Hjälp med ordning av Malawi-setup

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Hjälp med ordning av Malawi-setup

    Nu börjar det roliga, nämligen att skaffa fiskar!

    Men, lite osäker på vilken ordning. Tänkte börja med de fredligare först och sen de mer aggro. Men, hur många åt gången (och de tänker jag på revir)? Sen beror det på tillgången av de fiskar jag vill ha.

    Min tänkta set-up:
    6-8st Cynotilapia afra, cobue (3+3, 4+4)
    10st Metriaclima sp. "msobo" (Pseudotropheus sp. Msobo, Magunga) (4+6)
    6st Tropheops Red Top Chilumba (3+3)
    4st Tramitichromis intermedius (2+2)
    3st Cyrtocara moori (1+2)

    Tänkte börja med de tre C. Moori. Men, sen? Tips önskas?
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Roligt med att starta upp ett nytt akvarium!

    Vet inte ifall jag missat det, men hur stort är det?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Det är på 420 liter.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jag hade nog kört med färre arter i karet med fler individer, men det är en smaksak. I ett av mina 540 l kör jag tre arter mbunas, och det tycker jag blir snyggt. Jag har lite funderingar på att lägga till en art men är lite rädd för att blir lite fisksoppa.

        Vad det gäller msobon så är det en jättetrevlig och snygg fisk. Det kan dock vara värt att tänka på att de är ganska känsliga vad det gäller fodret. Jag tog en chansning för ett tag sedan med den arten och höll dem med Aulonocaror. Jag tyckte själv att jag gick en gyllene medelväg och matade dem med en hel del grönt, samtidigt som jag körde lite kraftigare räkmix då och då för Aulonocarornas skull. Det resulterade i att msobon fick bukvattensot och drog med sig några Aulonocaror i fallet. De var iof vildfångade och betydligt känsligare än många odlade stammmar.

        Lycka till med karet!

        /Jocke

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          hade nog oxå begränsat mej till lite färre och mindre arter, Tropheops har en tendens att bli riktigt elaka, Afran däremot låter som ett sunt val tyvärr har afra i likhet med ganska många pseudotropheus aningen svårt att färga, de behöver dominera och dessutom är de mkt variabla med på och av i färg så att säga, det blir aldrig riktigt konstant med såna arter
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Museo12
            Användare
            • oktober 2005
            • 153

            #6
            Tack för era synpunkter.

            Kan (motvilligt) hålla med om att det är lite väl många arter.

            Kan berätta hur jag tänkt kring set-up:en

            Cynotilapia afra, cobue och Tropheops Red Top Chilumba är ganska aggresiva i synnerhet de sistnämnda. Tänkte det skulle vara kul att se hur de agerar mot varandra. Men, för att det ändå ska bli balans i karet, så tänkte jag blanda ut med lite större fredligare malawis, som då Metriaclima sp. "msobo" och C. Moori. Får jag tag på Tramitichromis intermedius så står de också under den lugnare kategorin. Kan väl i mina ärligaste stunder tycka att C. Moori behöver lite mer plats, men det är en favorit.........

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Tror att dina tropheops kommer att dominera totalt, de andra kanske lyser lite osäkert med färg ett ögonblick, min erfarenhet; 30 st M.Auratus jämt könsfördelat i ditt kar-alla färgar totalt hela tiden. kontra din setup 2-3 färgar resten är grå..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Museo12
                Användare
                • oktober 2005
                • 153

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                Tror att dina tropheops kommer att dominera totalt, de andra kanske lyser lite osäkert med färg ett ögonblick, min erfarenhet; 30 st M.Auratus jämt könsfördelat i ditt kar-alla färgar totalt hela tiden. kontra din setup 2-3 färgar resten är grå..
                Låter inte som något kul scenario om det skulle bli så. Vad gick de Tropheus med som du hade erfarenhet av? Finns det någon art som kunde stå upp mer mot Tropheus? Eller är det till att byta spår?

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ja menar alltså Tropheops, dom kan bli ganska stora och tillhör de aggressivare mbunas så i 420 liter så tror jag att en eller två dominerar de övriga, släkten som Petrotilapia (ännu större), Labeotropheus och Melanochromis kan nog fungera bra med Tropheops, men vill du ha många hannar i färg så är det grupp som gäller och då måste du välja en mindre art
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Museo12
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 153

                    #10
                    Tack för råd och synpunkter!

                    Om, man skulle byta ut Tropheus mot Labeotropheus trewavasae (3+3) Skulle det bli lugnare då? Den skulle väl också kunna stå upp mot Cynotilapia afra, som också är lite aggro.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      Den art du helst vill ha tycker jag ska vara i numerär dominans, trewavasae är ett bättre val än tropheus
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Museo12
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 153

                        #12
                        Ursprungligen postat av specmats
                        Den art du helst vill ha tycker jag ska vara i numerär dominans, trewavasae är ett bättre val än tropheus
                        Förstår jag dig rätt om du menar att jag bör bara ha en aggresiv art?

                        Trodde det skulle funka med två och blanda upp med lugna.....

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          ja tror att karet är för litet för två aggro arter, det blir ändå bara en arts hannar som dominerar-med stor grupp får du fler en enstaka hanne som färgar men då bör det vara en mindre art, och jag tror inte på cynotilapia i grupp-det handlar om det släktets mentalitet som nog inte passar.
                          Demasoni, Saulosi, Maingano är tre arter som jag skulle rekommendera (men endast en art då)
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Museo12
                            Förstår jag dig rätt om du menar att jag bör bara ha en aggresiv art?

                            Trodde det skulle funka med två och blanda upp med lugna.....
                            nej den beytder ingen för den tuffe för mbuna där men du får välja fiskar den konkursen med tuffare med många mbuna det..den är bra fiskar där lagom ingen soppar så ganska fem arter i sin 540 liter karet..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...