Cyprichromis Massdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Cyprichromis Massdöd

    Någon som kan ha tipps på vad det kan vara som orsakar detta?

    Temp 27c

    Ph 8,4

    Kh 14

    Den enda som jag sett symptom på av de som dött simmade i cirklar och kunde inte styra kroppen.

    jag har Kilesa i samma kar som hittills inte visat några symptom alls och inge av dem har dött, men jag har förlorat kanske 10 cyprisar på 1v.

    Tipps mottages snarast!
    MVH

    Kristofer
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Dum fråga kanske, men nitrit? Jag vill minnas att leptosomorna är mycket känsliga mot nitrit.. eller snarare känsliga mot det mesta.

    För stora tempskillnader vid vattenbyte?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Det är ungefär det jag gissat på hittills, tycker nitrittester är så svåra att läsa av, men jag startade en serie mindre vattenbyten i förggår, skall göra ett nytt byte om en liten stund.

      Finns det något mer jag kan göra för att motverka nitriten?

      Tempskillnaderna vid cattenbyte är ca 3-4 grader
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Funderar på om de kan vara bukvattensot?

        Har inte visat några symptom för de ditekt mer än mat tröghet, men jag fiskade precis upp en döing och öppnade den, och den verkade inte ha några tarmar kvar....
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Funderar på om de kan vara bukvattensot?

          Har inte visat några symptom för de ditekt mer än mat tröghet, men jag fiskade precis upp en döing och öppnade den, och den verkade inte ha några tarmar kvar....
          Matar du med räkmix?
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Det är ungefär det jag gissat på hittills, tycker nitrittester är så svåra att läsa av, men jag startade en serie mindre vattenbyten i förggår, skall göra ett nytt byte om en liten stund.

            Finns det något mer jag kan göra för att motverka nitriten?

            Tempskillnaderna vid cattenbyte är ca 3-4 grader
            Om du misstänker förgiftning, av nitrit eller annat, så är små vattenbyten mycket ineffektiva. Byt så mycket du vågar istället.

            Om du byter 10% varje dag tar det en vecka, sju vattenbyten, innan koncentrationen halverats - förutsatt att inget nytt nitrit bildas under tiden.

            Byter du 50% tar det ett vattenbyte att halvera koncentrationen, byter du 30% tar det två vattenbyten.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Om du misstänker förgiftning, av nitrit eller annat, så är små vattenbyten mycket ineffektiva. Byt så mycket du vågar istället.

              Om du byter 10% varje dag tar det en vecka, sju vattenbyten, innan koncentrationen halverats - förutsatt att inget nytt nitrit bildas under tiden.

              Byter du 50% tar det ett vattenbyte att halvera koncentrationen, byter du 30% tar det två vattenbyten.
              Kanon bra tipps!

              har precis bytt 30% ca, men då skulle jag kunna byta 50% imorgon med?
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Matar du med räkmix?
                Bland annat..

                Matar även med JBL flingfoder standard, ibland diskusgranulat inte ofta men det har hänt samt artemia och svarta mygg..
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Bland annat..

                  Matar även med JBL flingfoder standard, ibland diskusgranulat inte ofta men det har hänt samt artemia och svarta mygg..
                  Räkmix är lurigt på dessa fiskar.
                  Om det finns vassa föremål i mixen (spröt/skal) kan det vara godnatt direkt efter matning.

                  En annan risk är att mixen grötar till i magarna (symtom buken) och så länge inte tarmen inte funkar tappar fisken fort i kondition.

                  Har genom åren haft "konstiga dödsfall" på dessa juveler och jag tror att räkmixen ligger bakom de flesta.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Funderar på att lägga i en kur mot soten för säkerhets skull....
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Eftersom de snurrar runt och är "yra" skulle jag lägga min röst på förgiftning eller temperatur (som jag skrev ovan). Problem med tarmar/magar resulterar i de flesta fall med flåsande, passiva fiskar som drar sig med och mer mot botten. Alltså lär det inte hjälpa alls med mediciner mot buken.

                      Stort vattenbyte och en massa salt (hade jag kört).
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • december 2005
                        • 418

                        #12
                        Efter att ha flyttat blev mina leptosomor dåliga (började med en vertikal kroppställning och fortsatte med att de förlorade normal simförmåga och upplevdes yra). Visade sig att de blivit kopparförgiftade.

                        Kommentar

                        • swefish

                          #13
                          hej
                          skumt!
                          inga tarmar i fisken?!
                          äter dåligt!
                          kan vara precis vadsom helst.
                          förgiftning,tarmproblem, nitrit

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Får se hur det ser ut idag när karet tänds.. Det är dock bara 2 av dem som dött som uppvisat "yrsel" symptomen, det såg ut att vara lite mer aktivitet och piggare fiskar efter vattenbytet igår så jag kör ett byte till idag och fortsätter avvakta eventuella reaktioner..
                            Hällde föresten i 0,5kg grovsalt igår vet inte om de kan bli 4-5dl salt om man vill ha den måtteneheten, frågan är hur mycket man kan salta igentligen?
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Det låter onekligen som förgiftning av något slag. Kanske koppar? Vad har du för rutiner runt vatten bytena? tex tillsätter du något varmvatten? isf vad har du för ledningar samt vad är din varmvatten beredare gjord av?

                              Har du gjort något annat i närheten av tanken tex målat något?
                              Senast redigerad av Danne_K; 07 april 2009, 15:52.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...