharynx lithobates och Protomelas taeniolatus. Sen en grupp P. Saulusi, då de inte gräver så mycket. Aulonocara ”Red rubin” gör sig i för sig bättre rent färgmässigt, än Saulusin. Lite fisksoppa får det bli ; ) S. Fryeri är en annan favorit, men man kan ju inte ha allt....
          Nej, men det finns mycket kul att välja mellan....

          Ursprungligen postat av elinjani
          Hur många tror ni att man kan ha av varje (inkluderat med de tre delfinerna)
          kan och kan.. allt är relativt!
          Så länge fiskarna är små kan man ha flera, men fiskar växer och blir snabbt större. Efter hur lång tid beror självklart på hur mycket man matar, men....
          Av de arter du nämner så blir moorin störst. lithobatusen och "hinderin" blir stora men inte så stora. Saulosin är den som blir minst.
          I en 420-liters burk kan du nog utan problem ha 20-25 fiskar. Märker du att det framöver blir för trångt så får du väl lyfta ur ngr då...
          Om det inte är så att du kan få tag på kanonexemplar av lithobatusen så tycker jag nästan att du ska satsa på fryerin!
          Ursprungligen postat av elinjani
          och kan man ha lika många honor som hannar? Har ett 420 liters.
          Av saulosin kan det vara snyggt med lika många honor som hanar ( båda könen är snyggt färgade) men hos det andra arterna (inte moorin) är ju honorna ganska trist färgade så om du inte ska ha dem för avel så ser jag ingen anledning till att ha många honor. När jag själv har testat att ha många "hinderi"-hanar i samma burk så har det slutat med att en hane är fullt utfärgad medans de övriga har varit lite så där i färgerna - ingen större hit! Men något av det snyggaste jag har haft är en burk med fem fullvuxna och fullt utfärgade fryeri-hanar.

          Kommentar

          Arbetssätt...