Köns skillnader på Brevis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    Köns skillnader på Brevis?

    Har 5st Brevis (snäcklekaren) sen ett par månader tillbaka. Dem har varit lite tillbaka dragna medans prinsessorna var i karet men nu när dem är borta har dem börjat komma till liv mer.

    MEN, hur ser jag skillnad på könen? Fick för mig innan att hanarna var lite högre i kroppen.
    Men nu så känns det som alla är hanar? Alla är ungefär 3.5cm stora. Så de borda vara känsmogna?

    Kan ju inte haft sån otur att jag köpt 5st hanar?
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Ola.L
    Har 5st Brevis (snäcklekaren) sen ett par månader tillbaka. Dem har varit lite tillbaka dragna medans prinsessorna var i karet men nu när dem är borta har dem börjat komma till liv mer.

    MEN, hur ser jag skillnad på könen? Fick för mig innan att hanarna var lite högre i kroppen.
    Men nu så känns det som alla är hanar? Alla är ungefär 3.5cm stora. Så de borda vara känsmogna?

    Kan ju inte haft sån otur att jag köpt 5st hanar?
    Hej!

    Som du själv skriver så borde fisken vara könsmogen nu.
    Dock så blir hanarna någon cm längre än honorna.
    Men framföralt så skiljer det i grovlek på könen. Honan har betydligt lägre kropp.(ser mer slimmad ut) gamla hanar kan bli rent groteskt höga/grova.

    Så det blir nog att gå till zoo-handlarn igen.

    Men se upp det finns en risk att det bara simmar hanar i baljan.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Ola.L
      Användare
      • juli 2007
      • 64

      #3
      Då verkar det som det är som jag trodde ändå. 2 av dem 5 är lite mer långsmala och inte lika kraftigt byggda. Såg att en hade tagit ett litet revir. Så simmar en av dem troliga honorna dit men då jagar han iväg henne??

      Är det 2hanar då eller kan han ha jagat bort en hona. Tycker det låter lite konstigt. han borde ju locka sig till henne menar jag..

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Ola.L
        Då verkar det som det är som jag trodde ändå. 2 av dem 5 är lite mer långsmala och inte lika kraftigt byggda. Såg att en hade tagit ett litet revir. Så simmar en av dem troliga honorna dit men då jagar han iväg henne??

        Är det 2hanar då eller kan han ha jagat bort en hona. Tycker det låter lite konstigt. han borde ju locka sig till henne menar jag..
        Ge det lite tid, så kommer det ge sig med tiden.
        Placera en snäcka i varje hörn och se vad som sker.
        Blir det parbildning så skall 2 firrar stå och lura vid samma snäcka.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Ola.L
          Användare
          • juli 2007
          • 64

          #5
          Har 3st ställen där jag har snäckor på i karet.
          Får väl ge det lite mer tid och se vad som händer.

          Kommentar

          Arbetssätt...