J. Ornatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    J. Ornatus

    nån som har nått bra humm om J. Ornatus, läste i back to nature boken å där ska fisken inte vara harems lekare, dock har min hane 2 honor... och dom är produktiva... tror jag har fått yngel 3-4 omgångar nu... efter jag flytta om lite så fick jag syn på en hel del yngel å med nya möbleringen så ser jag väldigt bra in mellan stenarna där dom just nu är...
    beteendet jag ser bland dom vuxna är att det är 2 honor och en hane, sen den utstötta hanen, den extra honan verkar vara med å även försvara ynglena. Är detta vanligt eller ska man se det som nått som kan uppstå i akvarium enbart?
    och andra frågan... vid vilken storlek ska ynglena "lämna" kolonin om man säger så?
    hur googlar man efter ett liv?
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av fishweed
    nån som har nått bra humm om J. Ornatus, läste i back to nature boken å där ska fisken inte vara harems lekare, dock har min hane 2 honor... och dom är produktiva... tror jag har fått yngel 3-4 omgångar nu... efter jag flytta om lite så fick jag syn på en hel del yngel å med nya möbleringen så ser jag väldigt bra in mellan stenarna där dom just nu är...
    beteendet jag ser bland dom vuxna är att det är 2 honor och en hane, sen den utstötta hanen, den extra honan verkar vara med å även försvara ynglena. Är detta vanligt eller ska man se det som nått som kan uppstå i akvarium enbart?
    och andra frågan... vid vilken storlek ska ynglena "lämna" kolonin om man säger så?
    Hej!

    Detta är inte ovanligt.
    Snarare en smart lösning på ett problem, nämligen vakthållning.

    Honyngel kommer inte lämna kolonin förutsatt att den inte blir överbefolkat,
    hanarna lämnar för att start en ny koloni. (runt 2-3 cm)

    Har du med tiden en försvagad alfahane så kommer hans söner en dag att försöka ta över. Då finns risk att dom inte kommer en och en utan har bildat killpakt. Ett mycket häftigt skådespel.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • fishweed
      Användare
      • februari 2008
      • 434

      #3
      tack för svaret Anders! =)
      väldigt luriga fiskar detta med andra ord! hehe =)
      hur googlar man efter ett liv?

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av fishweed
        tack för svaret Anders! =)
        väldigt luriga fiskar detta med andra ord! hehe =)
        De följer en stenhård herarkisk pyramid med alfa, beta osv djur.

        Finns det möjlighet att få se en bild?!

        Ornatusen är en personlig favorit.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • februari 2008
          • 434

          #5
          e lite svårt å fånga in då rutan är lite väl repig just där... men här kommer några bilder som jag tog idag iallafall... ska väl försöka ta lite bättre nån annan dag.
          bild 1 yngel under skifferskivan
          bild 2 ny bild ornatus
          bild 3 gapande ornatus
          bild 4 en gammal fin bild jag fick nogorlunda till...
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av fishweed
            e lite svårt å fånga in då rutan är lite väl repig just där... men här kommer några bilder som jag tog idag iallafall... ska väl försöka ta lite bättre nån annan dag.
            bild 1 yngel under skifferskivan
            bild 2 ny bild ornatus
            bild 3 gapande ornatus
            bild 4 en gammal fin bild jag fick nogorlunda till...
            Kanon fina!

            Bra former och mycket bra svarta band!

            Ursprung?
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • fishweed
              Användare
              • februari 2008
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av Anders i Askim
              Kanon fina!

              Bra former och mycket bra svarta band!

              Ursprung?
              herkules zoo??? har ingen aning vart dom fått dom... kan kolla med dom iallafall!
              hur googlar man efter ett liv?

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Hej

                Den är även en av mina långtidsfavoriter. Men vilken variant är det Du har?

                Själv gillar jag mer den gamla traditionella, med lite mer gult:
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  #9
                  nja mina ska visst vara odlade i tjeckien, mer än så visste dom inte i butiken...
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej


                    Själv gillar jag mer den gamla traditionella, med lite mer gult:
                    Håller med! Dom är snyggast!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W

                      Själv gillar jag mer den gamla traditionella, med lite mer gult:
                      Hej!

                      Var det inte så att det letades på 90-talet i Sverige efter den gamla (vanlig på 70-talet) goa ornatusen som var kraftigt gul.
                      Vet inte om det hittades några gamla stammar eller ej.

                      Men det kommer inte in VF som är riktigt gula. Har spekulerats i om den stammen är utfiskad eller om det inte av någon anl fiskas där längre.

                      Riktigt gul ornatus finner man ibland men då är de svarta banden kass.

                      Skulle vara mkt intressant och finna kanon gula firrar med hela raka svarta band.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...