Yngel på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebias
    Användare
    • februari 2009
    • 31

    Yngel på gång?

    Den största av mina röda zebror började för en tid sedan att bygga bo, tror jag. Han lyfte ut stenar ur en grotta och la dem på hög utanför, en och en. Efter ett tag såg jag att en av honorna slutade äta och hade munnen stängd. Hon har sedan sett ut som hon har "tuggat". Idag har hon munnen öppen och äter som vanligt.
    Hur länge har de äggen/ynglen i munnen? Något kanske gick fel? Jag gjorde delvattenbyte igår, var det på grund av det, eller kan det vara några glin gömda i akvariet?
  • ebias
    Användare
    • februari 2009
    • 31

    #2
    Många som läst, men ingen som vet hur länge de har rom/yngel i munnen???

    Kommentar

    • JohanP
      Användare
      • september 2006
      • 118

      #3
      Av det du beskiver har du av allt att döma haft lek. Malawiciklider "tuggar" runt 21 dagar, lite beroende på temperatur och art. Är det första gången, kan vara andra och tredje också för den delen, kan det ofta hända att honan spottar efter en kort tid. Helt enkelt för att hon är ovan.
      Vill man hjälpa henne på traven att göra sitt "jobb" kan man låta bli att mata ett par tre dagar och inte störa dem med för bökig skötsel.

      Hur som helst, det är ganska vanligt att de behöver träna för att lyckas.

      Ursprungligen postat av ebias
      Den största av mina röda zebror började för en tid sedan att bygga bo, tror jag. Han lyfte ut stenar ur en grotta och la dem på hög utanför, en och en. Efter ett tag såg jag att en av honorna slutade äta och hade munnen stängd. Hon har sedan sett ut som hon har "tuggat". Idag har hon munnen öppen och äter som vanligt.
      Hur länge har de äggen/ynglen i munnen? Något kanske gick fel? Jag gjorde delvattenbyte igår, var det på grund av det, eller kan det vara några glin gömda i akvariet?

      Kommentar

      • ebias
        Användare
        • februari 2009
        • 31

        #4
        Tack för svaret. Då har hon nog spottat för tidigt. Hoppas hon lyckas bättre nästa gång. Om de går kvar i samma akvarium, äter de andra upp ynglen då? De är ju mest "grönsaksätare".......... (har Röd Zebra, Saulosis och Ancistrus)

        Kommentar

        Arbetssätt...