Frontosa som "tuggar" ! Hjälp :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steken
    Användare
    • mars 2009
    • 9

    Frontosa som "tuggar" ! Hjälp :P

    Såg i förra veckan att min frontosa hona byggde sig en stor håla i akvariet, sen åkte jag iväg i några dagar. kom hem och hålan var borta tänkte inte mer på det.
    Såg sen vid matning att frontosa honan matvägrade, Tänkte först att hon kanske har blivit sjuk. och började kolla upp sjukdomar och vad det kunde vara, så medans jag satt och funderade och tittade på honan så öppna hon plötsligt gapet lite på halvt och så såg jag tydligt att hon flytta runt några stora ägg

    Helt Underbart!

    Är ny på ciklider och frontosa paret fick jag gratis till akvariet har bara haft dom i en ca 1månad.
    Så vad F-n gör jag nu ?

    Har läst lite snabbt och verkar som att det till att börja med är bara att vänta en 4-5 veckor sen flytta henne till ett kar som hon kan spotta i ?

    Stämmer dom tiderna ?

    Storklek på spottkar ?

    När flyttar jag honan

    Är det nåt jag ska tänka på att inte göra i akvariet som kanske får henne att svälja eller spotta ?

    Hur tar man bäst hand om ynglen ?
    Mat (artemia borde dom väl äta till att börja med ? det har jag alltid en sats på kläckning)

    Luftdrivna Filter har jag till mina killi yngel i ganska stora dimensioner då jag drar ibland drar upp stora kullar. eller krävs det powerhead ?

    Och sen givetvis hålla fingrarna och tårna i kors att hon inte bestämmer sig för att äta dom

    MVH Steken
    Killiot, Nybörjare på ciklider
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #2
    Grattis!


    Om det är den vanliga Burundivarianten du har, så brukar dom sköta ruvandet mycket bra.

    Du kan tömma henne efter 4 veckor, eller varför inte testa att låta henne spotta i akvariet hon går i.

    För många år sedan lät jag en hona göra detta. Akvariet inehöll mycket sten som ynglen gömde sig emellan, och jag drog upp flera kullar på detta sätt, trotts att akvariet innehöll tropheus och såklart den stora frontosahannen.

    Ynglen äter allt, artemia blir nog en bra start.
    Bifogade filer
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • steken
      Användare
      • mars 2009
      • 9

      #3
      Tack för svaret
      Jo kanske ska testa att köra det naturliga vägen, bara lite rädd för att alla yngle kommer stryka med har en par med N. Pulcher som jag fick med akvariet också och dessa verkar så aggresiva.

      Ursprungligen postat av Barracudan
      Grattis!


      Du kan tömma henne efter 4 veckor, eller varför inte testa att låta henne spotta i akvariet hon går i.
      Killiot, Nybörjare på ciklider

      Kommentar

      • Kimpa
        Användare
        • februari 2009
        • 33

        #4
        Hej Alla!!

        Jag upptäckte igår kväll att en av mina honor tuggar!!
        Har en grupp på 2+3 av den vanliga burundi varianten. Sitter i exakt samma sits som dig steken, glad att jag hittade denna tråd

        Mina går i ett 400 liters vilket är för litet egentligen så jag har varit på väg och avveckla frontosorna, så upptäckte jag detta

        Funderar på att fixa ett litet kar till honan eftersom gruppen går redan trångt, kan bli svårt för ynglen att klara sig. Vad tror ni om lavastenar, klara sig ynglen i småhålorna där?

        Så härligt och se när hon öppnar munnen och rullar runt STORA ägg där inne

        Kommentar

        • Kimpa
          Användare
          • februari 2009
          • 33

          #5
          Sorry för den sjukt dåliga svenskan, men jag är så upprymd över detta

          Kommentar

          Arbetssätt...