Tips på spännande personligheter från Tanganyikasjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Tips på spännande personligheter från Tanganyikasjön

    Hej på er...

    Jag har lyckats låna ut mitt lilla akvarie till min kusin för att lura in honom i denna sköna värld...

    Han är intresserad av beteenden och jag skulle ha tips på fiskar som är roliga och spännnande att titta på. Akvariet är på 180 liter och jag har för mig att måtten är 110x40x40. Det sitter även några BTN moduler i det.

    Jag har fått för mig att de som bor i snäckor har ett spännande beteende... invig mig i den spännande värd som Tanganyika innebär!

    Tips på lite oika besättningar skulle vara kul att få!
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #2
    kan inget om tanganyika-ciklider, men ja snappade upp i en annan tråd att denna (Neolamprologus brichardi)hade lite lustiga beteenden va gäller yngelvård och så!
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Hej på er...

      Jag har lyckats låna ut mitt lilla akvarie till min kusin för att lura in honom i denna sköna värld...

      Han är intresserad av beteenden och jag skulle ha tips på fiskar som är roliga och spännnande att titta på. Akvariet är på 180 liter och jag har för mig att måtten är 110x40x40. Det sitter även några BTN moduler i det.

      Jag har fått för mig att de som bor i snäckor har ett spännande beteende... invig mig i den spännande värd som Tanganyika innebär!

      Tips på lite oika besättningar skulle vara kul att få!
      Setup 1:
      1+3 Lamprologus stappersi
      1+1 Julidochromis marlieri (Burundivarianten)

      Han lär få köpa 4-5 jullar från början, men sen blir det snart bara ett par kvar i karet. Stappersin skulle kunna bytas ut mot ocellatus, marlierin mot vilken annan Julidochromis som helst.

      Setup 2:
      8 Paracyprichromis nigripinnis
      3+3 Lamprologus brevis (kan bytas ut mot annan valfri snällare snäckis)


      Setup 3:
      15 Lamprologus multifasciatus (eller similis)


      Setup 4:
      2+2 Neolamprologus brichardi (eller valfri annan prinsess-släkting typ gracilis eller varför inte marunguensis).


      /Jocke

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Tackar, skall gå in på artregistret och kolla... jag vet ju inget alls om detta så der är kul att få lite förslag att utgå från!

        Får vi se vad jag kan rekommendera till honom att titta på!
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Triglachromis Otostigma skulle ju också funka, möblerar om karet varje dag mer eller mindre om man har gott om bottenmaterial...snygga fiskar dessutom.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Om kusinen inte är särdeles fiskvan är snäcklekare klockrent. Rekommenderar de snällare, multisar och brevis. stappersin funkar månne också, men de kan vara aggro. Grejen är i vilket fall att beteendet är fascinerande. Fin sand, i med ett gäng snäckor och så i med fisken. Inom någon timme rekognoscerar de, väljer skal, flyttar på det enligt sin egen bedömning om bra, gräver ned det och så vaktas det. Ge dem en månad så är det yngel.

            Jullar är fina men trixiga ibland. Rekommenderar i stället N. brichardi, som är en tuff racksing, men lättskött. Delar man karet på hälften med öppen sand och snäckor samt grottor i den andra delen så bör det funka rätt länge. brichardin kommer dock med tiden troligen att ta över hela karet.

            Det är inte biotopriktigt men som ytfisk kan man köra någon regnbåge, t ex M. praecox. Inte busenkla, men inte heller jättesvåra. 5-6 st ger karet mycket liv och de är sanslöst granna att kika på.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Om kusinen inte är särdeles fiskvan är snäcklekare klockrent. Rekommenderar de snällare, multisar och brevis. stappersin funkar månne också, men de kan vara aggro. Grejen är i vilket fall att beteendet är fascinerande. Fin sand, i med ett gäng snäckor och så i med fisken. Inom någon timme rekognoscerar de, väljer skal, flyttar på det enligt sin egen bedömning om bra, gräver ned det och så vaktas det. Ge dem en månad så är det yngel.

              Jullar är fina men trixiga ibland. Rekommenderar i stället N. brichardi, som är en tuff racksing, men lättskött. Delar man karet på hälften med öppen sand och snäckor samt grottor i den andra delen så bör det funka rätt länge. brichardin kommer dock med tiden troligen att ta över hela karet.

              Det är inte biotopriktigt men som ytfisk kan man köra någon regnbåge, t ex M. praecox. Inte busenkla, men inte heller jättesvåra. 5-6 st ger karet mycket liv och de är sanslöst granna att kika på.

              Hilsen,

              P
              Lysande! Bra och konkreta råd!

              Han har vad jag vet ingen fiskvana, så något lättskött men ändå intressant är självklart spännande. Biotopriktigt är nog något som kommer efterhand... lite fägring är aldrig fel.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              Arbetssätt...