Xenotilapia Ochrogenys-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    Xenotilapia Ochrogenys-lek

    Har ett gäng från Utinta, dom går i ett 375-kar med ren sandbotten. Som sällskap har dom ett kilesa-par, några N.Stappersi och lite C.Leptosoma. Jag har också använt det till att dra upp yngel. Jag har inte haft några lekar så jag bestämde mig för att ta bort ynglena.

    Frusen artemia och räkmix, samt lugnare kar verkade göra susen. Lite gropar dök upp i sanden och en hona tuggade, det höll dock inte. Troligen var dock ynglena för stökigt sällskap. Nu hade jag ytterligare en lek, efter tio dagar såg honan rätt mörk ut kring munnen. Gissade att ynglena började ta form och flyttade till yngelkar. Hon var rätt stissig men behöll tugget. Dagen efter hade hon dock spottat, kring 7-8 yngel. De hade lite gulesäck kvar men var rörliga. Efter 3-4 dagar var gulesäcken helt borta, kanske hör dom till de arter som tuggar 14 dagar, har någon annan erfarenheter av dessa firrar?

    Ynglena är små, 7.8 mm, dom får skalad atremia och det verkar fungera fint.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Eldnor
    Har ett gäng från Utinta, dom går i ett 375-kar med ren sandbotten. Som sällskap har dom ett kilesa-par, några N.Stappersi och lite C.Leptosoma. Jag har också använt det till att dra upp yngel. Jag har inte haft några lekar så jag bestämde mig för att ta bort ynglena.

    Frusen artemia och räkmix, samt lugnare kar verkade göra susen. Lite gropar dök upp i sanden och en hona tuggade, det höll dock inte. Troligen var dock ynglena för stökigt sällskap. Nu hade jag ytterligare en lek, efter tio dagar såg honan rätt mörk ut kring munnen. Gissade att ynglena började ta form och flyttade till yngelkar. Hon var rätt stissig men behöll tugget. Dagen efter hade hon dock spottat, kring 7-8 yngel. De hade lite gulesäck kvar men var rörliga. Efter 3-4 dagar var gulesäcken helt borta, kanske hör dom till de arter som tuggar 14 dagar, har någon annan erfarenheter av dessa firrar?

    Ynglena är små, 7.8 mm, dom får skalad atremia och det verkar fungera fint.
    Hur har det gått med att föda upp dem?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Eldnor
      Användare
      • juni 2008
      • 99

      #3
      Bara fint

      Det har gått bra. Jag har ny en liten grupp på 9 st, 3 cm yngel/ungfisk. Skulle tro att det ät 100% överlevnad, jag uppskattade ju kullen till 7-8 st. Dom har gått ihop med T-killi yngel och äppelsnäckor i ett 95 literskar. Har inte haft några som helst problem med dom. Karet sprang läck i tisdags så dom blev akutflyttade, men verkar må fint.

      Har haft ytterligare en lek men den honan spottade efter 3 dagar. Det är lättstörda firrar. De kan stäka rätt friskt inbördes utan större problem. Stoppar man i nya firrar så blir dom dock störda.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Kul!

        Jag måste ju påpeka att det kommer en artikel med kanonfoton om Xenotilapia longispinis i Ciklidbladet som postas på måndag. Thomas har dessutom lovat att skicka artiklar om fler arter av Xenotilapia.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Eldnor
          Användare
          • juni 2008
          • 99

          #5
          Spännande

          Jag är ju lite svag för sandciklider, så det ser jag fram emot. Det blir ju läckra akvarier med allt som händer på botten. Ljus och fint.
          Har även Kilesor och X Papillio "Isanga". Går och lurar lite på Flavipinnisar, vi får se.

          Kommentar

          Arbetssätt...